Naročite se na enovice

http://www.e-fotografija.si/tecaji-delavnice-predavanja,1228.html
 http://www.cyberstudio.si/
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

Floatograph - kot tehnika za fotografiranje iz zraka

20.12.2008 20:47

Bojan Plevčak

150-deseta obletnica fotografiranja iz zraka in nekaj člankov v publikacijah ter različnih medijih me je vzpodbudilo, da naš način "fotografiranja iz zraka" predstavim tudi sam. Že 30 let sem športni pilot in sem si z fotografiranjem iz zraka nabral kar nekaj izkušenj. Večkrat sem letel s prijatelji, med katerimi je bilo tudi kar nekaj profesionalnih fotografov. Prav vsi so imeli iste težave povezane z hitrostjo letala, višino leta, odsevi stekel kabine, vidnih opornic in drugih delov letala, da ne omenjam vremena in s tem pogojenih vidljivosti, ki se lahko iz minute v minuto spreminjajo.
Za namene fotografiranja širših področij, večjega števila objektov in večjih višin uporabljamo dobrega starega PA18 - super cuba, drugače namenjenega za vleko jadralnih letal. Letalne karakteristike tega letala, enostavno odpiranje vrat med letom ter sorazmerno ugodna ekonomska cena za uro letenja še najbolj odgovarjajo zahtevam fotografiranja in snemanja z zraka.
V letu 2000 smo se kot specializiran tim začeli bolj za šalo kot pa zares ukvarjati z reklamiranjem in promoviranjem podjetij z radijsko vodenimi zeppelini in baloni polnjenimi s helijem. Predvsem na rokometnih tekmah za Evropski pokal so bila naša plovila vidna na več TV-mrežah po celi Evropi.
Možnost dvigovanja s pomočjo različno velikih balonov polnjenih s helijem smo v letu 2004 izkoristili za razvoj in dvig radijsko vodene "pan & tilt" platforme, na katero smo pritrdili snemalne enote, linke in napajanja ter vse skupaj krmilili preko enot na zemlji. Za takšno tehniko zajemanja fotografij se je v zahodnih državah udomačilo ime "floatograph", verjetno iz angleške besede float - plavati-lebdeti, saj se balon ob vetru le plavajoče giblje levo in desno. Močnejši dinamični sunki, ki bi vplivali na "stresenost" posnetka so možni le ob močnejši termični aktivnosti.
Vodilo in želja za slikanje s to tehniko nam je bila "ptičja perspektiva" in v zvezi s tem detajlnejši posnetki objektov iz višin in lokacij, katere ne moremo fotografirati iz helikopterja ali letala. Roko na srce, tudi ptice nad naselji in mesti le redkokdaj vidimo letati na višini 200 m in višje. Zanimive so naše izkušnje, ki kažejo, da ob premiku nosilca balona in aparatur za vsega nekaj metrov levo-desno ali minimalni dvig-spust platforme po višini, odpre povsem drugačen pogled.

 

Posnetek spomeniško zaščitenega Majdičevega mlina ob Mariborski cesti v Celju, kjer je z dvigom platforme za dodatnih 20 m v višino takoj vidna povsem nova perspektiva. "Floatograph" tehnika se je pokazala kot izredno uspešna pri fotografiranju gradbenih faz, ki ne morejo čakati na ustrezne vremenske pogoje, v tem trenutku prostega helikopterja ali letala ter dežurnega pilota, da bi jih fotografirali. Zato jih moramo posneti ob slabših pogojih in s tehniko, ki še zagotavlja zadostno kvaliteto posnetka.

 

Zanimivi posnetki gradnje toplarne v sklopu delno financiranega Evropskega projekta RCERO, posneti v kombinaciji: floatograph - radijsko vodena platforma, posnetek iz motornega zmaja in posnetek iz letala.

 

Posnetek sončne elektrarne ob pogojih, ki ne bi dopuščali letenja s helikopterji ali letali. Skozi bazo oblakov, ki je bila pod 300 m, je prodrlo le toliko svetlobe, da so posnetki še dovolj dobri. Ker je elektrarna z vseh strani obdana z bližnjimi objekti, je drugače kot iz zraka ne bi bilo mogoče fotografirati.

 

 

V ozkem, strogem centru ali trgu je možen odmik od objekta le po višini, kar nam omogoča zajem celotnega objekta. Premik nosilca in aparature le nekaj metrov od objekta pa nam brez zoomiranja omogoča posnetke bližnjih detajlov. Posebno na takšnih lokacijah je pogoj minimalen veter, še najboljše pa je brezvetrje.

 

 

Zanimivi panoramski posnetki iz višin 33, 66 in 100 m predela porušene stare Cinkarne z zaščitenimi dimniki in v ozadju pozidava novega, razvojno tehnološkega mesta Tehnopolis. Za vse posnetke velja, da namenoma nismo popravljali distorzije, saj smo želeli, da ostanejo izvirni.

 

Bližnji posnetek delno obnovljenega starega gradu, kjer smo želeli platformo dvigniti na lokaciji in ustrezni višini, ki bo poleg osrednjega gradu zagotavljala še vidnost starega mestnega jedra.

 

Pogled na v celoti obnovljen Mozirski trg.

 

Primer posnetka samostana Žička kartuzija, ki je postavljen v ozko zaprto dolino, kjer je sonca predvsem v jesenskem času zelo malo, sence zaradi bližnjega hriba pa so izredno močne. Zato je ključnega pomena izbrati pravi čas fotografiranja.

 

Posnetek cerkve v Braslovčah s katerega je dobro vidna razgibanost več poslopij. S ceste izgleda cerkev popolnoma drugače.

 

Gradbena faza poslovno-prodajnega objekta ob Areni Petrol. Fotografija je posneta iz višine 60 m, nad parkiriščem Mercator.

 

Na mestu ene najstarejših celjskih gostiln Ojstrica je zgrajen nov arhitekturno nagrajeni objekt. Za zaključek naj omenim, da predstavljena tehnika fotografiranja le ni tako preprosta kot je videti, vendar se ob upoštevanju glavnih zakonitosti lahko kmalu osvoji. Tudi sami smo že večkrat ob napolnjenem balonu in dvignjeni platformi čakali na dvig megle, prekinili snemanje zaradi stopnjevanja hitrosti vetra ali pa prekinili naše delo, ker se je v sistemu spraznila samo eno od sedmih različnih baterij. Pri tem načinu zajemanja fotografij je dobrodošel tudi plan fotografiranja s predogledom lokacije zaradi vpadnih kotov svetlobe, bližnje infrastrukture in objektov, katere je možno posneti v istem sklopu.
Več posnetih objektov ob samo enem polnjenju balona zmanjša stroške. Tudi za to delo velja pravilo: več posnetkov na različnih lokacijah, več detajlnega spremljanja vremena, večja skrb za opremo, manj dobrih in ugodnih dni za snemanja bomo zamudili.

 

 

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com