Naročite se na enovice

http://www.e-fotografija.si/tecaji-delavnice-predavanja,1228.html
 http://www.cyberstudio.si/
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

Športna fotoreportaža iz Planice

10.04.2010 11:44

V Planici je med 18. in 21. marcem že enaindvajsetič potekalo svetovno prvenstvo v smučarskih poletih. Udeležili smo se ga tudi dijaki Srednje šole za oblikovanje in fotografijo. Dijaki smeri FOTOGRAFSKI TEHNIK imamo v 3. letniku izobraževanja med drugim v programu tudi športno reportažo. Za pravo spoznavanje s športno reportažo in soočanje s fotoreporterstvom se je treba udeležiti vrhunskega tekmovanja. Le tako imamo dijaki možnost nabrati dovolj izkušenj, ki jih bomo lahko uporabili tudi pozneje kot fotoreporterji. Takšna priložnost se nam je ponudila v Planici. S smučarsko zvezo Slovenije smo sodelovali že lani, naše sodelovanje pa se je letos še okrepilo. Predlagali so, da bi dijaki Srednje šole za oblikovanje in fotografijo postali nosilci fotografskega projekta »Planica ��" zibelka slovenskega športa«. Seveda smo se na povabilo z veseljem odzvali, in to dijaki vseh letnikov, saj je med njimi veliko takih, ki imajo že predhodnje izkušnje s tovrstno fotografijo.

Športna reportaža je izredno zahtevna, zato so potrebne določene predpriprave. Z objektivi daljših goriščnic, kot sta na primer 400mm/2.8L in 500mm/ 4.5L, je snemanje iz roke skorajda nemogoče. V tem primeru je »obvezna« uporaba monopoda oziroma enonožnega stojala, saj so objektivi daljših goriščnic z veliko svetlobno jakostjo zelo težki in jih je skoraj nemogoče držati, ne da bi se nam pri tem tresla roka.


Foto: Alen Murič 3D

Seveda pa pri snemanju športne reportaže ne uporabljamo samo objektivov daljših goriščnic. Pri smučarskih poletih te uporabljamo za snemanje s strani, kjer želimo ujeti skakalca oziroma letalca v letu ali pa njegov doskok.

Prav tako pa je pomembno, da posnamemo tudi podelitev priznanj tekmovalcem in vzdušje med gledalci, za kar pa potrebujemo objektive goriščnih razdalj v območju npr. 24/105mm ali 24/70mm. Le-te uporabimo tudi za snemanje množice, saj ni pomembna le tekma, temveč celotno vzdušje. Pri športni reportaži ponavadi nimamo časa za menjavo objektivov, zato je priporočljivo uporabiti dva aparata, z dvema objektivoma različnih goriščnic (širokokotni in teleobjektiv).


Foto: Anže Smodek 2D


Foto: Simon Clemente 4D


Foto: Sanja Gornjec 3D

Ker se pri športni reportaži vse odvija zelo hitro, moramo biti pozorni na to, kakšne čase osvetlitve uporabljamo. Časi pri snemanju smučarskih poletov naj ne bi bil daljši od 1/1500s. Možna pa je uporaba objektivov s stabilizatorjem slike (Canon IS in Nikon VR), ki nam omogočijo do dve stopnji daljše čase kot pri snemanju iz roke.


Foto: Anže Smodek 2D

Kljub temu da letalca v zraku spremljamo in uporabljamo objektiv s stabilizatorjem, pa naj bi bila meja osvetlitve nekako 1/1000s.

Delo s kratkimi osvetlitvenimi časi je pri športnih panogah, pri katerih imamo slabe svetlobne pogoje zelo težavno, saj moramo v tem primeru dvigniti občutljivost ali pa delati z bolj odprto zaslonko. Pri povečani občutljivosti dobimo posnetke s šumom, zaradi odprte zaslonke pa imamo težave z globinsko ostrino. Res pa je, da globinsko ostrino v primeru, ko želimo letalca ločiti od ozadja, sploh ne potrebujemo. Pri smučarskih poletih sicer z osvetlitvijo ni takšnega problema, saj se velika količina sončne svetlobe odbija od snežne podlage, zaradi česar so letalci dokaj dobro osvetljeni. Seveda pa je vse odvisno tudi od vremenskih pogojev, na katere nimamo nobenega vpliva.

Zaradi velike dinamike fotografiranja pa je pomembno, da na fotoaparatu nastavimo zaporedje posnetkov oziroma kontinuirano snemanje, da bomo pozneje lahko izbirali kvalitetnejše posnetke enega in istega skoka.


Foto: Karin Schauer 4D


Foto: Simon Clemente 4D

Pri športih, kot so smučarski poleti, predhodno ostrenje ni mogoče. Najboljše rezultate bomo dosegli, če bomo letalca ostrili na številko, ki jo nosi na dresu, pri tem pa smo aparat nastavili na »AI servo«. Slediti mu moramo skozi celoten let in ves čas držati prst na »kolenu« sprožila, ki ga pritisnemo do konca v najugodnejšem trenutku leta.

Pri nekaterih drugih športih, kot je na primer atletika, pa je predhodno ostrenje mogoče.

Pomembno je paziti tudi na ravnovesje beline, kjer se nam ponuja enostavna, hitra nastavitev na avtomatiko, še boljše pa je, če izkoristimo belo snežno površino in WB nastavimo ročno.

Najbolj rizična stvar pri snemanju poletov pa je pravilna osvetlitev. Velikokrat pride do preosvetlitve ali podosvetlitve zaradi napačne nastavitve meritve svetlobe na fotoaparatu. Pri snemanju proti svetlobi se ne priporoča nastavitve sredinsko povprečno meritev svetlobe. Pri tej aparat izmeri osvetlitev na sredini in jo nato s povprečjem uporabljena za celotni posnetek. Primernejša je delna meritev svetlobe. Najboljši rezultat pa bomo dosegli, če bomo merili na sneg, s čimer bomo dobili srednje sivo in nato na aparatu nastavili +2EV. Primer: če smo dobili pri meritvi na belo ploskev zaslonko 5,6, moramo snemati z zaslonko 2,8.


Foto: Karin Schauer 4D


Foto: Simon Clemente 4D

Pri snemanju športne reportaže je zelo pomembna hitrost. Zavedati se moramo, da je poleg nas še veliko drugih fotoreporterjev, ki imajo prav tako dobre posnetke. Tu velja pravilo »Kdor prej pride, prej melje«. Zato je zelo dobro, če po končanem snemanju slike takoj ali vsaj čim prej pošljemo naprej. Dijaki smo v »subpress centru« v Planici tudi sami videli, kakšna je bila zasedenost internetnih linij takoj po končani tekmi.


Foto: Sanja Gornjec 3D


Foto: Luka Mihelič 4D

V Planici smo se dijaki naučili veliko novega in dobili neprecenljive izkušnje s področja fotoreporterstva in športne reportaže. Spoznali smo, kaj pomeni akreditacija v pravem pomenu besede, saj brez nje fotograf nima možnosti dobiti ugodnega položaja za fotografiranje.

Snemanje na tako pomembnem dogodku pa je velik psihofizični napor, zato se je nanj treba pripraviti, kar smo sami tudi storili in projekt izpeljali vrhunsko.

Pripravila: Karin Schauer, 4. letnik, mentorja projekta: Jože Bitenc in Peter Rombo

 

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com