Naročite se na enovice

http://www.e-fotografija.si/tecaji-delavnice-predavanja,1228.html
 http://www.cyberstudio.si/
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

Portret in globinska ostrina

29.05.2017 11:10

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

Avtor: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

Objektivi z večjo svetlobno močjo nam omogočajo lažje kreiranje globinske ostrine (članek: 50mm f/1.8 - Objektiv, katerega je dobro imeti). Goriščnice 35, 50, 85 in več mm so odlične za pristop k portretni fotografiji. Zato vse več fotografov posega po objektivih s temi goriščnicami in odprto zaslonko f/1.4, f/1.8 in naprej. Za nekaj bolj oddaljene portrete se s pridom izkorišča tudi zum objektiv 70-200mm s svetlobno močjo f/2,8 in f/4.

Na začetku uporabe teh objektivov za portretno fotografijo, se ustvari napačno mnenje, da je treba izkoriščati najbolj odprte zaslonke. Ob povečavah fotografij se opazi, da je globinska ostrina pri mnogih portretih premajhna.

V portretni fotografiji velja, da se ostri na oči. Vendar, če je portret postavljen malo po diagonali lahko, da je ostro samo eno oko, drugo ne. Če nam je točka ostrenja ostrila na nosu ali čelu, lahko, da oko ne bo ostro. Če ima objektiv napako v točni nastavitvi ostrine (back/front fokus), bo zaradi premalo globinske ostrine le ta na napačnem mestu.

Canon EOS 1D X MkII, Sigma 50mm f/1.4, 1/400, f/1.4, ISO 200.
Ostrina je tam kjer mora biti, na očeh. Oba očesa sta v isti ravnini, tako kljub f/1,4 ni prišlo do razlike v majhni globinski ostrini.

 

V temi FotoNAMIG (nasveti iz različnih tem) sem ob nasvetih za fotografiranje portreta podal nasvet za te osnovne nastavitve;

Kamera - osnovne nastavitve (sistem) portret

Iz tehničnega pogleda se portret največkrat fotografira na sledeči način (sistem)! Seveda, vedno se ga lahko tudi krši.
V portretni fotografiji lahko uporabimo kompaktne kamere, CSC kot DSLR. Kompaktne kamere imajo večjo slabost, saj kratke goriščnice onemogočajo zamegljiti ozadje (majhno ostrino po globini slike). Goriščnice so tako majhne, da je celoten motiv že v osnovi oster tudi po globini. Pri kamerah z večjimi tipali (CSC in DSLR) je priporočljivo uporabiti manjšo zaslonko okoli (f/2.8) in srednje goriščnice med 50 in 100mm (ekv.35mm) Vse o fotokameri in nastavitvah (Knjiga FOTOKAMERA)
V primeru uporabe močnih teleobjektivov z goriščnico nad 100mm smo lahko od portreta bolj oddaljeni. Primerno za ulični portret, ali kot rečemo, da "krademo" portret. V primeru daljših goriščnic že spremenimo perspektivo ter proporce po globini in s tem "sploščimo" portret po globini, če ga fotografiramo od blizu. Pri teleobjektivih zna pri f/2.8 biti oster samo del portreta. Če želite polno ostrino obraza je treba izbrati bolj zaprto zaslonko.
Portret, s katerim delujemo bolj intimno, osebo poznamo, fotografiramo iz večje bližine, meter, dva. Tako so delovali vrhunski fotografi Masclet, Bresson, Capa... Zaslonka je okoli f/2.8, odvisno ali želite oster samo portret in še bolj zaprta f/4 ali več, če želite dodati roke, ozadje. 
Objektiv - 50 do 100mm ekv.35mm (članek - Objektivi in njihove osnovne optične lastnosti)
Program - prioriteta zaslonke (A - Av), manj izkušeni uporabite slikovno avtomatiko "portret"
Zaslonka - f/1.4 do f/5.6 (odvisno od goriščnice) - zaradi manjše ostrine po globini slike
Ostrenje - na oči, v širšem kontekstu je pomembna ostrina tudi na ustih, rokah
Merjenje svetlobe - centralno ali po celotni površini/Matrix
Korektura osvetlitve EV - odvisno od motiva, glede na močne kontraste, svetle/temne površine in barve
Občutljivost ISO 100 ali 200
Čas osvetlitve iz roke 1/125sek., ali krajši (članek - Streseni posnetek / Bodite pozorni na čas osvetlitve)

 

 

Nasvet za "pravo" globinsko ostrino pri portretu

Predvsem pri goriščnicah nad 50mm (ekv.35mm) se hitro zgodi, da je z najbolj odprtimi zaslonkami celo premalo ostrine po globini slike. Lahko, da je na portretu oster samo del obraza. Pri stranskem portretu imamo zaradi preveč odprte zaslonke glede na goriščnico lahko eno oko ostro, drugo ne. Zato pri goriščnici 50mm (ekv.35mm) za portret le redko izkoriščamo recimo f/1.8 ali še nižje. Prav tako je pri 200mm tudi f/2.8 za doprsni portret le redko kdaj uporabljena.

Fotograf pri večkratnem fotografiranju portreta dobi tisti pravi občutek za "pravo" zaslonko, ki bo doprinesla k želeni ostrini po globini. Vse je odvisno od oddaljenosti in pozicije porterta, goriščnice in seveda zaslonke.

85mm f/1,8. Ostrine po globini je za portretno fotografijo premalo. Ostro je samo eno oko. Bi pa bila to odlična rešitev, če bi želeli prikazati ličenje v smeri čopiča, očesa in linije barvila na njem.

85mm, f/3,2. Sedaj je ostrine po globini slike več. Ozadje je še vedno dovolj neostro, da se izključi od portreta in ne moti našega pogleda na njega.

160mm, f/5. Ostro je samo eno oko. Kljub f/5, je pri goriščnici 160mm globinske ostrine zgolj nekaj cm. Portret s samo enim ostrim očesom v tem primeru ne deluje všečno.

200mm, f/5. Očesi sta skoraj v enaki ravnini glede na objektiv in kljub daljši goriščnici je ostrine po globini dovolj, da sta ostri obe očesi. Nasploh pri goriščnicah nad 150mm (ekv.35mm) velja, da f/2.8 ne prinese zadovoljivih rezultatov pri portretni fotografiji. Ko se pri objektivih 70-200mm odločate za verzijo f/2.8 ali f/4 vedite, da ima f/2.8 prednost samo za fotografiranje v slabših svetlobnih pogojih.

150mm f/4,5.

300mm f/4. Pri daljših goriščnicah smo bolj umaknjeni od motiva kjer ostrimo in že pri f/4 je lahko dovolj ostrine po globini.

50mm f/3,5.
Kadar fotografiramo zelo od blizu, se nam lahko hitro zgodi, da izostrimo na napačnem mestu. Na desni sliki sem izostril na čopu las. Enako se nam lahko zgodi, če izostrimo in se med proženjem za cm ali dva premaknemo. V primeru takih motivov je priporočljivo narediti več posnetkov ali zapremo zaslonko. Seveda pa je potem že bolj izostreno ozadje. 

Levo 50mm f/5.6, desno f/1,8.
Ozadje je dovolj oddaljeno in blizu smo portreta, zato nam f/5.6 doprinese k odličnemu zapisu celotnega obraza. Pri f/1.8 imamo močan razkorak med ostrim in neostrim delom. Že neostro čelo deluje moteče. Obenem se je deček po izostritvi še malo premaknil in ostrina je takoj ušla iz oči.

35mm f/1,8. Velja tudi za krajše goriščnice. Če smo blizu je globinske ostrine le za vzorec.

35mm f/1,8. Ko se malo umaknemo od dela motiva kjer ostrimo, je globinske ostrine pri enaki zaslonki več.

35mm. Levo f/1.8, desno f/3,5. Na levi sliki sta očesi odlično ostri, vendar globinska neostrina na čelu in drugje na telesu deluje zelo nenavadno, nenaravno.

85mm f/2,2. Oster je obraz dekleta. Otrok je že izven polja ostrine.

85mm f/3,5.

50mm f/3,5. Fotografirano s polnoformatno kamero od blizu. Globinske ostrine kljub f/3.5 ni dovolj, da bi bila ostra oba očesa.

43mm f/3,5. Pol metra večja oddaljenost od ostrenega dela motiva in globinske ostrine je opazno več.

85mm f/1,4. Globinske ostrine je zgolj par cm.

85mm f/1,2. V izrazni veji fotografije, oziroma pri fotografiji za namen, so lahko ekstremno odprte zaslonke povsem dobrodošle. V tem primeru je ostrina zgolj na prstanu.

24mm f/2,2.
Napačno je mišljenje, da če uporabimo goriščnico 24mm, mora biti ostrine po globini dovolj, če tudi smo blizu motiva. Oddaljenost od portreta je manjša od pol metra. Drugo oko že ni ostro.

24mm f/2,2.
Malenkost večja oddaljenost, dekle se je obrnilo k kameri in ostrina je v celotnem delu obraza.

24mm f/3,5. Če ste v dilemi, naredite fotografije z več nastavitvami zaslonke.

 


Koliko je globinske ostrine pri goriščnici 85mm in določeni zaslonki?

Goriščnica 85mm je pri kamerah polnega formata vedno veljala za klasično portretno goriščnico. Ravno prav smo oddaljeni od portreta, da ne silimo v njega in tudi popačenja v perspektivi ni. Konstrukcijsko nam omogočajo dovolj enostvano zgradbo za svetlobno moč f/1,8 in celo f/1,2.
Zato sem objektiv s to goriščnico izbraz za prikaz, koliko nam pri določenih zaslonkah nudi globinske ostrine. Če uporabimo recimo objektiva 50mm ali 35mm, bi za enak izrez morali stopiti bližje in ostrine po globini slike ne bi bilo nič kaj več.


F/4 izostreno na osebi


F/4 izostreno na konici


F/8 izostreno na konici


F/1.4 izostreno na konici

 

Za konec

Naj vas ta članek opozori na dejstvo, da zaslonke f/1.8, f/1.4, pri objektivih med 28 do 85mm niti niso potrebne za portretno fotografijo. Enako velja za f/2.8 pri objektivih z daljšo goriščnico. Seveda je vse odvisno kaj fotograf želi predstaviti na fotografiji. Vendar portret ima svoje zakonitosti in ni treba, da ima vaša portretirana oseba ostro samo eno oko, ali močno neostro čelo.
Zato z vašimi svetlobni objektivi naredite nekaj preizkusov, da boste imeli oster portret in še dovolj neostrine v ozadju. Kot v vsaki veji fotografije in njeni tehniki velja, praksa in še enkrat praksa.
 

Povezani članki:
50mm f/1.8 - objektiv katerega je dobro imeti
FotoNAMIG - Portret
Globinska ostrina - teorija
Globinska ostrina v pokrajinski fotografiji
 

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

Avtor: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

 

 
 

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com