Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

Kakšen ISO? / Fotografiranje v slabih svetlobnih pogojih

Avtor:Matjaž Intihar
17.09.2004 17:24

Visoki ISO in Canon EOS 20D / Fotografiranje v slabih svetlobnih pogojih / in Push – Pull / Preizkus filma! (članek iz leta 2000)

 

 

 

Ko v slabih svetlobnih pogojih ostaneš brez bliskavice, z njo ne smeš fotografirati ali ni drugega vira dodatne svetlobe!

 

Digitalno nam prinaša še eno prednost, ki jo dve kameri že zelo dobro izražata. EOS 1D MkII in EOS 20D nam že omogočata tisto na kar pri filmu niti pomislili nismo. Fotografirati pri 1600 in 3200 ISO tako, da sama fotografija še ne izgubi veliko na kakovosti.

Res je, kar si sedaj marsikdo misli. Kakovost ni primerljiva s fotografijo posneto pri 100 ali 200 ISO. Vendar se velikokrat znajdemo v situaciji, ko bi radi fotografirali, pa nam film to ni omogočal. Oziroma vemo, da nam večina digitalnih kamer kljub možni nastavitvi na višje ISO občutljivosti ne bo dovolj kakovostno zajela svetlobo. Bliskavica na kameri pa nam v veliko primerov povsem neprimerno osvetli motiv, oziroma jo v prenekaterih primerih niti ne smemo uporabljati.

 

 

Na kameri EOS 20D imamo možnost nastavitve občutljivosti preko nastavitvenega gumba. Območje nastavitve je od 100 do 1600ISO in dodatna možnost H, ki pomeni 3200ISO. Vendar pa nas na tak način opozorijo da je v tej najvišji občutljivosti sam rezultat močno povprečen.

 

Kamero EOS 20D sem vzel na različna potovanja in preizkušal njeno zmožnosti v svetlobno prav nemogočih pogojih. Lahko rečem, da sem z njo lahko povsem kakovostno fotografiral tam, kjer druge kamere odpovejo. S tem pa kakovostno zajel nekaj izrednih spominskih motivov.

Več povejo že prve fotografije na tej strani. Na drugi se bomo spoznali kako je s filmom preko članka, ki sem ga zapisal že leta 2000. Tretja stran pa nam s pomočjo nam povsem znanih motivov prikaže, kako kakovostno EOS 20D že deluje tudi takrat, ko je potreba uporabiti višjo občutljivost.

Zame osebno je prav možnost delovanja z različnimi ISO nastavitvami ena izmed večjih prednosti digitalne tehnike. Sedaj še toliko bolj, ko sem te možnosti spoznal preko praktičnega preizkusa.

 

 

EF 28-135mm IS / 35mm-100ISO-1/4sek-f/3,5. Zaradi slabe svetlobe, premajhne občutljivosti in s tem pogojenim predolgim časom osvetlitve, je posnetek premaknjen. V Frankfurtu smo imeli prečudovito sončno vreme. Zato sem zunaj pred stavbo fotografiral s 100ISO. Ko pa sem stopil v prostor so se svetlobni pogoji močno spremenili. Če bi uporabljal film kamero bi enostavno ostal brez posnetkov, ali pa bi moral film zamenjati z bolj občutljivim. Vendar kot boste lahko prebrali na drugi strani, film z občutljivostjo 1600ISO ali 400ISO in 2X-nim Push-Pull razvijanjem nikakor ne dosega zadovoljive kakovosti. In ker se v mnogih prostorih z bliskavico ne sme fotografirati oziroma je njena svetloba enostavno "zanič", je edina rešitev dobra digitalna kamera. Zaenkrat sta EOS 1D MkII in EOS 20D po kakovosti povsem v vrhu pri fotografiranju z 1600 in 3200ISO.

 

 

EF 28-135mm IS / 28mm-1600ISO-1/50sek-f/4,5. Z možnostjo nastavitve občutljivosti 1600ISO sem dobil tako želenih 1/50 sekunde in s tem zaradi širokega kota nepremaknjen zadovoljivo oster posnetek. Na sliki je maketa letala Boeing 737 v kateri se uri letalsko osebje (stevardese).

 

 

EF 28-135mm IS / 85mm-1600ISO-1/50sek-f/4,5. Pri tej goriščnici in času osvetlitve 1/50 sekunde pa je posnetek že premaknjen. Moral bi uporabiti občutljivost H (3200ISO). S tem bi pridobil 1/100 sekunde in verjetno bi mi uspelo narediti nepremaknjen posnetek. Pri fotografiranju bodite pozorni na goriščne razdalje. Le te nam pogojujejo še zadovoljivo kratke čase osvetlitve za nepremaknjen posnetek.

 

 

EF 28-135mm IS / 38mm-1600ISO-1/200sek-f/8. V veliko halo kjer so postavljene tri simulacijske naprave letenja je preko oken iz leve smeri prihajala dodatna zunanja svetloba. Ker me zanima kako se EOS 20D obnaša pri višjih ISO nastavitvah sem pustil občutljivost 1600ISO. 1/200 sekunde mi zagotavlja nestreseni posnetek, f/8 pa glede na goriščnico 38mm dobro globinsko ostrino. EOS 20D pa z odličnimi algoritmi še vedno odličen posnetek klub visoki nastavitvi občutljivosti. Tudi svetlejši deli imajo risbo v celoti, kar nam film ali digitalne kamere s slabšim procesiranjem signalov ne omogočajo. V tej hali so bile tri simulacijske naprave različnih tipov letal. Vrednost vseh naprav v hali je presegala milijardo eurov.

 

 

EF 28-135mm IS / 90mm-400ISO-1/250sek-f/8. Velika bela površina letala in zadosti svetlobe mi omogočata fotografirati pri 400ISO. Tudi za ta posnetek lahko rečem, da tako kakovostnega tonskega prehoda na film 400ISO ne bi dobili. Tudi marsikatera druga digitalna SLR kamera bi pokazala že pri tej občutljivosti 400ISO mnogo slabše rezultate. Letalo je maketa. Vendar enakih zunanjih dimenzij in v notranjosti popolnoma enako kot pravo. Tu se učijo kako se obnašati do potnikov v razno raznih primerih, kako na hitro izprazniti letalo v primeru zasilnega pristanka itd. Specialne policijske ali vojaške enote pa kako napasti in vstopiti v letalo v primeru ugrabitve.

 

 

EF-S 17 - 85mm IS / 17mm-1600ISO-1/80sek-f/8. Vsi se znajdemo v situaciji, ko imamo izredno zanimive motive. In takrat ali nimamo s seboj prave kamere, katere nam ne omogočajo višje občutljivosti (kompaktne), ali nam osebje ne dovoli uporabe bliskavice, oziroma nam kamera, ki omogočajo višje ISO nastavitve ne omogoča kakovostnih posnetkov.

 

 

EF-S 17 - 85mm IS / 24mm-1600ISO-1/80sek-f/4. Nevidno letalo F-117A, ponos ameriške vojske je s pomočjo EOS 20D in 1600ISO odkrito tudi za nas. Samo manjša halogenska žarnica osvetljuje črno kupolo sestreljenega leta. S katerikoli kamero razen EOS 1D MkII, bi pod temi pogoji dobil mnogo slabše rezultate. In ker so taki posnetki neponovljivi, je s seboj nositi pravo kamero še toliko bolj vredno.

 

 

EF-S 17 - 85mm IS / 24mm-1600ISO-1/80sek-f/4,5. Detalj zgorelega sedeža iz letala F-117A in nekaj pilotovih pripomočkov.

 

 

EF-S 17 - 85mm IS / 32mm-1600ISO-1/15sek-f/8. Pri tem posnetku pa sem napravil napako. Na srečo pa me je rešila funkcija stabilizacije slike (IS) v objektivu. Pri temu motivu bi lahko uporabil zaslonko 4 in tako pridobil krajši čas osvetlitve. Tudi pri fotografiranju temnih motivov je kljub nastavitvi 1600ISO risba tonskih vrednosti zadovoljiva. Šuma pa je izredno malo. Kljub temu, da naj bi v osnovi CCD tipalo imelo manj šuma od CMOS tipala, pa Canon z odličnimi algoritmi vse skupaj postavlja na glavo. Iz posnetka v posnetek sem bil bolj navdušen, kaj mi kamera EOS 20D omogoča. Sam le izhajam iz filma in dobro vem, kaj pomeni fotografirati v slabih svetlobnih pogojih iz roke.

 

 

EF-S 17 - 85mm IS / 33mm-3200ISO-1/15sek-f/5,6. Takega motiva se ne sme zamuditi. V sefu, v katerega prihaja samo malo umetne svetlobe iz prostora so shranjeni delčki nevidnega letala F-117A. Tokrat sem moral uporabiti občutljivost 3200ISO, pa sem komaj dobil 1/15 sekunde. Tudi tokrat me je pred stresenim posnetkom rešil IS. Zanimivo pa je, da si vrečko z delčkom nevidne tehnologije lahko kupite za samo 600SIT. Seveda ne v Ameriki, tam je povsem skrito očem. To možnost vam ponuja samo Balkan.

 

 

EF-S 17 - 85mm IS / 64mm-1600ISO-1/80sek-f/5,6. Predvsem reportažni fotografi so s kamero EOS 1D MkII in EOS 20D dobili odlično orodje za svoje delo. Še leto ali dve nazaj so bili dobri posnetki pri tako visoki občutljivosti prava redkost. Danes si pa jezen sam nase, ker ne nosiš s seboj še nekaj dodatne opreme. Ker sedaj že vem, da nam EOS 20D odlično deluje pri 1600ISO, sem jezen sam nase, da s seboj nisem imel polarizacijskega filtra in bi se z njegovo pomočjo rešil odboja svetlobe v steklu pred napisom na raketi Tomahawk. Zanimivo, da so pri bombardiranju Srbije uporabljali rakete z že pet let pretečenim rokom. Ni čudno, da jih kar nekaj ni eksplodiralo.

 

 

EF-S 17 - 85mm IS / 61mm-1600ISO-1/250sek-f/8. Ker že vem, da mi bo kamera EOS 20D zagotovila dovolj dobro kakovost fotografije pri 1600ISO, pri tem posnetku repa sestreljenega letala F-16C sploh nisem premikal občutljivosti kljub zadosti svetlobe. Če bi uporabljal moj EOS 60D, bi sigurno prestavil na 200ISO in si le na tak način zagotovil zadovoljivo kakovosten posnetek. Kako prijetno in priročno je fotografirati s kamero EOS 20D, zveš šele takrat, ko se znajdeš v situaciji kot sem se sam. Polno zanimivih motivov, malo svetlobe in veš, da boš kljub nastavljeni občutljivosti 1600ISO še dobil zadovoljive posnetke za objavo.

 

 

EF-S 17 - 85mm IS / 24mm-3200ISO-1/80sek-f/4. Bolj kot šum pri 3200ISO me pri tej fotografiji objektiva na letalu moti odsev zaradi neuporabe polarizacijskega filtra. EOS 20D nam omogoča posneti še zadovoljivo kakovostno sliko tudi pri 3200ISO. Opazen je že šum, vendar ostrina je še vedno odlična. Da spoznamo še malo objektive nam fotografom neznanih proizvajalcev. BAUSH&LOMB Optical Co. iz Rochestra. Goriščnica 6 inča (153,25mm), f/6,3.

 

 

EF-S 17 - 85mm IS / 28mm-3200ISO-1/15sek-f/3,5. Velik prostor in mizo z 12 stoli (12 apostolov) osvetljujejo samo LCD projektorji iz stropa. Vendar nam 1600ISO omogoča kakovostno zajeti tudi tako slabo osvetljene motive.

 

 

EF-S 17 - 85mm IS / 29mm-3200ISO-1/15sek-f/3,5. Če boste naokoli hodili s kompaktnimi kamerami ali drugimi DSLR kamerami vedite, da z njimi ali sploh ne boste mogli zajeti motiva, ali pa še zdaleč ne bo take kakovosti. Svetlobe je še ravno toliko, da s pomočjo 1/15 sekunde in IS funkcije zadovoljim potrebam po nestresenem posnetku. Se pa že opazi gibanje osebe.

 

 

EF 28-135mm IS / 28mm-3200ISO-1/20sek-f/3,5. Fotografija je tako dobra, da si lahko mislimo, da je posneta podnevi. Pa ni. V času fotografiranja je bila trdna tema, na ulici s stojnicami pa so svetile samo obcestne svetilke. Kljub nastavitvi na 3200ISO so kožni toni še vedno ohranili prave vrednosti. Edino desna roka je zaradi druge barvne temperature svetlobe luči bolj hladnih barv.

 

 

EF 28-135mm IS / 35mm-3200ISO-1/15sek-f/8. Čeprav izgleda, da od zunaj preko oken prihaja v prostor veliko svetlobe, pa se takoj opazi, da je glavna svetloba le žarnica v hodniku. Navdušenje kaj nam danes že nudijo digitalne SLR kamere je vse večje. Lahko si samo predstavljamo kaj nam bo prinesel nadaljnji razvoj. Možnost kakovostnega fotografiranja pri 12800ISO? Mogoče si danes sploh ne predstavljate kaj možnost fotografiranje z višjimi ISO nastavitvami pomeni. Ko pa enkrat preizkusite to možnost, oziroma ko vam vaša kamera ne omogoča zajeti motivov pod slabimi svetlobnimi pogoji, potem pa pridete do novih spoznanj.

 

 

EF 28-135mm IS / 28mm-1600ISO-1/13sek-f/3,5. V prostoru sveti le navadna žarnica. Z očesom komaj vidite kaj je v prostoru. 3200ISO pa nam omogoča pogledati bolje v prostor.

 

 

EF 28-135mm IS / 110mm-3200ISO-1/4sek-f/4. In ker zaradi izredne slabe svetlobe ne morete videti kaj piše na motivu, izberete EOS 20D, 3200ISO, kamero naslonite na ograjo in spoznali smo, da so to ameriške in ne ruske rakete.

 

 

EF 28-135mm IS / 38mm-1600ISO-1/60sek-f/5,6. Tudi ta prostor osvetljuje samo svetloba iz LCD projektorjev, ki projecirajo sliko na platno.

 

ISO 100. Možnost prenosa fotografije. (klik na foto)

 

ISO 800. Možnost prenosa fotografije. (klik na foto)

 

 

 

Za konec prvega dela članka pa sem vam na kameri pustil prosto izbiro za nastavitev občutljivosti. Verjemite, da s kamero EOS 20D posežete najmanj po eni stopnji ISO več kot pri najbližji konkurenci.

$$PAGE$$

Kako je bilo včasih na film! (No, za nekatere še danes.)

 

(Ta članek, ki sem ga zapisal v reviji MOJ HOBI že leta 2000 predstavljam zato, da si laže predstavljamo, kaj nam danes nudi digitalna foto tehnologija. Enostavno spreminjanje občutljivosti tipala pri vsakem novem posnetku, kar je bilo pri filmu nemogoče. In še iz razloga, ker bom v kratkem predstavil kamero Canon EOS 20D in delo z njo pri 1600 in 3200ISO.)

 

Fotografi se velikokrat jezimo, da je premalo dobre svetlobe. Pri fotografiranju z negativnim filmom si pomagamo tudi s filmi občutljivosti 200 ali celo 400 ISO, pa je kakovost posnetka za večino še vedno zadovoljiva. Večjih povečav mnogi ne delajo, tisti ki pa jih, se zavedamo, da se iz filma enostavno bolje niti ne da. Film ima svoje omejitve, proizvajalci so se potrudili kolikor se je dalo do sedanjega že zaustavljenega razvoja do te kakovosti kot jo poznamo in je kar je. Fotografija iz filma je na velikem plakatu zrnata, neostra, s slabšimi detajli, toda koga to obremenjuje? Odgovor je znan. Danes je to digitalni fotograf!

Z diapozitivnimi filmi je še slabše. Diapozitivni filmi z občutljivostjo 200 ISO so imeli vedno občutno slabšo reprodukcijo barv in kontrasta in veliko večje zrno od filmov z občutljivostjo 100 ISO, zato se teh filmov hobi fotografi, ki želimo tudi tehnično kakovost posnetka izogibamo. Profesionalni fotograf, pa kljub slabši kakovosti filma z višjo občutljivostjo posnetek mora narediti. Zato bo, če bo treba uporabil tudi diapozitivni film občutljivosti 1600ISO in ga, če bo treba še podosvetliv in z razvijanjem poskrbel za dovolj razvito fotografijo. Kakovost pa je vprašljiva. Oziroma danes za poznavalca kaj zmorejo boljše DSLR kamere povsem neprimerna.

 

Push – Pull / Preizkus filma! (članek iz leta 2000)

Film KODAK Ektachrome E200 je takoj po prvih preizkusih postal priljubljen med fotoreporterji. Občutljivost 200 ISO, majhno zrno, barvitost, kontrast in priporočena možnost tehnike razvijanja push-pull do 1000 ISO so ga dvignili nad konkurenco. Toda, ali je film zanimiv tudi za hobi fotografe? Ali je primerljiv s filmi občutljivosti 100 ISO? Kaj nam prinese postopek razvijanja push-pull? Na ta in druga vaša vprašanja boste dobili odgovor v tem članku.

 

Zanimanje za diapozitivne filme občutljivosti 200 ISO ste pokazali po objavi članka v slovenski reviji o fotografiji “Fotografija”. Nekateri ste bili nad informacijo o filmu E200 tako navdušeni in prepričani, da vam nikakor nisem mogel dopovedati, da se zrnatost filma E200 ne more primerjati s filmom 100 ISO istega proizvajalca in da push-pull razvijanje doprinese k slabši kakovosti posnetka.

Kratko predstavitev filma v tej reviji sem prebral tudi sam. Med drugim je pisalo: “Pri nominalni osvetlitvi je zrno tako dobro kot pri filmih 100 ISO, perfektno pa film prenese push tudi do +3 zaslonke.”

Ali sem vas do sedaj učil krivo vero o filmih ali v članku nekaj ne “štima”, ali pa so zares tako izboljšali tehnologijo izdelave filma?

In res. Dve strani pred tem člankom sem zasledil zapis priznanega fotografa in strokovnjaka za razvijanje diapozitivnih filmov Staneta Klemenca o postopku razvijanja push-pull. Med drugim je zapisal da ima push za tri zaslonke nesprejemljivo kakovost. Torej v dveh člankih izključujoči si trditvi.

Kljub temu je bilo še vedno veliko vprašanj glede filma E200 in push-pull razvijanja, saj ste vsi veselo fotografirali športne posnet­ke za naš natečaj. Zato sem se odločil preizkusiti film Ektachrome E200 in Push-Pull razvijanje.

 

KODAK EKTACHROME E200

Iz izkušenj vem, da je bila izbira večine fotografov kakovostnega diapozitivnega filma med filmi občutljivosti 200 ISO vedno na strani kodakovih filmov. S tem filmom pa so pri Kodaku naredili še korak naprej. Barvni zapis, kontrast in zrnatost so veliko boljši kot pri njegovih predhodnikih (EPD in PRD) in konkurenčnih filmih. Posnetki se šele pri podrobnejšem pregledu barvnega zapisa razliku­jejo od tistih, posnetih s filmom E100SW. Prvič se mi je zgodilo, da brez  povečevalne leče nisem opazil razlike v zrnatosti filma in  barvnega zapisa med posnetkoma, posneta s filmom 100 in 200 ISO. Torej je E200 močno izboljšan v tem elementu.

 

BARVNI ZAPIS

Če fotografiramo s filmom E200 kot 200 ISO, dobimo zares odlične barvne reprodukcije, primerljive s filmom 100 ISO. Šele pri bolj natančnem pregledu posnetkov se zaradi manjšega zrna in boljšega kontrasta pri filmu 100 ISO opazi, da barvni zapis na filmu E200 ni tako izrazit. Kljub temu lahko rečem, da je barvni zapis odličen.

 

ZRNATOST

Kadar sem prej primerjal filma 100 ISO in 200 ISO, sem že na oko videl razliko med njima. Tokrat se mi je prvič zgodilo, da sem to razliko opazil šele s povečevalnim steklom. Tudi povečave velikosti 30 X 40 centimetrov zadovoljujejo potrebe hobi fotografa.

 

PUSH-PULL

Z videnim sem bil zadovoljen. Odločil sem se, da film natančneje preizkusim. Predvsem me je zanimalo, kako se film obnaša pri podaljšanem razvijanju (push-pull). Za preizkus sem uporabil tri enake kamere in objektive. V prvo kamero sem vstavil film E100SW in ga osvetljeval kot 200 ISO, v drugo film E200 in ga osvetljeval kot 200 ISO in v tretjo film E200 in ga osvetljeval kot film z občutljivostjo 400 ISO.

In zakaj push-pull razvijanje? Kadar imate slabe svetlobne pogoje, lahko diapozitivni film, seveda na račun kakovosti posne­tka, osvetljujete kot film z večjo občutljivostjo. Večina filmov zado­voljivo prenese zaslonko podos­vetlitve, kar lahko vidite na posnet­kih. Kljub temu, da nekaterim fil­mom dovoljujejo tudi do tri zaslon­ke podosvetlitve, je to priporočljivo samo v primeru, da ste si posnetke zares želeli imeti, kljub izredno slabi kakovosti. Tako močne podosvet­litve za še soliden posnetek niso priporočljive tudi pri posebnih fil­mih, prirejenih za push-pull razvijanje.

 

ZA KONEC

Film Kodak E200 nas je končno rešil težav velikega zrna in slabe barvne reprodukcije filmov z občutljivostjo 200 ISO. Film sem preizkusil v praksi pod različnimi svetlobnimi pogoji. Odlično se je izkazal povsod tam, kjer sem potreboval bolj občutljiv film. Film lahko osvetljujete tudi kot 400 ISO in ga razvijate po push-pull postopku, pa bodo posnetki še vedno zadovoljive kakovosti. Rezultate in primerjave si lahko ogledate na posnetkih. Poleg so tudi opisi razlik, saj nam tehnika tiska marsikdaj nepravilno prikaže resnično sliko.

Kadar imate dovolj svetlobe,  kljub temu raje fotografirajte na svoj izbrani 100 ISO film. Kakovost posnetka bo boljša. Če  pričakujete, da bodo svetlobni pogoji slabi, pa le izberite film E200 ali njegovo verzijo namenjeno hobi fotografom ELITE CHROME 200.

Rezultati bodo boljši, kot če osvetljujete in razvijate film 100 ISO kot 200 ISO, pa še prihranili boste, kljub temu da so bolj občutljivi filmi dražji. Push-pull razvijanje je še enkrat dražje, zato je ceneje in bolje izbrati bolj občutljiv film.

Tudi kakovost posnetka bo boljša.

 

 

PRIMERJAVA FILMOV IN PUSH-PULL RAZVIJANJA

 

 

E100

 

 

E200

 

 

E200 / PUSH 400

 

 

Zgornja prva fotografija je posneta s filmom E100SW, srednja s E200. Ker ni bil posnet isti motiv, je skoraj nemogoče ugotoviti razliko med filmoma. Šele pri večji povečavi bi opazili razliko v zrnatosti in če bi posneli isti motiv z obema filmoma, razliko v reprodukciji barv. Vendar bi bila ta zanemarljivo majhna. Prav v reprodukciji barv so s filmom E200 naredili velik korak naprej. Spodnji posnetek sem posnel s filmom E200 in osvetljeval kot 400 ISO. Zaradi podaljšanega razvijanja je posnetek pridobil na barvnem kontrastu, zrnatosti, v izrazito svetlih tonih pa je slika popolnoma brez risbe. 

 

PRIMERJAVA FILMOV IN PUSH-PULL RAZVIJANJA

 

Prve štiri slike sem posnel na film E100SW in osvetljeval kot 200 ISO. Srednje štiri slike sem posnel na film E200 in osvetljeval na 200 ISO. Zadnje štiri slike sem posnel na E200 in osvetljeval kot 400 ISO.

 

 

 

E100 / PUSH 200

 

 

E100 / PUSH 200

 

 

E100 / PUSH 200

 

 

E100 / PUSH 200

 

 

E200

 

 

E200

 

 

E200

 

 

 
 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com