Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si
O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si
Enako kot pri svetlobi sončnega zahoda (članek: Sončni zahod / Svetloba za bogove), je sončni vzhod lahko večno všečen motiv za ogled, kot za fotografiranje. Ko misliš, da si videl na fotografijah že sončni vzhod in fotografije posnete z njegovo svetlobo na milijon in več načinov, te narava z vsakim novim vzhodom znova preseneti. Prav motiv obsijan z "zlato svetlobo" nam da vedeti, da v fotografiji pravila ne obstajajo. Toliko »pravilnih« fotografij v kompoziciji, postavitvah planov, tehnične korektnosti je že bilo posnetih, vendar iskanje drugačnosti nam da zopet nove možnosti. "Zlata svetloba" riše svoje posebnosti in všečnost. Kot pravijo, »oči iščejo, kar je srcu všeč«!
Ni veliko naravnih pojavov, kateri lahko gledalce po celotnem planetu tako navdušijo in v fotografijo dodajo mnogo “lažnih”, a očesu in duši všečnih ter čustvenih barv. V določenih delih sveta je sončni vzhod še vedno del vere, božanstva. Na Šrilanki in še kje, gredo ponoči na 2000m visoke gore, da molijo ob vzhodu sonca. Popotniki gredo na sipine, višje hribe in še vsakdo je doma navdušeno pripovedoval o teh trenutkih.
Zanimivo je tudi, da lahko sončni vzhod spremljamo kjerkoli (če nismo ravno nad severnim ali južnim poldnevnikom) na planetu smo in, da se nam ob “dobrem” vremenu lahko pojavi iz dneva v dan. Vendar nikoli enako! Obenem se lahko svetloba kot posledično sam motiv spreminjata iz minute v minuto. Pred našimi očmi se na nebu odvijajo čudoviti prizori sprememb barv, oblik, pokrajino boža nizka topla svetloba in ustvarja dolge sence.
Ker nizka direktna sončna svetloba potuje skozi daljši del atmosfere in še ni lomljena, manjka spekter hladnih barv (modra, violična, kateri se hitreje razpršita v ozračju).
Kulisa sončnega vzhoda je že sama po sebi enkratna in vedno zanimiva. Če imamo možnost v kader dodati še kakšen vpadljiv dodaten element, je lahko fotografija s pomočjo »zlate svetlobe« še bolj posebna. Torej ne pozabite na kamero, če boste vstali tako zgodaj, da se boste sprehajali ob svetlobi sončnega vzhoda. Če ne drugega se spomnite, da imate v žepu “fotofon”.
Če fotografiramo pri vzhodu direktno v protisvetlobo sonca, so zakonitosti podobne kot pri fotografiranju sončnega zahoda. Poudarek dajte na tisti del motiva, ki je zaradi "zlate svetlobe" in dolgih senc, zanimiv in všečen.
- Izklopite AWB (avtomatska korektura bele). Uporabite WB sonce, oblačno, senca...
- Korektura osvetlitve bo potrebna v eno ali drugo smer, odvisno od želenega zajema motiva.
- Pri fotografiranju sončnega vzhoda je stojalo "obvezno". Pri sončnem zahodu imamo do padca sonca za horizont dovolj svetlobe. Pri sončnem vzhodu jo je dovolj za fotografiranje iz roke šele po prikazu sonca na obzorje.
- Uporabite nižji ISO (občutljivost), da fotografija ne izgubi barvitosti. Nisem vam jaz povedal. Zame je nižji ISO tudi vrednost 400.
- Zaslonko zaprite na vrednost f/8 ali več, če želite imeti ostro celotno pokrajino, obsijano z "zlato svetlobo".
- Osvetlitveni časi so ob nizkem ISO in zaprti zaslonki lahko dolgi 10, 20 ali več sekund.
Neizkušeni fotograf se zanaša na popolno AUTO “zeleno” avtomatiko. Ta sicer lahko ob dobri svetlobi lepo zariše odlične tonske korekture za družinske fotografije.
Toda pri fotografiranju sončnega vzhoda lahko zelena avtomatika zataji in motivi bodo v večini primerov bledi, neizraziti, brez kontrasta in toplih barv. Predvsem barve bodo za naše oko veliko razočaranje.
Saj poznamo. Klasične motive in kožne tone si želimo videti čim bolj naravno, rečemo tudi realno. Sončni vzhod pa mora podobno kot zahod tonsko žareti, če tudi ga kot takega nismo videli. Želja po dramatičnem, toplem, čustev polnem vzdušju tudi za dušo in srce, pri tem motivu močno prevladuje. Kot že omenjeno, »oči iščejo, kar je srcu všeč«!
Če vaša fotokamera nudi slikovno avtomatiko “sončni vzhod/zahod”, jo uporabite. Fotografije bodo tonsko opazno bolj všečne kot, če bi fotografirali v popolni “zeleni” avtomatiki.
Za druge motive ne pozabite slikovno avtomatiko sončnega vzhoda/zahoda prestaviti nazaj na osnovno. Če boste pozabili, bodo fotografije močno pretoplih tonov (primeri v nadaljevanju članka). (Več o nastavitvah: Knjiga FOTOKAMERA)
Izkušeni fotograf poseže po naprednih nastavitvah, saj lahko sam v celoti vpliva na korekturo zajema. Pri fotografiranju sončnega vzhoda moramo biti po potrebi in naših željah pripravljeni na dodatne korekture.
Te so lahko v korekciji osvetlitve (EV +/-), če fotografiramo v JPEG formatu še v korekturi bele barve (WB) ali zasičenosti barv (Vivid). (Če se fotografira v RAW zapisu lahko fukcije WB in efekt Vivid, ter še več drugih spremenite naknadno v RAW programu).
Ker smo na fotografijah sončnih vzhodov vajeni bolj toplih barv, je treba v prvi vrsti poskrbeti za pravilno osvetlitev. Ponavadi ob direktni svetlobi posežemo v podosvetlitev (EV -), vendar je vse skupaj močno odvisno od motiva samega. Najbolje je na začetku narediti nekaj poizkusnih posnetkov z različnimi nastavitvami in nadaljujemo z najbolj všečno. Moramo biti pa hitri. Sonce se hitro dviguje in posledično je vse močneje osvetljena pokrajina. Pri sončnem vzhodu imamo 10 minut od prvih žarkov na horizontu, do začetka prikaza toplih barv, pa vse do trenutka, ko v eni uri poudarjene tople barve izginejo.
Pri fotografiranju v JPEG formatu, AWB (avtomatska korekture bele) ni željena nastavitev pri sončnih vzhodih. Avtomatika si želi korigirati tonske vrednosti. Ker ni veliko različnih mešanih tonov pri sončnih vzhodih, kot tudi ni opore v sivi ali črni, so barve več ali manj “sprane”, ni njihove zasičenosti.
Nastavite korekturo bele na dnevno svetlobo (ikona sonček, lahko tudi bliskavica). Če želite še bolj izrazite tople tonske vrednosti izberite korekturo bele na “oblačno”, ali celo na “senca”. Na zaslonu kamere bo sončni vzhod zažarel, čeprav vi s prostim očesom nad obzorjem tega ne boste videli. Vendar všečno pa je! Kot povedano že na začetku. Pri sončnih vzhodih smo vajeni in želimo si lažnih barv. (Članek je objavljen na e-Fotografija.si: WB - Korektura bele »barve«, nje veselje in bojazen)
Kdor ne želi preveč izrazitiv toplih tonov z nastavitvijo WB senca, lahko pusti Auto WB in izkoristi korekturo barv “Vivid”.
Seveda sprememba korekture bele (WB) velja kadar fotografirate v JPEG formatu, v katerem kamera že obdela fotografijo. Če fotografirate v RAW, funkcija korektura bele in Vivid nimajo vpliva na fotografijo v tej meri, da ne bi mogli v RAW programu narediti spremembo v drugo WB nastavitev in to brez izgube kakovosti slike (datoteke).
Če je le mogoče že prej izberemo lokacijo, kjer počakamo vzhod sonca. Na "pravem" mestu smo še skoraj v temi in takrat je že prepozno iskati "najboljši" motiv. Ta mora biti že znan, čeprav smo ga našli dan ali več prej opoldne ob visokem soncu.
Tudi če ste v mestu ali znanih turističnih krajih verjemite, da ob "zlati svetlobi" dobite zanimive fotografije. Tople barve, dolge sence, ki pričarajo globino, ter še eno prednost. Ob tem jutranjem času dneva ni ljudi, ni gužve, ki vam čez dan kvari motiv. Pomembno predvsem za fotografiranje v glavnih turističnih krajih, kjer se šele po odprtju znamenitosti začnejo viti kolone ljudi. V mestih je v jutranji svetlobi še vse tiho, mirno, tudi fotograf laže sprejema motiv in predvsem uživa.
Torej, če je le mogoče, vstanite še pred sončnim vzhodom in obiščite zanimivo lokacijo. Tam ste, ko se pokažejo prvi sončni žarki. Verjemite, da so "zlati"!
Na koncu še ta nasvet. Jutro je še močno v temi, vi pa bi želeli nastaviti parametre na kameri. S seboj si vzemite baterijsko svetilko. Tudi telefon je lahko svetlobni pripomoček, da boste našli vse nastavitvene gumbe. Obenem ne pozabite, da so jutra hladna in se zato bolj toplo oblecite.
Objektiv - lastna izbira (članek - Objektivi in njihove osnovne optične lastnosti)
Program - slikovna avtomatika vzhod/zahod, Program ali Prioriteta zaslonke (A - Av)
Zaslonka - f/8 do f/22 - zaradi večje ostrine po globini slike
Ostrenje - na prvo tretjino motiva, ali po potrebi glede glavnega dela motiva (članek - Globinska ostrina v krajinski fotografiji)
Merjenje svetlobe - po celotni površini/Matrix
Korektura osvetlitve EV - odvisno od motiva, glede na močne kontraste, svetle/temne površine in barve
Občutljivost ISO - po potrebi, ko je sonce še iza horizonta, kasneje smo zelo hitro na ISO 100
Čas osvetlitve - iz roke 1/125sek., ali krajši (članek - Streseni posnetek / Bodite pozorni na čas osvetlitve)
Stojalo - zelo priporočljivo, pred in ob vzhodu, za nestresenost in lažje kadriranje. Obvezno pri daljših časih od 1/60sek., če ne želite dvigniti občutljivost!
Filter - Polarizacijski direktno v sonce nima učinka (članek), prav nam lahko pride sivi (ND) s prehodom (članek)
Kadriranje sončnih vzhodov je enostavno (Več o kompoziciji v knjigi / Kompozicija slike). Tudi pri tem motivu se lahko držite nekaterih nepisanih pravil. Vemo kaj je center pozornosti in poleg vsega nam pomagajo k višji všečnosti še barve.
Če fotografirate s poudarkom na soncu, ki je že nad horizontom in z barvami opitega neba, potem je lahko sonce postavljeno povsem sredinsko, vendar zaradi zanimivega neba naj bo v spodnjem delu motiva.
V primeru, da nebo ni zanimivo in vam je všeč v zlati svetlobi okopana pokrajina, ali odboji od vode, potem dodajte večji poudarek na spodnji del.
V motiv sončnega vzhoda lahko dodate silhuete pokrajine ali ljudi. Tudi portret s soncem zna biti zanimiv. Če želite na fotografiji lep sončen vzhod in osvetljeno osebo, bo treba poseči po doosvetlitvi portreta, osebe. Lahko z bliskavico ali odbojnikom. (Članek na e-Fotografija.si - “Fotografiranje oseb v svetlobi iz ozadja”!)
Široki kot uporabimo kadar želimo poleg prvega plana zajeti še večji del pokrajine. Višje zajamemo nebo, bolj že gredo barve proti modrini. Z ekstremno širokimi koti lahko lovimo svtelobo ob sončnem vzhodu in luno na še temno modrem nebu.
Na mojih tečajih izletih se tolikokrat srečam s fotografom, ki poleg polnega ruzaka opreme tovori še močmo masivno stojalo. Naj gremo popoldan po mestu ali na celodnevni izlet po hribih. Saj ga ne bi pravi. Ampak tako so me učili. No, marsikomu sem že olajšal težo in dušo, da ISO 400 ali več ni nobena pregreha.
Da se povsem ne zamerim "resnim" krajinskim fotografom, vam ob sončnem vzhodu priporočam uporabo stojala. Tako, "reda radi"! Svetlobe imamo ob vzhodu lahko podobno količino kot ob večerni, nočni fotografiji, ali sončnem zahodu. Ob vzhodu lahko fotografiramo pokrajino še preden žarki pobožajo horizont. Celo 15 minut po tem, je kljub sončnim žarkom, še vedno malo svetlobe. Sam sicer brez težav dvignem na današnjih sodobnih kamerah ISO na vrednost 1600. Vendar za tiste prve minute je mnogim krajinskim fotografom to preveč. Baje, da višji ISO uniči kamero, tipalo se skuri, posnetek je v iskrah, fotograf postane len in brez kondicije, sploh ni fotograf, če nima s seboj vsaj 3kg stojalo...
Pravijo, da ob zlati svetlobi potrebujemo več globinske ostrine in posledično zaprto zaslonko na vrednosti f/8 in več. Seveda, to je res. Vendar zakon za smrtno kazen, da mora imeti kamera ISO 100 zaklenjen z žebljem, pa ne drži. So sicer fotografi, ki vas bodo "pretepli" s stojalom, da vam vcepijo v glavo kako nujno ga morate nositi. Meni se je tega tepeža uspelo izogniti, ker z "resnimi" fotografi, ki imajo stativ vgrajen kot tretjo nogo nikoli ne hodim naokoli. Vem, da mi ne bi oprostili, kot mi najbrž ne bodo tega zapisa. Ampak samo dokler jim hrbet ne ponagaja, ali ne gredo na treking v Nepal. Saj je že zadosti (iz izkušenj), da jih pošljem na bližnjo sipino ali na vulkan. Takrat se čudežno plošča obrne.
Zato le glejte, da vas ti pravoverni ne vidijo doma z ISO 200, kaj šele z ISO 400. To je tako, kot so me pred 40 leti mojstri prepričevali, da, če uporabljaš svetlomer nisi fotograf. Ali pred 30 leti, da AF pa res ni vreden resnega fotografa. In seveda, ko sem začel izdajati e-Fotografijo, so me zvezali s filmom in namakali v krvolužno sol (slabilec - no saj tak al tak tega ne poznajo, a meni, ko sem roke namakal v to agresivno kemikalijo se sliši bolje kot fiksir ali razvijalec), da bi preklical prerokbo.
A lej hudiča, čez čas so "pravi" spoznali kak fletno je, če ne gledaš v nebo in tablice glede osvetlitve. Oziroma, enim so začele baje nagajati oči in AF jim je bil vse bolj dobrodošel, saj je čudežno deloval kot najboljše kapljice. Da ne govorim, kako so baje vsi že pred 30 leti govorili, da želijo digitalno.
Tudi višji ISO jim bo enako, enkrat tam čez 10 let, postal nekaj samoumevnega. Se bo pisalo, eh kaj rabiš stojalo, saj sem vedno to govoril. A do takrat? Pred njimi ga raje uporabite, ko čakate na sončni vzhod. Hvalite to trinogo opremo, če tudi nikoli ne slikate zvezd ali z dolgimi časi po resni potrebi. Tako naj bo, čeprav mene ne boste videli z njim! Ob sončnem vzhodu me nikoli ne boste. Razen, če si res zaželim več sekundne ekspozicije, oziroma me zaradi dolgčasa foto žilica še v temi ne premami.
Verjemite mi, oziroma dajte duši svobodo in telesu manj napora! Dvignite ISO, fotografirajte, tudi vaš "Big Brother" bo čez leta spoznal, da je stativ pretežak. Vem, da mi boste za ta navdih dali kmalu za pivo!
Preveč uporabljam na desetine fotokamer (samo poglejte koliko sem jih preizkusil v tem članku) in hodim naokoli, da vem kako paše biti brez stojala in je kakovost povsem zadovoljiva. Saj nismo več v film časih, ko je bil še ISO 100 pri slabi svetlobi eno samo zrno. Sicer pa, vse tako ali tako povedo fotografije! Od več kot 100 predstavljenih fotografij, sem samo pri sedmih imel daljše čase kot 1/50 sekunde. Kar pomeni, le tu sem bil omejen pri širokem kotu, da stresem posnetek in mislim, da sem pri treh fotografijah ob sončnem vzhodu imel stojalo. Le pri 10 fotografijah sem imel ISO višji od 400. Torej je svetlobe več kot dovolj.
Naj bo svoboda! Kakor sami želite, le mene naj se ne prepričuje, da s seboj vedno nosim kos železa z navojem. Raje majčkeno dvignem ISO in tečem po sipinah ali na vulkan. Ga še nisem videl junaka, ki bi stojalo sam nosil na vrh za tisto minuto, ko je ISO 100 premalo. Konec koncev, vsi hvalijo svojo sodobno kamero, da kakšen ISO omogoča.
Priznam pa, stojalo je z menoj na vseh FotoPOTEPih. Vendar je skoraj vedno v avtu ali sobi, vzamem pa ga le za fotografiranje zvezd ali izobraževanja.
V proti svetlobi je težko pravilno izostriti. Avtomatsko ostrenje potrebuje kontrast. Če ne gre drugače izostrite na kontrastih v oblakih, ali na samem horizontu. Če je potrebno zaradi ravnih linih horizonta, kamero obrnite za 45 stopinj in bo lažje izostrila. Uporabite samo eno točko ostrenja. Najbolje sredinsko in potem naredite rekompozicijo. Več o ostrenju v članku; “AF ostrenje”!
Če imate poudarek na pokrajini v sončnem vzhodu, potem ostrite na prvi tretjini motiva (članek: Globinska ostrina v pokrajinski fotografiji)
Pri fotografiranju z direktnim soncem v objektiv lahko pride do odboja svetlobe od leč (lens flare) in posledično opaznih krogov na fotografiji. Vendar ne vedno. Odvisno je od atmosferskih pogojev, kota pod katerim pada sonce v objektiv in kakovosti objektiva (premazov leč). Enako kot lažnih zasičenih barv sončnega vzhoda, smo iz mnogih fotografij teh odbojev vajeni in nas niti ne motijo. Postanejo normalen del fotografije sončnega vzhoda. Slabši zaščitni filtri tudi prispevajo k močnejšim odbojem.
Polarizacijski filter nima nobenega vpliva na zasičenost barv, če fotografiramo proti izvoru svetlobe. Če pa fotografiramo desno ali levo, nam lahko zasiči barve, ki so oblite z "zlato svetlobo". Ob premočni direktni svetlobi, nam lahko pomaga, saj vzame za okoli 1 in pol zaslonke svetlobe (članek: Filtri v fotografiji - Kaj uporabiti in katere izbrati).
Če želite na sliki dobiti veliko sonce, ali samo rdeče/rumeni spekter barv, potem uporabite daljše goriščnice, 200mm in več. Tako se boste izognili zgornjega dela neba, kjer je modrina. V nizki svetlobi se zaradi prevladujočih toplih tonov izogibamo fotografiranja motivov, kjer želimo “realne” tonske vrednosti. Ker je spekter modre in zelene delno odvzet, tudi s pomočjo programov lahko le delno opravimo dobro korekturo. Oko in naši možgani izključijo prevlado tonov. Mi gledamo spominsko in zato ne vidimo v tako veliki meri kot kamera prevladujočih toplih tonov. Poglavje v knjigi e-Fotografija / Osnove digitalne tehnike in praktične izkušnje pri digitalizaciji fotografije (PDF je na voljo) sem že vključil poglavje o psihološkem vidiku videnja barv. Razložil sem, da je od našega pravilnega videnja in predvsem razumevanja barv odvisno, kaj in kako vidimo ter kateri so pomembni detajli motiva v fotografskem smislu.
V nekaj zgornjih primerih je že predstavljen zajem istega motiva pred in po vzhodu. Počasi se začne daniti, vendar žarki še niso pravokotno na pokrajino. Dobimo samo odboj svetlobe od zračnih delcev. Ta svetloba je zelo mehka, ni senc, tudi barvitost še ni prava. Pa vendar je mnogo motivov lahko odlično na fotografiji prav v tej svetlobi.
Sonce prihaja iza horizonta. Časa imamo 15 minut, morda uro, odvisno na kateri zemljepisni širini ste. Zame osebno je najslabši nasvet, da se lociraš na že prej želeni motiv, odpreš stojalo in čakaš, potem pa 10, 20 in ne vem koliko posnetkov. Časa je tako malo, da ujamete na tisoče zanimivih motivov, da vas bo stojalo samo oviralo. Ko sonce pokaže to svojo "zlato svetlobo", se osvobodite stojala. Če je treba dvignite ISO in motivom naproti, oni ne bodo prišli do vas. Uživajte ob proženju, neverjetni svetlobi in ob prvih žarkih, ki grejejo.
Pri svetlobi sončnega vzhoda je bolj od sonca zanimiva pokrajina. Ta je v teh svetlobnih trenutkih povsem drugačna. Ne čudi, da boste vse fotografije znanih fotografov in v priznanih revijah videli, posnete v tem času in še v nizki svetlobe sončnega zahoda. Ob ekvatorju se sonce hitro dviguje in na voljo imate največ pol ure. Višje na severu ali jugu je lahko tudi uro več časa, saj se sonce počasneje dviguje na obzorje. Posledično je svetloba dlje časa nizka.
Marsikomu je tako kot meni zjutraj težko vstati, da bi še v trdni temi šel na določeno želeno fotografsko točko. Doma, me nekako ne zamika dovolj želja vstati. Na potovanjih je drugače in sončnega vzhoda ter "zlate svetlobe" ne želim zamuditi. Na vulkane, hribe se gre že ob dveh, treh zjutraj. V puščavo ob štirih, le redkogdaj imaš to srečo, da spiš pod motivom. Eden izmed takih je Spitzkoppe v Namibiji. Odpreš zadrgo v šotoru, pogledaš ali je že dovolj svetlo in lahko da, samo dvigneš kamero narediš posnetke in zapreš zadrgo. Vsak pa vstane in se sprehaja po rdečih granitnih ploščah ter fotografira in fotografira.
Pri več fotografijah boste opazili, da sem fotografiral zaporedno. Ali sem bil na isti lokaciji večkrat in so zato spremenjene razmere, ali pa sem na isti lokaciji menjal osebe, pozicijo...
Tudi v tem članku vam predstavljam zgolj svoj osebni pogled in praktične izkušnje na možne načine fotografiranja sončnega vzhoda. Preko fotografij in nasvetov podajam svoje osebno mnenje, ki pa nikakor ni eno in edino, ali da sporoča, da se ne da narediti še drugače. Je samo vam v pomoč za razmišljanja ali spoznanje, kako boste delovali ob vaših sončnih vzhodih. Predvsem preizkušajte z različnimi kadri, nastavitvami in kasnejšo obdelavo slike.
Vsekakor ne pozabite na dejstvo, da se ne osredotočite samo na direktno svetlobo sončnega vzhoda. Obrnite se in ob zanimivem motivu izkoristite toplo svetlobo, ki poda povsem druge osvetlitve, kot samo predstavitev motiva. In seveda. Ne pozabite, da horizont na sliki ne sme padati. V večini primerov ga poravnamo kasneje v računalniškem programu.
Polarizacijski filter v direktno svetlobo nima efekta zasičenosti barv, zato je uporaben le, če želite malo zastreti močno svetlobo (cca 1.5 EV) ali, če fotografirate levo ali desno od izvora svetlobe. Članek: Polarizacijski filter, odličen fotografov pripomoček
Na koncu še ta nasvet. Pred sončnim vzhodom smo skoraj v temi. Še 15 minut po vzhodu je svetlobe malo, saj je nizka in posledično močno vpita. Šele pol ure po vzhodu je svetlobe za fotografiranje iz roke dovolj, če ne želite dvigovati občutljivosti. Zato je za vse zaprisežene ISO 100 fotografe priporočljiva uporaba stojala. Za tiste prve posnetke še pri slabi svetlobi, s seboj vzemite baterijsko svetilko (lahko si pomagate s fotofonom), da boste našli vse nastavitvene gumbe. Obenem ne pozabite, da je do sončnega vzhoda lahko opazno bolj hladno kot smo vajeni v uri ali dve po njem. Zato se bolj toplo oblecite.
Še ta nasvet. Kjerkoli na svetu ste, na spletu dobite kalkulator za prikaz časa sončnih vzhodov in zahodov. Glede sončnega vzhoda velja, da je ob minuti vzhoda sonce še za horizontom in posledično je še temno. Zato bodite za “zlato svetlobo”, na lokaciji pol ure prej. Pol ure po vzhodu, zna lepota te svetlobe že izginiti. Vendar s fotografiranjem še ne zaključite. Vsaj še eno uro je možnost zajema zanimivih fotografij ob bol topli svetlobi in z dolgimi sencami.
Čeprav je članek namenjen fotografiranju in predvsem kako zajeti “zlato svetlobo”, naj velja tudi tisto, kar sem zapisal ob spodnji fotografiji. Ne pozabite uživati ob teh prekrasnih trenutkih ali po njih, ko nas sonce že zasipa z "navadno" močno svetlobo in so dolge sence izginile. Sam ob čudovitih sončnih vzhodih in nekaj posnetkih, znam odložiti kamero in užiti prve trenutke dneva!
V fotografiji ni pisanih pravil. Zato vse prebrano, slišano, vedno lahko kršite in poizkušate doseči boljše, še bolj všečno...
Za konec še ta zanimivost. Iz EXIF podatkov sem povzel s katerimi kamerami vse sem fotografiral, katere objektive sem uporabljal, čase, zaslonke in ISO. Večino kamer in objektivov sem predstavil tudi v testih na e-Fotografija.si.
Vse fotografije sem podal tudi v video zapis (spodaj).
Fotografije zajete v ZLATI SVETLOBI v video zapisu.
O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si
Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si