Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

 

 

Osvetlitev iz ozadja / Svetlobne težave v fotografiji

24.03.2012 13:05

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

Še ne dolgo nazaj smo imeli v hobi fotografiji nepisano pravilo, da se v protisvetlobo ne fotografira. Če je bilo pravilo delno namenjeno portretni fotografiji, je iz današnjega pogleda še razumljivo. Kamere niso imele vgrajene bliskavice, le redki so imeli dodatno, film je bil drag in ni bilo vidno kaj smo posneli. Zaradi nepredvidljivih rezultatov in "dragih", šele čez čas videnih fotografij, se je večina hobi fotografov tega nepisanega pravila držala.

Pomembno je bilo tudi navodilo strokovnjakov. Starejši objektivi so bili dovzetni za "bleščanje". Imeli so slabše premaze za antirefleksno zaščito in v protisvetlobi so v sliko predvsem zaradi odboja svetlobe v lečah, zarisali veliko napak. Posledično je slika opazno z manj kontrasta in z močnimi svetlimi lisami, ki so zarisane v obliki zaslonke.


Objektiv s slabim premazom. Objektivi "stari" 30 in več let so imeli močne odboje med lečami in s tem "slabo" sliko. Toda tudi danes se lahko zgodi, da vam novi objektiv riše slabo. Canon je pri prvih objektivih EF 24-105mm IS naredil napako prav pri premazu leč in kazali so močno napako odboja in prosevanja svetlobe. Imel sem možnost med prvimi preizkusiti predprodukcijski model objektiva in proizvajalcu poročati o težavi objektiva.


Klasična napaka katero boste še vedno opazili pri najnovejših objektivih z najboljšimi premazi. Takoj ko izvor svetlobe ni blizu optične sredine pride do zapisanih napak. Toda te so sedaj majhne, včasih niti ne moteče in zaradi efekta lahko celo odgovarjajo.

 

Danes je drugače. Objektivi imajo boljše protirefleksne premaze in kar je najbolj pomembno, rezultat fotografiranja takoj vidimo in ponovni korigirani posnetek nas nič ne stane.


Takoj ko ste z direktnim izvorom svetlobe bolj v optični sredini, se napake odboja med lečami skrijejo. Če gledate na motiv preko iskala, jih lahko s premikom kamere celo korigirate (usmerjate).

 

Toda kako začeti fotografirati v protisvetlobo. Marsikdo ima bojazen kamero usmeriti proti soncu z mislijo, da se bo uničilo tipalo. Brez skrbi. Bodite previdni le, da sami ne gledate direktno v sonce, še posebej preko iskala fotokamere.

Nasveti:
- Pravilne vsem všečne izbire osvetlitve ni. Je samo osvetlitev, ki služi za našo dobro fotografijo.
- O nadaljni korekturi osvetlitve se odločite po prvem testnem posnetku.
- Občutljivost ISO imejte na nizki vrednosti (100, 200 ISO).?- Merjenje svetlobe imejte po celotni površini (matrix).
- Ker pri fotografiranju v protisvetlobo ne obstaja "pravilna osvetlitev", ampak si izberemo tisto, ki nam je ljubša, je pomembno da vse ponavljajoče posnetke z dodatno korekturo naredimo v enakem kadru in z enakim načino merjenja svetlobe.
- Korekturo osvetlitve izberemo preko gumba +/-. Lahko uporabite tudi izbiro večih posnetkov s korekturo osvetlitve AEB (bracketing).
- Bolj izkušeni lahko izberete ročno osvetlitev (M) in s tem lažje ter hitreje izberete korekturo osvetlitve.
- Bližnje motive lahko doosvetlite z bliskavico.

Ekstremna osvetlitev iz ozadja je sončni vzhod / zahod. Pravilne osvetlitve ni. Lahko naredite bledo fotografijo ali tako z izrazito močno rdečo, oranžno barvo.


Fotografija v protisvetlobi je lahko svetlejša ali temnejša. Vse je odvisno od vašega pogleda na motiv kot končni produkt t.j. fotografijo. Barvitost izgubi svoj pomen. Pri bolj osvetljenih posnetkih imamo velikokrat nežne rumeno, oranžne tonske vrednosti po celotni fotografiji.


Sončni zahodi so lahko nežnih blagih tonov ali bolj zasičenih. Za vašo boljšo fotografijo izkoriščajte korekturo osvetlitve +/- in se s tem prilagodite vašim zahtevam.

 

 

 

 

Tudi kadar fotografirate različne predmete, nam lahko do bolj zanimive fotografije pomaga osvetlitev iz ozadja. Predmeti, ki delno prosevajo svetlobo, lahko ustvarijo učinek žarenja barv.


V direktni protisvetlobi lahko prikažemo zanimive silhuete. Odvisno od načina merjenja svetlobe, ki ste ga izbrali na vaši kameri nastavimo korekturo osvetlitve. V večini primerov je za tak posnetek potrebna korektura v -.


V primeru, da želimo imeti zadovoljivo osvetljen obraz, ki je zaradi svetlobe iz ozadja v močni senci, je treba korekturo nastaviti v +. V tem primeru lahko dobimo tudi bolj izrazite barve na prosojnem delu motiva, kot je v tem primeru blago.


Učinek močne protisvetlobe za boljši zaris, prikaz strukture kril letečega psa. Zaradi korekture v +, je ozadje močno preosvetljeno. Toda namen predstavitve preko te fotografije je drugje.

 

Pri fotografiranju portreta nam lahko svetloba iz ozadja pomaga k ustvarjanju sija svetlobe. Obroč močne svetlobe nam tudi loči predmet od ozadja in daje videz trodimenzionalnosti.


Reflektor z direktnim izvorom svetlobe je zakrit z lasmi. Toda svetloba iz ozadja močno proseva in daje zanimiv učinek.


Direktna svetloba iz ozadja.

 

Ob nizkem položaju sonca imamo možnost ujeti dolge sence proti kameri. Fotografija lahko dobi videz močnega kontrasta in v večini primerov se barvitost izgubi na račun močnega kontrasta.


Jutro na jezeru. Močna protisvetloba zatemni posnetek in otroka, ki pereta perilo sta prikazana samo kot slihueti.


Silhueta osebe na robu bazena ob sončnem zahodu.

 

 

Primeri iz prakse


Vzhod sonca iza peščine v namibijski puščavi Sosusvlei in ujeta silhueta osebe.


V protisvetlobi so listih rož lahko prikazani v čistih, zasičenih tonskih vrednostih.


Novejši objektivi imajo tudi pri direktni svetlobi ob robovih le še malo vidnih krogov odbite svetlobe v lečah. Napako lahko celo uporabimo kot dodaten element v fotografiji ali pa ga izničimo preko računalniškega programa.


Odbojev svetlobe v lečah ne moremo popolnoma izničiti tudi z najsodobnejšimi protirefleksnimi premazi. Lahko pa se s kamero premikamo in jih postavimo v tisti del motiva kjer bodo najmanj moteči.


V protisvetlobi se za objekte v senci uporabi korektura osvetlitve v +. S tem izgubimo več tonskih vrednosti, slika je mehkejša z manj kontrasta.


Korektura +3EV. Sonce v ozadju in portreti v senci so močno preosvetljeni. Toda portreti so vidni, tako smo se izognili, da nimamo na fotografijah samo črnih silhuet.


Pri portretni fotografiji nam svetloba iz ozadja in korektura v +, lahko doprinese še celo zanimiv in prijeten efekt mehke slike.


Kamera je izbrala osvetlitev. Izbral sem ta posnetek, ker je oseba še rahlo prikazana in ni samo črna silhueta, ali v celoti preosvetljena fotografija.


V drugem kadru, kjer je več svetlobe iz ozadja, sem za enak efekt še vidnega telesa moral poseči v korekturo +2EV.


Za tako barvit posnetek bo poleg bolj zasičene osvetlitve (-EV) potrebna tudi naknadna obdelava v računalniškem programu.


Posnetek v protisvetlobi nam vedno prinese kompromis, kaj želimo imeti bolje osvetljeno. Za to fotografijo sem se odločil zasičeno prikazati ozadje s sončnim vzhodom posnetim iz vulkanske gore Batur. Da pa portret vodiča Yona ni samo temna silhueta, sem za njegov boljši zapis uporabil še dodatno svetlobo bliskavice na kameri. O tej tehniki pa v članku... Fotonasvet: Portret, kontra luč, fleš (članek)

 

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

 

 

 
 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com