Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

Zima v hribih

28.04.2004 22:07

avtor: Bojan Ekselenski

Panoramski posnetek Martuljkove skupine izpred Koče na Dobrči. Fotografirano je bilo s precej dolgo goriščnico, saj so Martuljki kar precej daleč od planinske koče. Takšnih posnetkov v dobi analogne fotografije nismo dobili tako zlahka (in predvsem poceni).

Zimske razmere

Zima je v hribih zanimivo doživetje. Še dodaten užitek je fotončke zimske svetlobe ujeti skozi objektiv fotoaparata. A zima ima svoje muhe. Kaj lahko pričakujmo v zimskem času? Najprej so tu nizke zunanje temperature, katerim sledi vlaga v notranjosti planinskih izb. Nadalje so svetlobni pogoji popolnoma drugačni, kot v brezsnežnih letnih časih. Za avtomatiko cenejših fotoaparatov so zimske svetlobne razmere huda preizkušnja. Seveda ne smem pozabiti tegobe lastnikov SLR škatel! Pri –15°C menjava objektiva ni početje, katerega bi vzljubili. Verjemite mi!

A prinaša zima v hribih tudi določene prednosti. Ozračje je čistejše, kot v najtoplejšem letnem času, vsled česar dolge goriščnice pridejo silno prav. Sama zimska idila je s svojimi kontrasti silno prijetna za oko.

A za veselo zajemanje zimskih gora je potrebno obvladati zimsko svetlobo. Pomembno je, kaj slikate, kakšni so trenutni svetlobni pogoji in kako daleč je vaš objekt slikanja. Planinska koča v ozadju je drugačen motiv, kot gasilski posnetek na kakšni zasneženi planjavi.

 

 

Slika je nastala na južnem pobočju Dobrče. Motiv si delita področji močnega sonca, ki se odbija od snega in sence, katerega dela drevje iglastega gozda. Tukaj so še ljudje, ki morajo biti pravilno osvetljeni. Ker je pol ljudi v senci, pol na soncu, sem pred objektiv zadegal polarizacijski filter, s katerim sem odstranil moteče odboje in slikal brez korekcije osvetlitve. Dobljen posnetek je kompromis, saj v takšnih pogojih ni moč celotni motiv brezhibno osvetliti.

 

 

Tokrat sem imel opraviti s planincem in planinko na močno osvetljenem snegu, a del motiva tvorijo sence gozda. Center motiva predstavljata omenjeni osebi, zato sem moral nastaviti na 2/3 zaslonke dodatne osvetlitve. Samo tako sta osebi pravilno osvetljeni in tudi deli motiva v senci so dovolj osvetljeni.

 

Izkušnje

Obilica snega v ozadju zmede svetlomer aparata, saj misli, da je več svetlobe, kot jo je v resnici. To pride boleče do izraza, ako je temeljni motiv gruča ljudekov. Fotografiranje brez ustreznih korekcij osvetlitve ne da dobrih rezultatov. Iz izkušenj (in nasvetov izkušenejših) vem, da je pri fotografiranju ljudi v snegu večkrat potrebno uporabiti nadosvetlitev. Običajno uporabim 2/3 zaslonke. Seveda to ni pravilo, saj je vse odvisno še od položaja in intenzivnosti sončne svetlobe. Včasih si pomagam tudi z bliskavico. Pri fotografiranju ljudi od blizu si v sončnem vremenu skoraj vedno pomagam z bliskavico (ne samo v snegu).

Na planinska potepanja, kjer so poleg planinskih užitkov v načrtu še fotografski, gre poleg fotoaparata z mano še dodatni objektiv (160 – 480 mm ekv. 35 mm), stojalo, žično prožilo in polarizacijski filter. Ako pa nimam namena (ali volje) tovoriti preveč fotografske krame, pa vedno vzamem vsaj polarizacijski filter. V sončnem vremenu je na snegu ogromno odbojev in polarizacijski filter je način, kako to nenadzorovano svetlobo nadzorovati.

A ne bom vas mučil s tehnikalijami, saj je pomemben predvsem fotograf in njegovo oko. Tehnika samo pomaga.

Najbolj bo stvari spoznati ob slikah! Samo izdelek naj bo merilo tehnike in nje uporabe.

 

 

Triglav z Dobrče je fotografiran s 300 mm (480 mm klasike). Na pobočjih skalnatih vršacev si prostor pod soncem delijo bel sneg in malo manj bele skale. Seveda sem pred objektiv dal polarizacijski filter. Zaradi lastnostim objektiva in filtra sem za 1/3 zaslonke presvetlil. Tako so lepo vidne podrobnosti. Seveda sem slikal s stojalom, saj bi pri tako dolgi goriščnici gotovo stresel in adijo nestresen posnetek.

 

 

Gasilski posnetek na vrhu. Sonce je sijalo pod kotom. Zaradi snega sem dodal 1/3 zaslonke. Ljudje so bili predaleč za koristno uporabo bliskavice. Ponovno sem imel pred objektivom polarizacijski filter.

Zaključek

V hribe, ko jih prekriva snežna odeja, se ne hodi fotografirati brez polarizacijskega filtra. Nadalje je pri skoraj vsakem posnetku potrebna korekcija osvetlitve.

Pri prehodu iz mrzlega ozunja v tolpo čumnato planinske koče pa pazite, da vam vlaga ne prodre v vse pore tehnike. Najbolje je aparat predhodno še pred vhodom shraniti. Dokler se ne ogreje na temperaturo okolja. Pazite tudi na vlago! Notranji posnetek je nastal šele po aklimatizaciji tehnike na vlažno toploto planinske koče (slika 12).

Skratka, pri fotografiji zimske idile (ne samo planinskih aktivnosti, podobno velja tudi za smučarijo ipd.) se ne obremenjevati s tehniko. Tudi najenostavnejši digitalni fotoaparati omogočajo uporabo polarizacijskega filtra (dobijo se nastavki, ki se privijačijo na navoj stojala) in korekcijo osvetlitve.

 

Zasnežena pokrajina s posameznimi skupinami dreves. Ponovno dodatna 1/3 zaslonke in polarizacijski filter. Tudi ta slika je kompromis, saj sem imel opravka s soncem proti objektivu. Kljub vsemu se v sencah v bližini vidijo podrobnosti.

 

Pokrajina, fotografirana skoraj proti soncu. Zaradi narave motiva in želenih podrobnosti sem ta posnetek podosvetlil za 2/3 zaslonke. S tem sem dobil ravno pravo ravnotežje med svetlimi in temnimi deli slike.

 

Planinska koča, ljudje in sneg okoli. Osrednji motiv je planinska koča, zato sem moral presvetliti za 2/3 zaslonke. Ker je osrednji motiv s tem pravilno osvetljen, se niti ne opazi presvetljen sneg in ljudje.

 

Panoramski posnetek Martuljkove skupine izpred Koče na Dobrči. Fotografirano je bilo s precej dolgo goriščnico, saj so Martuljki kar precej daleč od planinske koče. Takšnih posnetkov v dobi analogne fotografije nismo dobili tako zlahka (in predvsem poceni).

 

Fotografija je nastala na oblačen, meglen dan med vzponom na Porezen. Zaradi snega sem presvetlil za 2/3 zaslonke, dasiravno je posnetek morebiti še za las pretemen. Uporabil sem tudi polarizacijski filter.

 

Še en posnetek s poti na Porezen. Vidi se, kako je bilo megleno. V takšnih razmerah je precej neprijetno slikati. Zaradi svetlobe sem tudi pri tem posnetku presvetil za 2/3 zaslonke ob uporabi polarizacijskega filtra.

 

Še en utrinek s Porezna. Sonce in megla sta kar zahtevna mešanica. Ponovno sem uporabil presvetlitev za 2/3 zaslonke in polarizacijski filter.
 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com