Naročite se na enovice

http://www.e-fotografija.si/tecaji-delavnice-predavanja,1228.html
 http://www.cyberstudio.si/
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

Adobe PhotoShop / uvod v njegovo spoznavanje

Avtor:Matjaž Intihar
30.11.2005 12:43
Digitalna temnica ali iluzija? (Foto: Žiga intihar)

 

Digitalna temnica ali iluzija?

 

Že od nekdaj velja, da se fotografija ne konča po pritisku na prožilec ampak se takrat šele začenja. V analognem svetu še danes množica fotografov misli, da kar so posneli na film bo tudi kot končna fotografija ali tiskovina. To mišljenje je vedno bilo zmotno, saj je takrat nastala samo “latentna” nevidna slika. Pot do nam vidne in predvsem kakovostne fotografije pa je bila še dolga. Le da jim tega poklicni “pripravljalci” fotografij za končen pogled na sliko iz filma ali papirja nikoli nismo niti razlagali. Če se je za fotolaboratorij vedelo, da se tam “nekaj” obdela v smislu barvne korekture, pa se za grafično tehniko, predvsem za obdelavo diapozitivov preko izdelave barvnih izvlečkov, nato skeniranja nikoli ni razmišljalo, da so tu tiste glavne osebe, ki dokončajo in določajo kakšen bo fotografov končni izdelek. In v tej fazi obdelave fotografije se je lahko v zelo veliki meri vplivalo na končen izdelek, to je fotografijo. Lahko celo v tako veliki meri, da smo se že spraševali, kdo je sploh avtor končne obdelane fotografije.

Tudi v kemijski fotografiji smo mnogi fotografi sami izdelovali ČB kot barvne fotografije. Le tako si lahko svojo osebno začetno misel kako po pritisku na prožilec dokončati fotografijo tudi izpeljal. Razne tehnike obdelave fotografij v klasični temnici so danes že povsem pozabljene. Le redki si še sami preko povečevalnika osvetlijo na svetlobo občutljiv papir, izbirajo njegovo gradacijo, pazijo na čas osvetlitve, senčijo določene dele na sliki, pripravijo kemikalije, razmišljajo o temperaturi in hitrosti razvijanja itd. Ja res je, že s to tehniko smo predelovali original do večje všečnosti! Ne misliti, da se v analogni tehniki ni ničesar dalo spreminjati od motiva, pritiska na prožilec do končne fotografije.

Zelo malo pa nas je tistih, ki smo fotografije iz papirja ali filma že pred 20 leti digitalizirali in jih lahko dodatno obdelovali. Takrat se o digitalni obdelavi slike še ni govorilo. Še 10 let nazaj so le redki opazili, da je večina naslovnic na revijah, plakatih, prospektih povsem drugačnih od tistega kar kaže realni svet in je fotograf posnel in oddal uredniku. Danes se za vsako “čudno” fotografijo razmišlja, “ta je pa digitalno obdelana”! Novi digitalni fotografi niti ne vedo, da se solarizacijo, mehko risbo, kontrast slike, razne efekte in tudi efekt zoomiranja, da doseči tudi drugače kot samo preko digitalne obdelave. Klasična temnica, kjer se slika obdeluje v popolni temi ali pri zeleni, rdeči ali rumeni luči povsem izgublja veljavo. Danes fotografi iz “teme” prihajajo na “svetlo”. Moč digitalne temnice je izredna in ko enkrat vidimo njene možnosti spoznamo, da fotografija lahko povsem na novo zaživi.

Naš sprehod skozi program podjetja Adobe, za obdelavo fotografij PhotoShop, bo zapisan v več nadaljevanjih je namenjen predvsem vsem tistim, ki obvladajo “klasično temnico” ali pa programe za obdelavo fotografij šele spoznavajo.

 

 

Osnovno okno programa PhotoShop.

 

 

Pod oknom Image se nahajajo tako tonske korekture kot možnost spremembe velikosti slike.

 

Prvi morajo predvsem izgubiti strah pred novostjo in miselnostjo, da je še vedno primerneje uporabljati kemikalije. Oziroma spoznati morajo, da ni nič drugače kot je bilo. Fotografija še vedno ostaja fotografija. Le pot do končnega izdelka je modernejša, lahko hitrejša, v večih izvedbah, cenejša in seveda, kakovostnejša. Drugi, da spoznajo kaj vse nam program za obdelavo fotografij nudi. Na ta način pa tudi spoznamo, ali nas bo “digitalna temnica” zasvojila, ali pa bomo svoje fotografije raje prepuščali v obdelavo drugim. Tudi v tem primeru pa bodo vsaj spoznali vse prednosti in zmožnosti programa in na ta način znali razložiti drugim kaj si pri obdelavi fotografije želijo. Še pomembneje pa je, da spoznamo, kaj nam “digitalna temnica” sploh omogoča. In nudi nam zelo, zelo veliko. Celo tako veliko, da je pogled na fotografijo iz “klasičnega” pogleda že povsem napačen.

 

 

PhotoShop ima ločen iskalnik. Imenuje se Bridge (most) in ponuja nove dodatne možnosti.

 

 

V programu Bridge lahko vidimo vse parametre pod katerimi smo fotografirali in po želji lahko spremenimo imena datotek v nam želene. Kasneje je iskanje določenih datotek mnogo lažje.

 

Uvod pred prvimi koraki v program PhotoShop

 

Z naslednjimi članki začenjamo s prvimi koraki in odkrivanjem nekaterih skrivnosti programa. Vse in še več, kar je prikazano na prejšnjih straneh boste spoznali že v prihodnjih lekcijah. Kdor pa si želi program PhotoShop spoznati hitreje, mu je na voljo tečaj programa www.e-fotografija.si/tecaji/

 

 

Vse je tako kot v klasični temnici! A: maskiranje za preizkus pravilne osvetljenosti v stopnjah, B: tonska korektura, C: solarizacija, D: poudarjena ostrina, E: ČB, F: poudarjene osnovne barve, G: toniranje, H: kontrast, I: osvetlitev temnih delov ...

 

Program PhotoShop poznamo že 18 let. Posebne programe, ki so se uporabljali ob boben skenerjih in so nudili še marsikaj kar danes niti najnovejši PhotoShop CS3 ne nudi, že dosti let prej (Hell - DaVinci). Lahko pa zatrdim, da program PhotoShop šele sedaj pridobiva tudi povsem fotografska orodja. Do sedaj je bil namenjen v prvi vrsti grafični tehniki.

Spoznali pa bomo še nekaj. In to je za vse uporabnike analogne tehnike zelo pomembno. Program PhotoShop, to je digitalna temnica, je v osnovi temnica na svetlem. Vse kar nam je nudila klasična temnica nam preko drugačne tehnike obdelave nudi PhotoShop. Le, da se sedaj tonske korekture, gradacija in razni efekti opravijo na drugačen način. Res, da so program programirali programerji, toda tudi povečevalnik in ostalo opremo niso naredili fotografi. Vedite pa, da je pri programiranju poleg programerja sedel strokovnjak, ki obvlada obdelavo fotografije, tudi klasične. In tako bomo zelo kmalu spoznali, da je “digitalna temnica” zelo podobna klasični, le da je sedaj naša temnica namesto posebna soba, kopalnica ali garaža v kateri je povečevalnik, kemikalije in banjice za razvijanje, kar delovni prostor za našo računalniško mizo. Poleg računalnika in programa PhotoShop, potrebujemo samo še zaslon kjer vidimo vsa orodja in pa “miško” s katero vsa orodja tudi opravljamo.

V nadaljevanjih bomo poznali program PhotoShop CS2 od odpiranja in arhiviranja fotografij, preko osnovnih korektur, izrez, rotiranje, enostavnih tonskih korektur, kako poseči v zahtevnejše korekture, katere uporabiti ob določenih zahtevah, selektiranju določenih delov in možnost le njihove obdelave, odstranjevanje motečih elementov, dodajanje slike v sliko ali samo del motiva iz druge slike, kako interpolirati fotografije, jih dodatno ostriti, pripraviti za osvetljevanje v fotolaboratoriju ali tiskanje s tiskalniki in množico efektov, ki nam omogočajo dodatno spreminjati fotografijo tudi glede izrazne vrednosti.

Obenem pa si ob predelanih fotografijah ogledali, do kam lahko še seže digitalna obdelava fotografije.

 

 

Spoznali se bomo z različnimi načini izrezovanja dela slike. To kar je v klasični temnici dolgotrajno in zelo natančno delo, je s programom PhotoShop zelo olajšano. Digitalno nam nudi neverjetno enostavne možnosti.

 

 

S funkcijo "Extract" do hitrih izrezov.

 

 

Vse je v vaši domišljiji! Pustite ji prosto pot.

 

 

Program nam omogoča ustvari vse. Le delno se morate spoznati z njim. V celoti se ga ne da. Kljub temu, da program PhotoShop uporabljam že 16 leto, ga dobro poznam samo v cca. 30 odstorkih. Fotograf jih potrebuje spoznati samo 10 odstotkov. A večina funkcij si je tako močno podobnih, da se da vse postoriti tudi s poznanimi.

 

 

Širokokotni objektivi nam hitro pokvarijo sliko. Linije začno padati, se kriviti ali kako drugače spreminjati obliko. Vendar fotografirajte naprej. Z zadostno zalogo točk, bo vaša povečava lahko dobila novo dimenzijo.

 

 

Ni potrebe po posebnih “shift-tilt” objektivih ali kamerah z mehom, da spreminjamo naklon zajema. Sedaj s pomočjo programa v nekaj sekundah izravnamo linije. Priporočljivo pa je zajeti malo širši kot in večje število točk.

 

 

Okno "Lens Correction", preko katerega popravljamo napake naših objektivov.

 

 

Popravljanje napake širokokotnih objektivov, "distorzija" in "padanje" linij.

 

 

Vam je svetlomer napačno izmeril svetlobo, ali pa ste se odločili za nepravilno korekturo?

 

 

V večini primerov ne bo težav. Spoznali bomo okno “Adjustments” v katerem je množica možnosti kako popraviti našo fotografijo.

 

 

So vas fotografirali v zavidanja vredni situaciji. A fotografija vas nikakor ne zadovolji. Le kje ste na sliki? Oziroma, kakšen PRO je ta nerodni fotograf?

 

 

Če je premočan kontrast ponagajal fotografu in vas ni doosvetlit z bliskavico, imate preko programa še vedno možnost pokazati se! “Voila!”

 

 

Vemo, da širokokotni objektivi zelo hitro vinjetirajo. Na robovih temnijo sliko. To se dogaja predvsem objektivom iz nižjega cenovnega razreda. No tudi kakšen dražji ni izjema. Le ne priznamo!

 

 

A le zakaj bi kupovali nekajkrat dražji objektiv, da bo imel manj napak. Nekaj sekund dela s programom in njegovim orodjem in posnetek z dražjim objektivom brez napak je narejen. (A tisto zakaj bi kupovali, vzemite za hec!)

 

 

V Programu PhotoShop lahko izdelamo naslovnice knjig, revij...

 

 

 
 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com