Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

ND gradacijski filtri - uporaba na terenu

09.01.2017 11:38

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

 

V prejšnjem članku smo pisali o nevtralnih stopnjastih filtrih (v nadaljevanju članka GND - grey neutral density). To je drugi del istega članka v katerem bom bolj detajlno predstavil uporabo teh filtrov kot konkretne probleme in rešitve pri njihovi uporabi.

 

Nekaj besed o ostrini

Še predno začnem pisati o uporabi GND filtrov na terenu, moramo najprej biti prepričani da smo pridobili optimalne podatke. V našem primeru to pomeni, da bi vaša fotokamera morala biti na stativu (ob tem ne mislim na cenene stative za nekaj 10 evro), nastavljena na najnižjo oziroma začetno ISO vrednost. Prav tako je priporočljiva uporaba žičnega ali brezvrvičnega prožilca in funkcije proženja zaklopa šele po dvigu zrcala in umiritvi kamere (mirror lock-up). Ta funkcija deluje tako, da se po prvem proženju dvigne zrcalo, po drugem se šele odpre zaklop in osvetli tipalo. S tem se izognemo vibracijam do katerih pride pri udarcu zrcala v zgornji del svetlobnega jaška v kameri in katere lahko vplivajo na stresenost posnetka. Obenem pa ne smemo pozabiti na čist objektiv in tipalo. Zakaj je vse to potrebno? V prvi vrsti za to, ker želimo dobiti maksimalno kakovost iz naše drage fotoopreme. Torej, ko smo vsa navedena pred dela opravili, smo dobili osnovne pred pogoje za ostro fotografijo. Tako izgleda celi »set-up« v naravi.

 

 

Problemi in rešitve

Pomislite, da se nahajate ob kamniti morski obali. Pripravlja se nevihta in pihati je začel močan veter. Valovi udarjajo v skale. Fotografirate. Kontrastni obseg je prevelik in nastavite 0.6 GND filter in nadaljujete s fotografiranjem. Na TFT zaslonu kamere slike izgledajo dobro.Po vrnitvi do računalnika pogledate fotografije in dobite... to:

Poglejte zgornja dva kota v fotografiji. Če se vprašate kaj se je zgodilo, vam povem. Filter je bil postavljen v srednji utor na nosilcu, tako da je dovolj oddaljen od objektiva, torej toliko, da se je svetloba odbila od njegovih kotov nazaj v objektiv. Kajti na nekaterih nosilcih »določenih« proizvajalcev ni mogoče vstaviti filter drugega proizvajalca v najbližji utor, ker obstaja manjša razlika v dimenzijah. Nauk zgodbe. Imejte vedno možnost zasenčiti stransko svetlobo, oziroma kupujte kakovostne nosilce filtrov. Med drugim, ta posnetek je bil vmesni »snapshot« iz roke, tako, da mi ni uničil dneva, čeprav so že bili trenutki ko tudi to ni bil slučaj. 

 

 

Kaj če GND filter nimate pri roki ali ga ne uspete nastaviti pred objektiv? Obstaja nekaj možnosti. Verjetno največkrat uporabljena je tehnika snemanja dveh posnetkov. Eden bo pod osvetljen s tem slika orientirana proti svetlim delom, drugi nad osvetljen in z več ohranjenimi temnimi deli motiva. V programu Photoshop odprete vsako posebej v svojem sloju (layer) in s pomočjo maske (layer mask) in gradient-tool orodja povlečete linijo, ki bo imitirala stopnjasti filter.
Prav tako lahko fotografirate samo en posnetek, pazite, da ne preosvetlite najsvetlejše dele motiva (njih se ne da povrniti), vendar bomo sence in temne dele dobili močno pod osvetljene, temne brez vidnih detajlov. Nato lahko v RAW programih ali Photoshopu naredimo korekturo samo temnih delov. Vendar bomo s prevelikim posegom v korekturo opazno povečali šum, zrnatost tega dela slike. Torej, da se, le pretiravati ne smemo s samo obdelavo.

 

Naslednja možnost, ki jo imate na razpolago je tehnika HDR (high dynamic range). Na kratko, pojem označuje tehniko v kateri se, kakor že ime pove poveča kontrastni (dinamični) obseg z združevanjem več različno eksponiranih posnetkov v enega. Tako pridobljena končna fotografija nudi veliko informacij iz vseh predhodno posnetih fotografij. Vendar da bi bila res uporabna jo je treba preko več posnetkov iz dinamičnega obsega 10 do 12 zaslonk zmanjšati na 5 do 8 zaslonk, kolikor še kakovostno prenesejo papirji in zasloni. Odvisno od vaših izkušenj glede posameznega programa z možnostjo HDR se sama obdelava kmalu izkaže za večji ali manjši izziv. HDR lahko obdelate na več načinov. S pomočjo specializiranih programov kot Photomatix Pro ali pa kar v zelo univerzalnem Photoshop. V Photoshop imate možnost izbire med Merge to HDR ali ročne obdelave. V spodnjem primeru so tri različno eksponirane fotografije. V tej obdelavi sem jih odprl v programu Photoshop, vsako v svojem sloju (layers) in zatem združil z maskiranjem delov, ki ne nudijo zadovoljive informacije. (Nasvet; eksperimentirajte s funkcijo Color Range - preko nje je možno dobiti bolj kakovostno selekcijo, s katero si pohitrite postopek obdelave).
Prav ta zadnji primer tudi kaže kdaj nam GND filtri niso v pomoč, ker ne obstaja linearni prehod med svetlimi in temni deli motiva. 

 

Ker pa namen tega članka ni obdelava slike v načinu HDR vsem, ki žele kaj več zvedeti o tej tehniki svetujem, da preizkusijo program Photomatix Pro. Pred pisanjem tega članka sem imel namen pokazati primer fotografije narejene po HDR postopku in s pomočjo GND filtra. Vendar zaradi kompleksnosti dobljene fotografije po HDR postopku, ki večkrat izgleda zelo nerealno in se ga da narediti na več načinov nisem našel metodologijo s katero bi dobil relevantne rezultate in tudi sam članek bi šel na krivo pot.

 

Kaj sedaj?

Skozi ta dva članka sem poizkusil prikazati nekatere od načinov kako se soočiti s problemom prevelikega kontrastnega obsega. Zdaj vam ne preostane drugega, kot oditi ven in fotografirati. Preizkusite opisane metode in analizirajte podatke. Samo tako boste spoznali katera tehnika vam bolj odgovarja. Vprašanje ali izkoriščati filtre GND ali ne, je za mene vprašanje ali želite izkoristiti več časa zunaj v naravi ali doma pred računalnikom. Jaz svoj odgovor poznam, vi?

Vsi članki o filtrih... Vstopi

Avtor: Antun Cerovećki

 

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

 

 

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com