Naročite se na enovice

http://www.e-fotografija.si/tecaji-delavnice-predavanja,1228.html
 http://www.cyberstudio.si/
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

Filtri Rodenstock / kakovost za profesionalce

Avtor:Matjaž Intihar
22.01.2014 18:55

Na enem izmed zelo redkih fotografskih dogodkov pri nas, sem zagledal zanimivo škatlico. Na njej je bil prepoznaven napis Rodenstock, v njej pa filter za objektiv. Ob meni stoji še skupina mladih fotografov, ki gledajo prospekt in sprašujejo trgovca, zakaj so ti filtri tako dragi, saj so tisti njim zelo prepoznavnih v večini japonskih znamk, opazno cenejši.
Fotografi, ki so manj let v fotografiji poznajo malo proizvajalcev opreme, ki služi fotografu. Poznana so predvsem tista, ki nudijo najbolj široko uporabljeno opremo. Če smo še 30 let nazaj lahko na hitro našteli vsaj 20 izdelovalcev zrcalno refleksnih fotografskih kamer, 20 izdelovalcev objektivov, smo se danes omejili na število imen, ki jih lahko naštejemo na prste ene roke. Prav tako je fotograf dobro vedel, da so v uporabi tudi kamere srednjega in velikega formata. Danes le teh skoraj ni več zaslediti v opisih ali pogovorih in zato je ta veja fotografije in njena dodatna oprema večini nepoznana.
Tudi sam sem bil svoje čase mladi fotograf in nisem poznal fotografske tehnologije v širšem pogledu. Leta 1976 sem se šel učit za reprodukcijskega fotografa. Že dve leti je bila fotografija moj veliki hobi, prebral sem vse možne knjige, poznal "vso" fotografsko tehniko, nekaj pa mi ni dalo miru. Ko sem šel prvi dan v grafično šolo sem se čudil, da je kamera tako velika, da je njen zadnji njen del v temnici, sprednji pa v zunanjen prostoru in, da obstajajo filmi formata meter in več. Takrat sem poznal kot "velike" kamere samo studijskim fotografom znane sodobne veliko formatne kardanske meh kamere, na plan film formata 9x12 in 13x18cm. Grafična industrija je imela vse podeseterjeno v velikosti in že po nekaj dneh šolanja sem oslojeval, sušil in nato preko reprodukcijskih kamer osvetljeval 50x60cm velike steklene plošče in spoznal filme v roli širine 70cm ter dolžine 60m.


Reprodukcijska kamera Klimsch. To je njen notranji del v temnici, kjer je bil preko medlice pogled na sliko, in na zadnja vrata s sesalnim sistemom se je lahko dodal film velikosti 50x60cm. Na zunanjem delu kamere pred mehom pa so bili objektivi Rodenstock, ki so zajemali sliko iz osvetljevalne mize.

 

Želim povedati, da sem bil tudi sam med tistimi, ki ni poznal poznal in verjel, da lahko obstaja za določen del fotografije še kaj bolj uporabnega, boljšega, drugačnega. Predvsem pa fotografske znamke, ki v domeni 35mm fotografije sploh niso poznana.

Sprememba fotografske tehnologije in današnje hlastanje po dobičkih, nam vse bolj oži krog ponudnikov. Med njimi se predvsem marketinško hitro uveljavi eno ime in njegova prepoznavnost kot, "to je najboljše". Pa ni vedno tako!

Pred digitalno dobo je bila fotografija razširjena v veliko različnih vej in poznali smo specializirane proizvajalce fotografske opreme, ki so nudili samo najvišjo kakovost. Med njimi je vsa leta, kot tudi še danes prepoznavno podjetje Rodenstock.

 

Rodenstock

Podjetje Rodenstock je že leta 1877 ustanovil Josef Rodenstock. Imel je delavnico za izdelavo objektivov in prodajalno barometrov, merilnih inštrumentov in okvirjev. Leta 1880 je Rodenstock izdelal in patentiral objektiv z vgrajeno zaslonko. Leta 1882 pa je svoje objektive že prodajal po svetu.

Sam sem se z Rodenstock objektivi srečal na reprodukcijskih kamerah. Nemške reprokamere (horizontalke so bile dolge tudi 7m) podjetja Klimsh so bile pojem zase, za odličen zaris brez aberacije in distorzije pa so poskrbeli Rodenstock objektivi APO Ronar. Da si menjal goriščnico, so bili trije na vrtljivi plošči in z obračanjem le te si izbral želeno.


Objektiv za reprodukcijske kamere Klimsch. Te kamere in objektiviv so se v grafični tehnologiji priprave tiska uporabljale vse do konca 80-tih.

 

Če pri objektivih za reprokamere Rodenstock ni  imel konkurenčne ponudbe, pa je bilo pri povečevalnikih in studijskih velikoformatnih fotokamerah drugače. Predvsem Schneider-Kreuznach je bil in je še danes dober konkurent. Toda Rodenstock objektivi APO Rodagon za povečevalnike, so bili v praksi prisotni na skoraj vseh velikih Durst povečevalnikih (z masko 30x40cm), katere smo uporabljali v grafični tehnologiji, kot na povečevalnikih za 6x6 in Leica formata.


Objektiv Rodenstock Rodagon za format 6X6 in Leica. Kdor je želel imeti preko povečevalnika odlično ostrino in zapis tudi na robovih, je izbral ta objektiv.

 

Na tehničnih studijskih kardanskih kamerah z mehom (od formata 6x9 do 13x18cm) so večinoma kraljevali objektivi APO Ronar in APO Rogonar, z vgrajenim centralnim zaklopom Copal.


Objektiv za tehniče kamere.

 

V digitalni fotografiji se je veliko spremenilo. Grafične kamere in veliki povečevalniki so se umaknili iz industrije, kot manjši povečevalniki iz domačih temnic. Ostale so samo še tehnične kamere z digitalnimi hrbti, ki pa so domena redkih profesionalnih studijev in jih niti ne zasledimo več. Vendar ima tudi za njih Rodenstock nove objektive iz serije Qioptiq Photonics, z izredno ločljivostjo 100 l/mm, ki zagotavljajo zadovoljivo ločljivost tudi za tipala s samo 5μm veliko točko (v Leica formatu ima tako velikost točke Nikon D800e). Obenem so razvili elektronski sistem kontroliranja zaklopa (centralni zaklop), katerega lahko nastavljamo tudi preko sodobnih naprav, kot pametni telefon, tablica.


Filtri v črnih škatlicah imajo obroč iz medenine, zaradi manjšega vpliva toplote na širjenje. Naparitveni anti reflekcijski sloji so trdnejši, s tem manj občutljivi na praske in zgornji sloj ima funkcijo odboja tekočin, s tem naj kapljice ne ostajale na filtru.

 

Rodenstock je spoznal, da je trg objektivov za kamere DSLR doživel velik bum (v zadnjih treh letih jih je bilo prodano preko 30 mio.) in zato so svoje tehnološko znanje prenesli še v filtre. Tudi tu so se soočili s konkurenčnim podjetjem Schneider-Kreuznach, ki izdeluje zelo cenjene filtre B&W. Med nami je torej nova ponudba vrhunskih filtrov, ki daje visoko konkurenco filtrom B&W in tudi zelo cenjenim Heliopan (za katerimi s svojimi stekli skrbi Zeiss), ter mnogo bolj razširjenim in prepoznavnim japonskim znamkam. Rodenstock gre v svojih napovedih celo tako daleč, da so v predstavitvi Premium filtrov v črnih škatlicah (HD digital super MC) zapisali, da nikakor ne vplivajo na zapis v negativnem smislu, če tudi uporabljamo objektive najvišje kakovosti. Pri objektivih slabših razredov pa naj bi zaradi zmanjšanja UV svetlobe celo vplivali na višji kontrast, manj odbojev, posledično višjo kakovost zapisa. Za tiste, ki bi radi optimalno razmerje med ceno in kakovostjo pa pri Rodenstock nudijo filtre v rdečih škatlicah pod imenom Digital PRO MC.

Rodenstock fotografu nudi filtre za analogno kot digitalno fotografijo. Za digitalno tehniko imamo na voljo UV filter, circularni polarizacijski filter, nevtralni sivi filter 2X, 4X in 8X in variabilni sivi nevtralni filter (samo v Digital PRO MC izvedbi), z možnostjo nastavitve temnenja.
Kje je razlika med dobrimi in slabšimi filtri sem že zapisal v članku (Filtri v fotografiji - kaj uporabiti in katere izbrati).

Pri Rodenstock obljubljajo najvišjo kakovost stekel, ki nimajo napak v ravnini obeh poršin, različni gostoti ali mešanju slabšega/boljšega materiala. S tem se izognejo napakam razpršenosti ali lomnim količnikom svetlobe, ko preide iz filtra na objektiv.
Steklo je tanko samo 1,4mm in vsa imajo večplastno (7-8) antirefleksno zaščito na obeh straneh filtra. Ta poskrbi, da se kar najmanj svetlobe odbije (cca. 0.2%) od površine filtra. S tem ima filter minimalno izgubo svetlobe in ni efekta dvojne slike.

Vsa stekla imajo tudi začrnjene robove, da ne prihaja do notranjih odbojev iz strani.
Pri filtrih serije Premium, HD digital super MC, ima zgornji trši nanos še poseben namen zaščite glede prask, vodnih kapelj, prstnih odtisov, blata..., da gre vse kar najlažje in brez prask ob čiščenju iz filtra. Filtri iz serije Digital PRO MC imajo samo osnovno zaščito glede prask.
Okvirji  filtrov iz serije Premium, HD digital super MC so širine samo 4mm, da ne pride do vpliva senčenja vpadne svetlobe. Narejeni so iz medenine, ki zagotavlja, da se glede na temperaturne spremebe ne širi ali krči. S tem se izognemo težavam, ko se zaradi širjenja materiala težko odvije filter iz objektiva.
Okvirji filtrov iz serije Digital PRO MC, so iz aluminija. Ta material ima nekaj slabše lastnosti glede raztezanja, vendar filtri te serije so namenjeni tistim, ki žele visoko optično v razmerju s ceno.

 

Rodenstock UV filter

HR Digital UV super MC in Digital PRO UV MC

Ultra vijolična svetloba je v zračnih molekulah razpršena 10X bolj kot rdeči del spektra. V primeru, da je v zraku prah, smog ali vlaga, je ta razpršenost še večja. Tipala na UV spekter reagirajo podobno kot na modro-violičnega, zato je lahko v tej tonski vrednosti premočan zapis podatkov, kar se pozna predvsem v nevtralnih tonih. Samo objektivi iz najvišjih serij imajo dobro UV zaščito. Pri večini objektivov iz nižjega in srednjega razreda pa se predvsem na višini ali na morju zaradi velikega odboja svetlobe kaže napaka v manjšem kontrastu slike in opaznem pridihu modre v nevtralnih (sivih) delih slike.

Rodenstock UV filter izloči spekter UV svetlobe do 380nm. Slabši filtri (podobno kot navadno steklo) izločijo svetlobo do 300nm, kar posledično še vedno doprinese delno razpršenost in modri pridih. Nekateri filtri pa zadržijo spekter vse do 420nm, s tem pa slika pridobi rumeni pridih, saj filter vpliva tudi na uporabni violični del spektra.

Na najboljših oboljših objektivih boste le redko videli, da fotograf uporablja UV filter, kot zaščito prednje leče objektiva. Vedno je nekako veljalo, da vsako dodatno steklo vpliva na slabšo kakovost slike. S filtri Rodenstock lahko tudi na boljših objektivih zaščitimo prednjo lečo, brez bojazni za izgubo kakovosti.

 

Rodenstock  polarizacijski filter (CPL)

HR Digital CPL super MC in Digital PRO CPL MC

Ko svetloba pade v atmosfero in se začenja odbijati od množice molekul, začenja valovati v vse smeri. Zato so velikokrat določene tonske vrednosti brez močne zasičenosti. Da svetlobo polariziramo v eno smer, uporabljamo posebne filtre, katerim tudi rečemo polarizacijski filter. Med dvema stekloma je želatinasti filter, katerega obračamo in poizkušamo polarizirati valovanje svetlobe. Za izničevanje odboja svetlobe od stekla, je le ta naparjen s sedmimi anti refleksnimi plastmi.

Razlika med dobrimi in slabšimi polarizacijskimi filtri je v tem, da v ravno pravšnji meri polarizira svetlobo v celotnem vidnem spektru in da je ne absorbira preveč (Polarizacijski filter - odličen fotografski pripomoček). Če je polarizacije premalo, bodo barve manj zasičene. Če jo je preveč, bo določena barva prevzela delež tudi v nevtralnem delu slike (sivini). Rodenstock CPL filter absorbira svetlobo v vrednosti 1,5 EV (zaslonka in pol).
Polarizacijski filter je tudi tisti pripomoček, katerega efekt ne morete doseči preko digitalne obdelave s še tako zmogljivim programom.

 

Rodenstock nevtralni filtri (ND)

HR Digital ND in Digital Varion ND MC

Nevtralni filtri se uporabljajo v primeru, ko imamo svetlobe preveč. V večini primerov, si želimo svetlobno najbolj močne objektive. Nikoli ne vemo, kdaj bomo potrebovali kratke čase osvetlitve, ali bi raje fotografirali z nižjo občutljivostjo.
So pa pogoji ali motivi, ko si želimo ravno obratno. Delovati z dolgimi časi v močni svetlobi.
Sivinski filter ima to bistveno lastnost, da ne vpliva na druge tonske vrednosti. Torej "siva" mora ostati siva.  To lahko dosežemo le tako, da je filter tonsko popolnoma uravnotežen in, da pravilno odvzema vrednosti v vidnem in nevidnem delu svetlobe. Rodenstock nudi filtre z odvzemom svetlobe 2X (1 zaslonka), 4X (dve zaslonki), 8X (štiri zaslonke).
Ker se pri sivinskih filtrih potrebuje samo najvišja kakovost in se za odličen rezultat ne more kalkulirati v razmerju cena/kakovost, Rodenstock nudi te filtre samo v seriji Premium.

Ker so nevtralni filtri uporabni tudi za hobi fotografa, ta pa ne bi kupoval več filtrov, da bi pravilno absorbiral svetlobo, je Rodenstock dodal v ponudbo še variabilni ND filter. Vsaka univerzalna lastnost ima lahko tudi več možnih napak, Rodenstock ta filter ni uvrstil v serijo Premium.
Digital Varion ND MC filter je v bistvu sestavljen iz dveh plasti polarizacijskega filtra. Z obračanjem filtra lahko odvzamemo svetlobo od 1,5 zaslonke, pa skoraj do popolne zatemnitve (9 zaslonk). Vendar so dobri rezultati glede tonske nevtralnosti nekje do 5 zaslonk. Če uporabljamo ekstremno širokokotne objektive, je še zadovoljivo delovanje samo do 7 zaslonk zatemnitve, kasneje zaradi polarizacijskega delovanja že dobimo opazne temnejše in svetlejše lise.
V praksi pa je tako. Če vam je nevtralni filter samo občasni pripomoček, zna biti variabilni filter boljša izbira. Vsekakor je odločitev na vas.

 

Za konec

Žal smo v mesecih, ko nam svetloba nekako ne služi. Zato filtrov Rodenstock nisem veliko preizkusil v praksi. Iz dolgoletne prakse uporabe filtrov pa že vem in to sem že zapisal v članku (Filtri v fotografiji - kaj uporabiti in katere izbrati), da tako na oko, razliko med dobrim in odličnim filtrom ne bomo opazili. Vendar, kdor ima odlične objektive, želi več in več lahko tudi da, potem dileme ni. Izberite najboljše. In pri Rodenstock nikakor ne boste zgrešili. So tisti, ki nudijo kakovost za najbolj zahtevne profesionalce.

 

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com