Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

Portret / Kontra luč / Fleš

14.03.2017 11:03

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si


Ob naravni, ne preveč močni difuzni svetlobi in dobrim ozadjem, lahko zažari vsak portret.
Canon EOS 5D MkII, 200mm, f/2.8, 1/60sek., ISO 400, EV -2/3.


Portret je eden osnovnih fotografskih motivov. Družinski, popotniški, izrazni, profesionalni in drugi fotografi se temu motivu nikakor ne morejo izogniti. Vendar pa je prav pri portretu hitro opazno, kako svetloba vpliva na njeno všečnost. Kot vpadne svetlobe nam lahko močno vpliva na zapis portreta in posledično bolj zanimivo fotografijo.
Eno večjih svetlobnih težav pri fotografiranju portreta predstavlja direktna vpadna svetloba (po domače fotografsko - kontra luč). Lahko od sonca, svetilke, direktne odbite svetlobe svetlih površin, vode...
Obstaja nepisano pravilo, da se portretov v protisvetlobo ne fotografira. Še vaša stara mama ve, da se mora obrniti z obrazom proti soncu, če ste jo obrnili s soncem v hrbet.

Toda tehnologija omogoča nove možnosti in stara, nepisana pravila lahko še lažje kršimo. Zakaj pa ne?
Tudi v primeru močne nasprotne svetlobe si lahko z našimi sodobnimi fotokamerami pomagamo, da bo sam portret odlično osvetljen, ozadje pa dramatično in predvsem svetlobno ne klasično.


Bliskavica vgrajena v kameri ali dodatna na njej, nam lahko pomaga k doosvetlitvi portreta v proti svetlobi, ali pa jo uporabimo za izničevanje senc na njem.

 

Uporaba bliskavice

Na naših kompaktnih in kamerah DSLR, nam nudijo odličen pripomoček za doosvetlitev portretov. To je bliskavica, oziroma povedano v fotografskem žargonu, fleš. (Članek - Bliskavica (fleš) / Kakšna, katera, kako jo izkoristiti?)
Kadar imamo močno svetlobo iz ozadja je portret premalo osvetljen in zato na fotografiji pretemen. Ob močni svetlobi se ga še komaj razpozna. Pomagamo si lahko s kompenzacijo osvetlitve v +, toda s tem izgubimo svetle detajle in kontrast v celoti. V pomoč so nam lahko odbojniki svetlobe, vendar potrebujemo pomočnika.
Bliskavico imamo lahko vedno pri roki. V primeru, da uporabljate kompaktne kamere in vgrajene bliskavice na kamerah DSLR je treba vedeti, da imajo majhno moč osvetlitve, okoli 10-15 GN (Guide number - vodilno število). Zato mora biti portret blizu, oddaljen največ meter, dva od kamere.
Če uporabljate dodatne bliskavice, ki so tudi močnejše v osvetlitvi, ste lahko za kakšen meter bolj oddaljeni, oziroma polje delovanja z bliskavico je širši. Bolj izkušeni uporabljajo bliskavico preko kabla in jo s tem prosto premikajo in usmerjajo. Danes ima že več sodobnih kamer DSLR možnost brezžičnega upravljanja bliskavice.
Preko večine kamer ali preko zunanje bliskavice lahko tudi kontroliramo moč bliskavice. S pomočjo +/-EV korekture bliskavice lahko nastavljamo moč bliska.
Še nasvet za vse, ki si z bliskavico še niste na ti. Pri njeni uporabi izberite programsko nastavitev P. Kamera naj skrbi za čas osvetlitve in zaslonko, ter preko funkcije TTL za trajanje bliska. Vi se lahko osredotočite samo na možnost korekture moči bliskavice +/-.


V protisvetlobi svetlomer zazna veliko količino le te, zapre zaslonko ali skrajša čas osvetlitve in želeni portret je pretemen. Kamera pač ne ve, da nam je pomemben prav ta del motiva in ne tisti zadaj, da bi moral biti portret pravilno osvetljen. Toda tudi, če bi kamera upoštevala samo svetlobo na obrazu, bi bil ostali svetlobno močnejši del motiva opazno svetlejši, mogoče že preosvetljen. S tem pa obraz, ki je v močni senci tonsko neizrazit, zaradi slabega kontrasta in močne vpadne svetlobe iz ozadja, ki vpliva na mejkejši zapis.
Nikon D3x, 24mm, f/9, 1/60sek., ISO 125, EV +1, brez bliskavice, oddaljenost 2m


Da dovolj dobro osvetlimo temen portret pri dnevni svetlobi, je treba stopiti bližje. Svetloba bliskavice je naproti dnevni svetlobi zelo šibka. Uporabite široki kot, približajte se portretu na meter ali dva in naredite preizkusni posnetek. Po potrebi nastavite korekturo osvetlitve ali korekturo moči bliskavice.
Nikon D3x, 24mm, f/9, 1/60 sek, ISO 125, EV +1, bliskavica EV -1, oddaljenost 1m (brezžično, bliskavica v poziciji levo nad glavo)


V močnem soncu in njegovi direktni svetlobi so močni kontrasti neizogibni. Zato je pri fotografiranju portreta uporaba bliskavice dobrodošla. Na e-Fotografija exotičnih fotopotepih se učimo uporabiti bliskavico tudi pri fotografiranju portreta.


V primeru tega motiva, kjer sonce osvetljuje samo vulkansko goro Batur in oblake, svetloba iz tega ozadja pa vpliva na kontrast motiva in posledično na temnejši zapis motiva v senci. Portret je v senci in že naravno temnejšega tena. Od temnih, zelenih listov iz nasada rdečega čilija se na portret odbija zelo šibka svetloba. Fotografija je v tem svetlobnem kontrastnem labirintu povsem solidno ujeta in kaže realno sliko svetlobnega trenutka. Vendar glavni želeni element na njej ni zadovoljivo osvetljen. Manjka svetlobne dinamike in predvsem poudarek na samem portretu.
Nikon D300s, 18mm, f/4, 1/125sek., ISO 200, brez bliskavice, oddaljenost 5m


Z uporabo bliskavice na kameri lahko dobro osvetlimo portret in tako damo na njega večji poudarek. Bliskavica na kameri razprši svetlobo direktno po celotni površini. Moč svetlobe pada s kvadratom razdalje, zato so prednji deli močneje osvetljeni kot tisti samo pol metra naprej. Bodite pozorni pri pomoči bliskavice, da do glavnega dela motiva (v tem primeru portreta) ne bo preveč prazne površine, ki bo opazno svetlejša, kot tisti del malo bolj oddaljen. V primeru te fotografije je stojišče nižje kot pri zgornji fotografiji brez bliskavice. To pa zaradi tega, da prednji del polja ne bi bil opazno svetlejši. V primeru, da ne želimo imeti osvetljen prednji del, lahko pod spodnji del vgrajene bliskavice damo roko ali kos kartona in s tem zaslonimo svetlobo. Pri dodatni bliskavici lahko dvignemo glavo, ali uporabimo možnost odboja preko bele ploščice, kartona. Še najlažje je snop svetlobe kontrolirati preko brezžične povezave, z bliskavico v roki ali, da vam jo nekdo drži pod želenim kotom in želeno oddaljenostjo.
Nikon D300s, 18mm, f/5.6, 1/60sek., ISO 200, vgrajena bliskavica, oddaljenost 2.8m


Večina sodobnih kamer DSLR in zunanjih bliskavic že omogoča brezžično povezavo. Če te možnosti nimamo si pri dodatni bliskavici lahko pomagamo s kablom ali dodatnim nastavkom za brezžično proženje, ki preko IR povezave proži bliskavico. Dodatna bliskavica omogoča premik glave in s tem usmerjanje svetlobe. Preko dodatne ploščice lahko močno zmanjšamo kontrast direktnega bliska, kar je primerno prav za portretno fotografijo. Le da se v primeru odboja moč svetlobe opazno zmanjša.


V primeru te fotografije je veliko svetlobe odbite že od svetlega puščavskega peska. Svetloba prihaja iz desne smeri od zadaj.
Nikon D3x, 28mm, f/6.3, 1/160, ISO 100, EV +1/3, brez bliskavice, oddaljenost 1,5m


S pomočjo bliskavice je portret bolje osvetljen. Če naredimo več posnetkov z različnimi nastavitvami in pripomočki, imamo kasneje možnost širšega izbora fotografij in vsak zase si lahko izbere njemu bolj všečno. Torej ne pozabite na bliskavico, da je že na vaši kamero ali tisto dodatno.
Nikon D3x, 36mm, f/6.3, 1/160, ISO 100, EV +1/3, z bliskavico, oddaljenost 2m


Kadar smo pri dnevni svetlobi bolj oddaljeni od portreta, vgrajena bliskavica ne bo imela zadosti moči za doosvetlitev močnih senc. Če le imate možnost izkoristite brezžično proženje zunanje bliskavice, ki je lahko postavljena bližje portretu in ga tako osvetli z zadostno močjo. Primer fotografija spodaj.


Nikon D3x, 28mm, f/5.6, 1/80sek., ISO 200, EV -2/3, brezžično proženje, oddaljenost bliskavice 1,5m


V močni protisvetlobi (sonce je vzšlo iza sipine) je najtežje dobiti še zadovoljivo osvetlitev, da ne preosvetlimo svetlih delov motiva in da je portret v senci še vedno dobro viden. Samo odlični kameri Nikon D3x in njenemu zapisu v visokih kontrastih se gre zahvaliti, da oseba na fotografiji ni povsem temna.
Nikon D3x, 36mm, f/5.6, 1/250sek., ISO 100, brez bliskavice, oddaljenost 3,4m


Da ohranimo tonske vrednosti ozadja, oziroma jih lahko še bolje zasičimo s korekturo osvetlitve v -, si pomagamo z bliskavico. Brezžično proženje omogoča, da lahko bliskavico približamo portetu in svetlobo usmerimo na samo želeni del. Če bi bila bliskavica na kameri, bi bila noga močneje osvetljena od obraza.
Nikon D3x, 32mm, f/5.6, 1/250sek., ISO 100, EV -1, z bliskavico, oddaljenost bliskavice 2m


Portret bi bil brez dodatne svetlobe bliskavice povsem neizrazit, temen. Če želimo poudariti tonske vrednosti svetlega ozadja je treba uporabiti korekturo osvetlitve v -. S pomočjo te korekture sem ujel dramatičnost neba, s pomočjo bliskavice pa osvetlil portret, ki bi bil drugače prikazan samo kot temna silhueta. Uporabljeno je bilo brezžično proženje, da je svetloba bliskavice prišla na portret iz levega dela in iz višine portreta.
Nikon D3x, 24mm, f/11, 1/250sek., ISO 200, EV -2/3, oddaljenost bliskavice 1m


Močna svetloba sončnega vzhoda potrebuje večjo korekturo osvetlitve glede na nastavitev, katero poda svetlomer. V primeru korekture pa bi bil portret vodiča na vulkan Batur, le temna silhueta. S pomočjo bliskavice, ki je usmerjena rahlo navzgor je vodič Yon odlično osvetljen, s korekturo -1 2/3 EV pa celotna slika pridobi na zasičenosti barv.
Canon EOS 60D, 12mm, f/11, 1/250sek., ISO 100, EV -1 2/3, oddaljenost bliskavice 60cm


Brez uporabe bliskavice tudi pri sončnih zahodih dobimo samo temne silhuete portreta. Tehnika doosvetlitve z bliskavico je enostavna. Vklopite bliskavico, nastavite kamero na program P, izostrite na portretu in naredite preizkusni posnetek. V večini primerov bo treba za temnejši, barvno bolj zasičeni del neba uporabiti korekturo osvetlitve v -.
Canon EOS 60D, 14mm, f/11, 1/80sek., ISO 400, EV -2 1/3, vgrajena bliskavica, oddaljenost 60cm


Canon EOS 60D, 21mm, f/22, 1/250sek., ISO 100, EV -1 1/3, brezžična bliskavica, oddaljenost 80cm


Canon EOS 1D MkIV, 14mm, f/16, 1/300sek., ISO 100, bliskavica na kameri, oddaljenost 1.6m


Nikon D3x, 24mm, f/4.5, 1/60sek., ISO 125, EV +1, oddaljenost 1m


Pri vgrajeni bliskavici bodite pozorni, da vam daljši objektivi ali sončna zaslonka ne zasloni svetlobo. Če imate daljši objektiv, recimo 18-200mm in vam podobno kot na tej fotografiji, pri bližnjih motivih spodaj zasloni svetlobo, lahko kamero obrnemo na glavo in bo svetloba zaslonjena v zgornjem delu, kjer je ponavadi nebo. Prav tako vam obrnjena kamera omogoča, da osvetlite osebo, kateri recimo kapa ali klobuk riše na oči senco, saj bo tako iz bliskavice prihajala svetloba od spodaj.


Nikon D3x, 24mm, f/4.5, 1/60sek., ISO 125, oddaljenost bliskavice 2.5m


Da so v tej topli, močni svetlobi, tik pred sončnim zahodom portreti zadovoljivo osvetljeni in predvsem ne rdeče barve, je bliskavica postavljena na prednji del šasije avtomobila.
Nikon D3x, 24mm, f/8, 1/200sek., ISO 200, EV -2/3


Nikon D3x, 24mm, f/4, 1/10sek., ISO 500, EV -1/3, oddaljenost bliskavice 50cm


Za dobro osvetlitev v močno protisvetlobo, so vgrajene bliskavice večkrat premalo močne in z njimi ne dobimo želenih rezultatov. Dodatne bliskavice nam pomagajo do boljših osvetlitev. Še toliko bolj, če jih lahko prožimo brezžično in so lahko odvojene od kamere.


Če vaša fotokamera DSLR še nima možnosti brezžičnega proženja bliskavice, si lahko dokupite posebni IR ali radijski nastavek, ki proži in omogoča upravljanje z bliskavico.


Kabel nam omogoča, da z bliskavico delujemo izven kamere.


Vgrajene bliskavice na kamerah DSLR so dober pripomoček za doosvetlitev portretov. Bodite pa pozorni, da vam daljši objektiv ne zasloni svetlobe na spodnjem delu slike.

 

 

Nekatere tehnike delovanja z bliskavico, o katerih bom še pisal...


Bliskavica na kameri odlično doosvetli portret tudi, kadar je v prostoru malo svetlobe.


Bliskavici lahko določimo moč preko korekture bliskavice +/-EV. Tudi pri dobri dnevni svetlobi lahko uporabimo minimalno moč bliskavice za doosvetlitev.


Z daljšim časom osvetlitve, recimo 1/15 sekunde in bliskavico lahko dobimo zanimive tonske zapise. Ostala nam je topla svetloba samega ambienta, usmerjena bliskavica v portret pa je poskrbela za njegov tonsko prijetnejši zapis.


Brezžična bliskavica, daljši čas osvetlitve in visoka občutljivost (v tem primeru 1.6 sekunde in ISO 800) omogočata zanimiva svetlobna igranja.


Lahko pa uporabimo bliskavico samo za svetlobo iz ozadja in s tem ustvarimo drugačne efekte.


Poleg bliskavice nam za boljšo fotografijo portreta lahko pomaga tudi odbojnik.
Članek : Doosvetlitev portreta/motiva z naravno odbito svetlobo (odbojnik)

 

Za konec

Bliskavica je odličen pripomoček fotografu. Prav drugačna svetloba nam lahko pričara bolj zanimivo fotografijo. In protisvetloba lahko doda zanimive svetlobne pogoje, kateri so predvsem pri portretih lahko zelo problematični. Tu pa fotografu priskoči na pomoč bliskavica. Verjemite, tudi s kompaktno kamero in njegovo bliskavico se da prav lepo doosvetliti portret. Če še niste preizkusili se spoznajte z delovanjem bliskavice. Obvezno jo morate vklopiti sami, avtomatika vam je ne bo, saj boste delovali v močni svetlobi. Torej, tista ikona strele mora biti vklopljena. V večini primerov imate to možnost izbire že kar preko gumba na kameri. Drugače pa kje v meniju. Vsekakor pa ta funkcija obstaja.
Vedite, da ima večina fotokamer možnost nastavitve moči bliska. Poiščite ikono strele in +/-. Tako lahko sami določite, kako močno bo bliskavica doosvetlila portret. Če uporabljate zunanjo bliskavico, lahko korekturo nastavite preko nje, obenem pa večina bliskavic omogoča vrtenje glave, uporabo razpršilnika svetlobe ali manjšega belega odbojnika.
Prav pri fotografiranju z bliskavico poznamo veliko malih trikov, ki omogočajo kar najbolje ujeti motiv. Zato je treba bliskavico, ki jo uporabljate dodobra spoznati. Članek o bliskavicah sem objavil že leta 2004. V začetku leta 2012 pa ga bom nadgradil z novimi bliskavicami in zmožnostmi (Članek - Bliskavica (fleš) / Kakšna, katera, kako jo izkoristiti?).

 


 

e-Fotografija fleš praktične delavnice
Če si želite spoznati vašo bliskavico, delo z njo, nastavitve s katerimi jo upravljate, korigirate svetlobo, tehnike delovanja z bliskavico ter dodatne možne pripomočke, potem pridite na naš praktični tečaj fotografiranja z bliskavico. Spoznali boste kako jo dodobra izkoristiti v praksi, da bodo tudi vaši portreti v protisvetlobi zaživeli. Več o praktičnem tečaju dela z bliskavico... (e-Fotografija fleš praktična delavnica)

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

 

 

 
 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com