Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

Bližnja fotografska preteklost

Avtor:Matjaž Intihar
30.04.2002 14:22

Ta zapis namenjam vsem fotolaborantom, ki so še vedno mišljenja, da lahko ustavijo čas in ga vrnejo nazaj. Na žalost se tega ne da storiti. Nihče pa ne more reči, da o novih časih, ki so danes tu, že pred leti ni bil obveščen! Zato podajam ta zapis, da se vrnemo nekaj let nazaj in mogoče z novim letom začnete z novim drugačnim razmišljanjem naprej!

 

 


 

Nekaj mesecev manj kot 10 let je od tega, od kar so fotolaboranti in foto prodajalci na Canon spomladanski predstavitvi novosti, prvič prisostvovali mojemu predavanju "Digitalno prihaja"! Vsi so zamahovali z roko, kje je še to!

Naj vas nova tehnologija ne preseneti, je bil moj takratni nasvet. Do leta 2001 sem v reviji Moj Hobi spisal kar nekaj člankov na fotografsko digitalno temo. Leta 1998 sem z enim od večjih fotolaborantov že šel na ogled in nato nakup prvega foto digitalnega stroja pri nas. 

Po izzidu moje prve knjige o foto digitalni tehniki (2001), pa se je že zgodila prva prelomnica. Fotografska zbornica (sekcija fotografov) me je povabila na prvo predavanje o foto digitalni tehniki za njihove člane. Na dva predavanja je prišlo kar 160 njihovih članov. Mislil sem si, bravo, gredo po pravi poti!

A še danes po skoraj petih letih nikakor ni tako. Večina še ta trenutek nikakor ne more dojeti, da so se časi obrtništva v fotografiji močno spremenili. Že nekaj let je tu povsem podjetniška logika. A očitno ne za vse in že dolgo se ve, da ne bo šlo več tako naprej...

 

 


 

Tako sem začel predavanje u uvod v predstavitev digitalne tehnike. (leto 2002)

 

Zelo težko je podati tako široko temo  kot je digitalna fotografija, tako številnemu občinstvu, predvsem iz razloga, da ste eni že leto, dve ali več v digitalni tehniki, drugi šele v njo vstopate, tretji pa ste do nje še skeptični.

Do sedaj takega interesa niste pokazali. Znanje ste iskali na napačnem koncu, predvsem pri prodajalcih opreme. Že od leta 1995, ko so se na tržišču pojavile prve cenovno dosegljive in kakovostne digitalne kamere in prvi prototipi digitalnih mini labov, poizkušam na raznih predavanih predstaviti digitalno tehnologijo. Toda tisti, ki ste hodili na predstavitve foto opreme, ste vse premalo obrnili pozornost na temo katero sem tudi predstavljal. DIGITALNA FOTOGRAFIJA.

Toda časi se tudi za vas močno spreminjajo in vas že silijo v novo tehnologijo. Te ne boste mogli, kot ste recimo na našem tržišču APS. Digitalne tehnologije se ne da preprečiti. Analogno se umika digitalnemu na vseh področjih.

Že 24 let pa se poklicno ukvarjam z digitalizacijo fotografij, obdelovanjem in osvetljevanjem digitalnih datotek. Začel sem na velikih skenerjih. Leta 1998 pa so bili osebni računalniki že tako zmogljivi, da smo lahko doma z relativno poceni tehnologijo sami začeli z obdelavo fotografij in teksta. Knjige, kataloge, prospekte, smo lahko pripravljali za tisk v vsaki garaži. Danes je priprava za tisk še mnogo bolj enostavna, s tem cenejša in konkurenca je danes na vsakem koraku. Stranka je postala kralj in sama postavlja pogoje, tako po hitrosti izdelave, kot ceni. ALI VAS TO KAJ SPOMINJA NA DANAŠNJE DNI!

 

Z vstopom digitalizacije v fotografijo, se bo to 10 let za nami ponovilo tudi pri vas. Do sedaj je šlo fotografski branži, torej vam, zelo dobro. Avtorski honorarji so bili zadovoljivi tudi za manj zahtevna dela. Cena izdelane fotografije in zadostna količina dela, vas je tudi zadovoljevala. Za delo se vam ni bilo treba boriti. Strankam ste bili edina možnost.

Če smo o analogni fotografiji vedeli skoraj vse, zaradi njene dolgoletne prisotnosti med nami,  je z novo tehnologijo drugače.

Pojme kot so film, zrnatost in razvijanje, menjajo pojmi: tipalo, ločljivost, računalniški program in tiskalniki – osvetljevalne enote.

 

Internet pa bo prinesel nove lastnosti. Stranka lahko k vam pošilja fotografije po telefonski žici, kar je pozitivno, po drugi strani pa bo veliko hitreje seznanjena z ponudbo konkurence, oziroma tisti ki bo želel se bo lahko na spletu mnogo naučil o tehnologiji. To pa pomeni, da boste morali biti vedno korak pred njimi. Seveda s stalnim izobraževanjem sodelavcev.

 

Pravilen pristop k kupcu digitalnih kamer bo drugi korak. Naj se ne zgodi, da bodo opremo kupovali v računalniških trgovinah, kot je to praksa sedaj. Tako boste dolgoročno izgubili bitko pri izdelavi fotografij. Poceni tiskalniki so zelo mamljivi za nakup, še posebej če te trgovec v tak nakup načrtno in strokovno prepričuje. Poslovni fotografi in podjetja so se v to že prepričala.

Predvsem pa, sami boste morali organizirano, kar je pri vas sedaj tabu, predstavljati digitalno tehnologijo. Začnite stranke poučevati in jim predstavljati digitalne kamere in možnosti ki jih ponujajo programi za obdelovanje fotografij. Naj vedo, da tehnologijo že obvladate in da ste jim lahko v pomoč pri izbiri. Naj ne delajo to namesto vas računalniške trgovine, kmalu se vam to lahko maščuje. In stranke morate prepričati, da je fotografija narejena na fotografskem papirju še vedno tista prava vrednost, kajti sublimacijska in kapljična tehnologija tiskanja hitro napreduje, tako z nižanjem cen tiskalnikov, kot izpisa. Kakovost je že za večino zadovoljiva.

 

Toliko v uvodu, da se zavedate, da v digitalni fotografiji niste več sami. Danes si lahko vsak, ki si to želi na zelo enostaven način sam izdela fotografije. Relativno poceni računalniške enote to omogočajo. Seveda fotografije lahko izdelajo tudi drugim.

 

Vem, da vas ni malo, ki razmišljate zakaj je te digitalne fotografije sploh treba, ko pa je analogna tehnologija na tako zavidljivi kakovostni ravni in s katero se da zaslužiti. Analogno tehnologijo dobro poznate in stroji za izdelavo fotografij so vam blizu tudi po tehnični plati.

Toda tehnologija gre naprej in tudi proizvajalci morajo ponujati nove aparature, le tako služijo tudi oni.

Če ste še letos dobro služili s fotografiranjem  po podjetjih, naslednje leto ne bo več tako. Prav tako je z izdelavo fotografij.

Poznam založnike ki so sami kupili kamero in investicija se je povrnila z enim snemanjem. Tudi sam sem primoran uporabljati to tehnologijo, saj projekti zahtevajo hitrost, ne kakovost. Že vsaj eno leto, nisem dal izdelati fotografije v fotolaboratorij.

 

Za družinsko fotografijo ne potrebujemo ne hitrosti in ne velikih zmožnosti, ki nam jih ponuja nova tehnologija. Toda ko fotograf enkrat poizkusi nove možnosti, ga digitalna kamera in možnost obdelave in iztisa fotografij zasvoji.

Pri gledanju fotografije delujejo emocije. In težko boste prepričali lastnika kapljičnega tiskalnika, da bi bila fotografija na klasičnem foto papirju boljša.

 

In še ena prednost digitalne tehnike, z njo se fotografija ni končala s pritiskom na sprožilec. Šele po prenosu podatkov v računalnik, se pravo veselje in delo začne. In na vas je, da ljudi prepričate, da če že kupijo digitalno opremo, da so fotografije na klasičen foto papir še vedno zakon, glede kakovosti, mehanske občutljivosti in staranja.

 

S tem kritičnim uvodom, vas želim predvsem vzpodbuditi k razmišljanju in vam prikazati, kaj digitalna tehnologija prinaša v poslovnem smislu. Zavedati se morate novih visokih investicij, hitrejšega menjanja opreme, močne konkurence, nižanja cen in spoznati se s povsem novo tehnologijo. Kot računalniki, skenerji, programi, digitalnimi zapisi. Zavedati se morate, da se je tržišče s poslovnimi fotografi razširilo za tretjino. Toda ali izdelujejo fotografije pri vas? V glavnem posnetke uporabijo za internet, za grafični tisk, ali pa si jih sami iztiskajo, s kapljičnimi tiskalniki.

 

Vse navedeno, danes še ni med nami. Fotografska industrija lovi še zadnje dobičke iz filma. Ko bosta Kodak in FUJI vodilna v digitalnem foto razvoju rekla dost je, filma v laika formatu ne bo več. Ali se spomnite starih vinilnih plošč. V enem letu je bila CD tehnologija tako poceni, da klasičnih gramofonov za navadnega uporabnika ni več.

 

Veljajo pa moje trditve, nekatere za danes, druge za leto, dve ali več vnaprej. Če sami ne boste na tem fotografskem prelomu gledali nekaj let naprej, vas takrat v foto industriji ne bo več. Prav zato je ta uvod vam v poduk, da se morate dobro pripraviti na drugačno servisiranje vaših strank. Digitalna tehnika ponuja mnogo več možnosti od zajema do izdelave fotografij, vsak pa si lahko izbere svojo.

In to je za vaše stranke velika prednost digitalne tehnike, za vas pa nov poslovni izziv.

(Poudarjam, to je zapis iz predavanja za člane Obrtne Zbornice, sekcija fotografov iz leta 2002).

 

 


 

...A če sem leta 2002 mislil, da bo večina pravilno razumela predavanje sem se močno zmotil. Še vedno je pri večini veljalo mišljenje, "kje je še to"! Oziroma, "kaj nam Intihar soli pamet"!

 

V letu 2003 novo predavanje in nova nasprotovanja. Vse skupaj je šlo tako daleč, da se je dogodilo tisto, na kar sem opozarjal že leta 1995 na prvem predavanju. Fotografi so zamižali in niso hoteli sprejeti digitalno fotografijo. V letu 2004 (torej samo pred dobrim letom nazaj) so se našli taki, ki so celo direktno napovedovali vodilnim slovenskim uvoznikom, da če bodo še naprej sodelovali z e-fotografijo, da bodo z njimi prekinili vsa sodelovanja. Eni so pač mislili, da lahko ustavijo svetovne multinacionalke (e-fotografija je samo zapisala kaj bodo izvedle) v njihovem prodoru. A vem, to so tako ali tako delali s figo v žepu. Saj so sami že delovali v digitalnem področju. Le večini fotolaborantov niso hoteli odpreti oči in so jim pripovedovali pravljice, kako se bo še naprej v naši foto deželi cedilo med in mleko.

Danes ti isti prosijo naše uvoznike, naj svetovna foto podjetja ne ponujajo cenenih sublimacijskih tiskalnikov. Res ne vem? So dejansko vsa ta leta slepi in gluhi! In ali jim res večina slepo in neizmerno zaupa.

 

Spomladi 2005, ko je bila cena fotografij preko spleta krepko manj kot 50SIT, je bila za peščičo nerazmišljujočih, tistih s figo v žepih zopet e-fotografija kriva za to stanje. Čeprav sem jim nekajkrat ponudil sodelovanje pri javnem mnenju glede izdelave fotografij v fotolaboratorijih. Oziroma vsi tisti, ki so takrat fotografije izdelovali za ta denar so bili pravi uničevalci trga. Kako ne morejo nekateri razumeti, da je preko spleta, brez stroška poslovalnice in sprejemnice lahko vse skupaj mnogo ceneje (v sami poslovalnici je cena iz slike iz filma pri njih še danes 80SIT). In na sestankih "velikih" so nekateri želeli ceno fotografij zopet nazaj na 80 do 90SIT. Seveda ni šlo v to smer! Tisti res "veliki" so že nekaj časa podjetniki in vedo, da se pri nas že najmanj 60% fotografij naredi iz naročila preko spleta. In številke izdelanih fotografij se bodo samo še dvigovale.

Danes, konec leta 2005 bi se nekateri v fotografskem cehu zopet želeli pogovarjati, naj se cena slike iz trenutno najnižjih od 17 do 29SIT vrne vsaj na 50SIT. Smešno, pred pol leta so javno grajali vse tiste, ki so delali za 50SIT, danes bi bili vsi zadovoljni z njo. Lahko zapišem kot v enem izmed uvodnikov v reviji. "Narobe svet!"

Oziroma, nekateri res ne razumejo, da v današnjem podjetništvu velja le želja, "bodi boljši od konkurence in jutri je ne bo več". Tako bodo lahko zopet sami dvignili cene. Kdo bo zdržal v naslednjem letu pa bomo še videli. A pogled na glavne ponudnike bo krepko drugačen, to se ve že danes.

 

Izdelovalci fotografij postajajo računalniška podjetja. In vem, da jih bo vse več. Foto kiosk nam že nudi zaslužek s ceno fotografije 10x15cm za končnega kupca za samo 65SIT. Še kakšno leto in bo okoli 35SIT. Zapisal sem že, da pri Canon za leto 2007 napovedujejo ceno slike iz tiskalnika samo 11centov. Koliko je to? Oziroma, boste ustavili njegove plane? Vsekakor ne, a z novimi mnogo cenejšimi fotolaboratorijskimi stroji na "suhi" postopek boste lahko še cenejši od njih!

 

Ta moj zapis naj vam še zadnjič odpre oči. Ne zopet zamahniti z roko in reči "Intihar spet naklada"! Ta vam ni leta 1995, niti 2001 (kako današnje zveni zgornji zapis iz leta 2002), še manj danes, ko imam vpogled v svetovno dogajanje.

 

Nekaj pozitivnega pa vsekakor lahko zapišem. Že eno leto v reviji zapisujem, kako pomembno je, da si vsak digitalni fotograf sliko izdela na papir. A zopet zanimivo. Le redki fotolaboratoriji so te moje zapise podprli. Podjetja iz sveta tiskalnikov pa samo želijo "biss". In za leto 2006 sem vpeljal nov slogan. Za darila sem podelil foto albume in posvetilo. "Razmišljaj digitalno, shranjuj analogno"! V letu 2006 vam bodo te besede sporočali iz vseh plakatov. In ne dopustite, da bodo slike na papirni osnovi samo iz cenenih tiskalnikov. To pa pomeni, ohranite jo pri ceni 30-35SIT in delovali boste še naprej.

 

 


Moj zgornji zapis iz kritičnega predavanja (da bi vas zbudil) iz leta 2002 sem še enkrat podal prav iz želje, da se končno spozna (če niste takrat verjeli), da je izdelava fotografij prešla v podjetniške vode in povsem drugačna razmišljanja. Predvsem pa, z vsem spoštovanjem vam priporočam. Pozabite na ceno fotografije nad 35SIT. Zato tokrat še dodatni zapis. Verjemite, da se je že vse spremenilo!

 

P.S.

Tisto iz zgodovine, da je bila fotografija toliko dinarjev kot kepica sladoleda, pa ste najbrž že pozabili!

 

Komentarji

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com