Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

Sončni zahod / Svetloba za bogove

27.07.2017 21:03

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

 

Enako kot sončni vzhod (članek: Sončni vzhod / Zlata svetloba), je sončni zahod večno všečen motiv za ogled, kot za fotografiranje. Ko misliš, da si videl na fotografijah že sončni zahod na milijon in več načinov, te narava z vsakim novim zahodom znova preseneti. Prav motiv sončnega zahoda nam da vedeti, da v fotografiji pravila ne obstajajo. Toliko »pravilnih« fotografij v kompoziciji, postavitvah planov, tehnične korektnosti je že bilo posnetih, vendar iskanje drugačnosti nam da zopet nove možnosti. Svetloba za bogove riše svoje posebnosti in všečnost. Kot pravijo, »oči iščejo, kar je srcu všeč«!

Svetloba za bogove! Sončni zahodi so bili vedno del verstev, obredov in drugih dogodkov. Še danes se mnogo dogodkov odvija ob sončnem zahodu ali vzhodu, ob lepem zahodu pa tudi vsakdo postoji in si vzame trenutek za uživanje v pogledu. In seveda, to so tudi trenutki za fotografa!

 

Ni veliko naravnih pojavov, kateri lahko gledalce po celotnem planetu tako navdušijo in v fotografijo dodajo mnogo "lažnih", a očesu in duši všečnih ter čustvenih barv. V določenih delih sveta je sončni vzhod še vedno del vere, božanstva. Na Šrilanki in še kje gredo na 2000m visoke gore, da molijo ob vzhodu sonca. Na Baliju pričakajo sončni zahod ob templjih. Eden najbolj priljubljenih je Tanah Lot. Zanimivo je tudi, da lahko sončni zahod spremljamo kjerkoli (če nismo ravno nad severnim ali južnim poldnevnikom) na planetu smo in, da se nam ob "dobrem" vremenu lahko pojavi iz dneva v dan. Vendar nikoli enako! Obenem se lahko svetloba kot posledično sam motiv spreminjata iz minute v minuto. Pred našimi očmi se na nebu odvijajo čudoviti prizori sprememb barv, oblik, pokrajino boža nizka topla svetloba in ustvarja dolge sence.
Ker nizka direktna sončna svetloba potuje skozi daljši del atmosfere in še ni lomljena, manjka spekter hladnih barv (modra, violična, kateri se hitreje razpršita v ozračju).
Kulisa sončnega zahoda je že sama po sebi enkratna in vedno zanimiva. Če imamo možnost v kader dodati še kakšen zanimiv dodaten element, je lahko fotografija s pomočjo »svetlobe za bogove« še bolj posebna.
Torej ne pozabite na kamero, ko se boste naslednjič sprehajali ob sončnem zahodu. Če ne drugega se spomnite, da imate v žepu "fotofon". In še ena dobra lastnost tega daleč največkrat fotografiranega motiva. Fotografirate ga lahko iz domačega okna ali dvorišča, če le imate pogled na horizont.

Canon AE-1, FD 50mm, 1/1000sek., f/5.6, Fujicrome 100
Eden mojih prvih fotografiranih zahodov (l. 1978). Fotografirano še na film.

Canon EOS 7D, EF 18-200mm, 1/20sek., f/7.1, ISO 100
Kjerkoli na svetu ob sončnem zahodu smo, vedno je občudovan in fotografiran. Naj bomo na še tako povprečni lokaciji za motiv, si ga ogledamo in naredimo posnetek. Ne čudi, da nas ti trenutki tako močno navdušijo, da jih največkrat fotografiramo.
FotoPOTEP Hawaii - ZDA (Otok Maui, Lahaina)

Canon EOS 700D, Sigma 18-250mm, 1/2000sek., f/8, ISO 100
Kadar v ozkem kotu fotografirate direktno v sonce, pazite, da v njega skozi iskalo ne gledate direktno in predolgo. Izostrite na oblakih ali na horizontu. Močna svetloba sonca ne bo poškodovala tipalo, kar se lepo vidi, ko nekaj sekund ali celo več izpostavljamo tipalo za ogled in fotografiranja preko kompaktnih akli kamer CSC. Kamere DSLR imajo pogled na motiv preko iskala. Zato je tipalo močni svetlobi izpostabljeno le trenutek.
FotoPOTEP Bali - Indonezija

Nikon D5100, 18-105mm, 1/160sek., f/5.6, ISO 100
Zanimiv, všečen, sončni zahod lahko posnamete kjerkoli in s kakršno koli fotograsko opremo.
FotoPOTEP Hrvaška - Pag

 

 

Tehnika fotografiranja

Neizkušeni fotograf se zanaša na popolno AUTO "zeleno" avtomatiko. Ta sicer lahko ob dobri svetlobi lepo zariše odlične tonske korekture za družinske fotografije. Toda pri fotografiranju sončnega zahoda lahko zelena avtomatika zataji in le ti bodo v večini primerov bledi, neizraziti, brez kontrasta in zasičenih barv. Predvsem barve bodo za naše oko veliko razočaranje.

Saj poznamo. Klasične motive in kožne tone si želimo videti čim bolj naravno, rečemo tudi realno. Sončni zahod pa mora tonsko žareti, če tudi ga kot takega nismo videli. Želja po dramatičnem, toplem, čustev polnem vzdušju tudi za dušo in srce, pri tem motivu močno prevladuje. Kot že omenjeno, »oči iščejo, kar je srcu všeč«!

Nikon D600, 16-35mm f/4, 1/200sek., f/8, ISO 100, EV -1
V večini primerov si sončni zahod želimo videti "nerealno". T.j. veliko bolj zasičenih, močnih tonov, kot ga vidimo v "realnem" pogledu.
FotoPOTEP Tenerife - Španija

 

Če vaša fotokamera nudi slikovno avtomatiko "sončni zahod", jo uporabite. Fotografije bodo tonsko opazno bolj všečne kot, če bi fotografirali v popolni "zeleni" avtomatiki. Za druge motive ne pozabite slikovno avtomatiko sončnega zahoda prestaviti nazaj na osnovno. Če boste pozabili, bodo fotografije močno pretoplih tonov (primeri v spodnjem delu članka). (Več o nastavitvah: Knjiga FOTOKAMERA)

Izkušeni fotograf poseže po naprednih nastavitvah, saj lahko sam v celoti vpliva na korekturo zajema. Pri fotografiranju sončnega zahoda moramo biti po potrebi in naših željah pripravljeni na dodatne korekture. Te so lahko v korekciji osvetlitve (EV +/-), če fotografiramo v JPEG formatu še v korekturi bele barve (WB) ali zasičenosti barv (Vivid). (Če se fotografira v RAW zapisu lahko fukcije WB in efekt Vivid, ter še več drugih spremenite naknadno v RAW programu).

Ker smo na fotografijah sončnih zahodov vajeni močnih zasičenih barv, je treba v prvi vrsti poskrbeti za pravilno osvetlitev. Ponavadi posežemo v podosvetlitev (EV -), vendar je vse skupaj močno odvisno od motiva samega. Najbolje je na začetku narediti nekaj poizkusnih posnetkov z različnimi nastavitvami in nadaljujemo z najbolj všečno. Pri sončnem zahodu imamo vsaj pol ure od začetka prikaza toplih barv, pa vse do trenutka, ko sonce že pade za horizont.

Olympus E-M1, 40-150mm f/2.8, 1/320sek., f/5, ISO 100, EV -2, WB Senca, JPEG
Nizek položaj sonca nam da nad horizontom tanek pas zasičene rdeče barve. Z ozkim kotom zajema 150mm (300mm ekv. 35mm) je zajet samo ta rdeči pas. S korekturo EV -2 in WB Senca, je rdeča še bolj poudarjena in pokrajina ter slon ostaneta samo kot silhueta.
FotoPOTEP Namibija - Etosha park

 

Pri fotografiranju v JPEG formatu, AWB (avtomatska korekture bele) ni željena nastavitev pri sončnih zahodih. Avtomatika si želi korigirati tonske vrednosti. Ker ni veliko različnih mešanih tonov pri sončnih zahodih, kot tudi ni opore v sivi ali črni, so barve več ali manj "sprane", ni njihove zasičenosti.

Nastavite korekturo bele na dnevno svetlobo (ikona sonček, lahko tudi bliskavica). Če želite še bolj izrazite tople tonske vrednosti izberite korekturo bele na "oblačno", ali celo na "senca". Na zaslonu kamere bo sončni zahod zažarel, čeprav vi s prostim očesom nad obzorjem tega ne boste videli. Vendar všečno pa je! Kot povedano že na začetku. Pri sončnih zahodih smo vajeni in želimo si lažnih barv. (Članek: WB - Korektura bele »barve«, nje veselje in bojazen)

Kdor ne želi preveč izrazitiv toplih tonov z nastavitvijo WB senca, lahko pusti Auto WB in izkoristi korekturo barv "Vivid".

Seveda sprememba korekture bele (WB) velja kadar fotografirate v JPEG formatu, v katerem kamera že obdela fotografijo. Če fotografirate v RAW, funkcija korektura bele in Vivid nimajo vpliva na fotografijo v tej meri, da ne bi mogli v RAW programu narediti spremembo v drugo WB nastavitev in to brez izgube kakovosti slike (datoteke).

 

Hitri nasvet za tehnične nastavitve na kameri

Objektiv - lastna izbira (članek - Objektivi in njihove osnovne optične lastnosti)
Program - slikovna avtomatika vzhod/zahod, Program ali Prioriteta zaslonke (A - Av)
Zaslonka - f/8 do f/16 - zaradi večje ostrine po globini slike
Ostrenje - na prvo tretjino motiva, ali po potrebi glede glavnega dela motiva (članek - Globinska ostrina v krajinski fotografiji)
Merjenje svetlobe - po celotni površini/Matrix
Korektura osvetlitve EV - odvisno od motiva, glede na močne kontraste, svetle/temne površine in barve
Občutljivost - ISO 100, ko je sonce nad horizontom, kasneje ali ob večji oblačnosti je ISO višji
Čas osvetlitve iz roke 1/125sek., ali krajši (članek - Streseni posnetek / Bodite pozorni na čas osvetlitve)
Stojalo - zelo priporočljivo, ko sonce že zahaja, za nestresenost in lažje kadriranje. Obvezno pri daljših časih od 1/60sek.!
Filter - Polarizacijski nima učinka (članek), prav nam lahko pride sivi (ND) s prehodom (članek) 

 

Sony Alpha 900, 24-70mm f/2.8, 1/200sek., f/10, ISO 200, EV -1
Večji poudarek je na zanimivih oblakih in barvnem mešanju tople oranžne in modre. Sonce je v centru in s horizontom v spodnjem delu motiva.
FotoPOTEP Madeira - Portugalska

Sony Alpha 900, 24-70mm f/2.8, 1/400sek., f/10, ISO 200, EV -1
Tudi v tem primeru je večji poudarek na zanimivih oblakih in svetlobi, ki riše žarke skozi parajoče nebo. Za piko na i in majhno obtežitev fotografije ter droban dodaten element v sliki, sem počakal na ladjo.
FotoPOTEP Madeira - Portugalska

 

Kompozicija, kadriranje in primeri s fotografijami

Kadriranje sončnih zahodov je enostavno (Več o kompoziciji: Knjiga Kompozicija Slike). Tudi pri tem motivu se lahko držite nekaterih nepisanih pravil. Vemo kaj je center pozornosti in poleg vsega nam pomagajo k višji všečnosti še barve.

Če fotografirate s poudarkom na soncu, ki je tik nad horizontom in z barvami opitega neba, potem je lahko sonce postavljeno povsem sredinsko, vendar zaradi zanimivega neba naj bo v spodnjem delu motiva.

V primeru, da nebo ni zanimivo in so vam všeč odboji od vode, ali v zlati svetlobi okopana pokrajina, potem dodajte večji poudarek na spodnji del.

Nikon D300s, 70-200mm f/2.8, 1/200sek., f/9, ISO 200
Bolj kot rdeče nebo, je bil zanimiv spodnji del motiva, ko zadnji sončni žarki pošiljajo direktno svetlobo na zebre ob napajališču.
FotoPOTEP Namibija - Etosha park

Nikon D800e, 70-200mm f/4, 1/250sek., f/5.6, ISO 400
Zaradi suše je ozračje polno prahu. Kljub že nizki svetlobi nebo ni izrazitih toplih barv. Bolj so zanimivi odboji v vodi in motiv z akterji na napajališču. Ko je sonce nizko, se barve hladnega spektra izgubijo.
FotoPOTEP Namibija - Etosha park

 

V motiv sončnega zahoda lahko dodate silhuete pokrajine ali ljudi. Če želite na fotografiji lep sončen zahod in osvetljeno osebo, bo treba poseči po doosvetlitvi portreta, osebe. Lahko z bliskavico ali odbojnikom. Glej članek "Fotografiranje oseb v svetlobi iz ozadja"!

Canon EOS 5D MkII, 24-70mm f/2.8, 1/60sek., f/5.6, ISO 200, bliskavica
Sončna svetloba se že izgubljala, še vedno pa je bila direktna in portret bi bil posledično v senci, na fotografiji temen. Zato je dodana svetloba bliskavice. Korektura bele je AWB, če bi bila nastavitev Senca, ali Oblačno, bi bil portret zaradi svetlobe bliskavice, rdeč.
FotoPOTEP Madeira - Portugalska

 

Široki kot uporabimo kadar želimo doseči širino, ali višino efekta v svetlobi. Že preko iskala vidimo, da so tople barve samo v spodnjem delu horizonta. Višje zajamemo nebo, bolj gredo barve proti modrini. Z ekstremno širokimi koti lahko lovimo sončni zahod in luno na temno modrem nebu. V teh pogojih je priporočljiva uporaba stojala, ker so časi osvetlitve že dolgi. ISO naj bo nizek, 100 do 400. Zaslonko zaprite na f/8 ali še več (f/22), če želite imeti ostro celotno pokrajino. Ko je sonce že "potopljeno" za horizont je svetlobo občutno manj in treba je poseči po višji občutljivosti, daljših časih in bolj odprti zaslonki.

Canon EOS 5D MkII, Sigma 12-24mm, 1/30sek., f/5, ISO 1600, EV -2
Na fotografiji imamo sončni zahod, luno in svetlobo svetilnika. V izrednih širokih kotih zajema bomo dobili le ozek pas tople svetlobe, nad horizontom se nam že riše modrina. Ta je izražena še toliko bolj, ker je sonce že skrito za horizontom.
FotoPOTEP Madeira - Portugalska

Canon EOS 7D, EF-S 10-20mm, 5sek., f/10, ISO 100
Če kdo podvomi, o naslovu, "Svetloba za bogove!".
FotoPOTEP Tajska - Krabi

 

Pri fotografiranju z direktnim soncem v objektiv lahko pride do odboja svetlobe od leč (lens flare) in posledično opaznih krogov na fotografiji. Vendar ne vedno. Odvisno je od atmosferskih pogojev, kota pod katerim pada sonce v objektiv in kakovosti objektiva (premazov leč). Kot lažnih zasičenih barv sončnega zahoda, smo iz mnogih fotografij teh odbojev vajeni in nas niti ne motijo. Postanejo normalen del fotografije sončnega zahoda. Slabši zaščitni filtri tudi prispevajo k močnejšim odbojem. Polarizacijski filter nima nobenega vpliva na zasičenost barv, lahko pa služi ob premočni svetlobi, saj vzame za okoli 1 in pol zaslonke svetlobe (članek: Filtri v fotografiji - Kaj uporabiti in katere izbrati).

Nikon D300s, 70-200mm f/2.8, 1/800sek., f/9, ISO 200, EV -1
Manjši odboji od leč so nam vsem dobro znani že iz časov filma in tako tudi sprejemljivi. Če so nam odveč, jih odstranimo s pomočjo programov za obdelavo slike.
FotoPOTEP Namibija - Etosha park

Nikon D300s, 70-200mm f/2.8, 1/640sek., f/6.3, ISO 200, EV -1
Sonce je nizko nad obzorjem in osvetljuje samo še prah, ki se dviga izpod koles terenskih vozil. Pri tej fotografiji sem kroge celo dodal s pomočjo programa.
FotoPOTEP Namibija - cesta 707

Nikon D300s, 70-200mm f/2.8, 1/250sek., f/6.3, ISO 200, EV -2/3
Sonce že zahaja za goro in z zadnjimi žarki osvetljuje dolino ter dvignjen prah. Še nekaj trenutkov in direktne svetlobe ne bo več. Pokrajina v trenutku postane modro siva.
FotoPOTEP Namibija - cesta 707

Nikon D3x, 24-70mm f/2.8, 1/160sek., f/18, ISO 200
Ob sončnem zahodu je poleg pokrajine poudarek še na avtu. Močno zaprta zaslonka nam doprinese k efektu razpršenih črt (zvezda).
FotoPOTEP Namibija - cesta 707

Nikon D300s, 70-200mm f/2.8, 1/160sek., f/20, ISO 200
Ob zanimivem motivu naredite več fotografij z različnim kadriranjem.
FotoPOTEP Namibija - cesta 707

Nikon D300s, 70-200mm f/2.8, 1/3200sek., f/9, ISO 200, EV -2/3
Zgornjih pet fotografij sem posnel v kratkem časovnem zaporedju. Menjala se je le pokrajina ob cesti in goriščnica objektiva, posledično kot zajema. V ožji kot greš več je poudarka samo na toplih barvah.
FotoPOTEP Namibija - cesta 707

 

Če želite na sliki dobiti veliko sonce, ali samo rdeče/rumeni spekter barv, potem uporabite daljše goriščnice, 200mm in več. Tako se boste izognili zgornjega dela neba, kjer je modrina. V nizki svetlobi se zaradi prevladujočih toplih tonov izogibamo fotografiranja motivov, kjer želimo "realne" tonske vrednosti. Ker je spekter modre in zelene delno odvzet, tudi s pomočjo programov lahko le delno opravimo dobro korekturo. Oko in naši možgani izključijo prevlado tonov. Mi gledamo spominsko in zato ne vidimo v tako veliki meri kot kamera prevladujočih toplih tonov. Poglavje v knjigi e-Fotografija / Osnove digitalne tehnike in praktične izkušnje pri digitalizaciji fotografije (PDF je na voljo) sem že vključil poglavje o psihološkem vidiku videnja barv. Razložil sem, da je od našega pravilnega videnja in predvsem razumevanja barv odvisno, kaj in kako vidimo ter kateri so pomembni detajli motiva v fotografskem smislu.

Canon EOS 7D, 70-200mm f/2.8 + 2X konverter, 1/400sek., f/13, ISO 100, EV -1
Dodan je 2X-ni telekonverter. 400mm poda zelo ozek kot zajema, zato je nad horizontom zajet samo spodnji rdeči spekter. Ker nam dolga goriščnica splošči perspektivo je tudi sonce veliko. Osebi v prednjem delu nakazujeta sončni zahod kot nek romantičen trenutek.
FotoPOTEP Bali - Indonezija

Canon EOS 100D, Sigma 18-250mm, 1/80sek., f/6.3, ISO 100
Kratka goriščnica 250mm in nizko sonce nam podata njegovo velikost. Poudarek je na žareči krogli. Zaradi močne vlage ni barvitosti neba. Hrib v diagonali doda dinamiko in razgibanost.
FotoPOTEP Šrilanka - Kandy

Canon EOS 5D MkIII, EF 24-70mm, 1/160sek., f/10, ISO 800, EV -1/3
V večini primerov se izogibamo deljenje horizonta na sredini. V primeru zgornje fotografije, pa odsev od mokrega peščenega peska naredi odlično zrcalnost.
FotoPOTEP Tajska - Krabi

 

Canon EOS 5D MkII, EF 70-200mm f/2.8, 1/5000sek., f/4, ISO 400, EV -2
Kadar gre sonce skozi oblake, se svetloba razprši in deluje še večje. K široki razpršitvi pa pripomore še majhna globinska ostrina, ki je na prednjem planu. Oseba v bazenu kaže celoten "kič" sončnega zahoda. Opazovanje prijetnih svetlobnih trenutkov ob koktejlu.
FotoPOTEP Bali - Indonezija

Canon EOS 5D MkII, EF 70-200mm f/2.8, 1/250sek., f/10, ISO 400, EV -2/3
Direktno svetlobo sončnega zahoda lahko izkoristimo za zanimiva iskanja silhuet. Drugačen kader, globinska ostrina, moč svetlobe in drugačne so lahko tonske vrednosti. (primerjava z zgornjo fotografijo, ki je posneta na isti lokaciji le v drugačnem kadru, goriščnici ter času, zaslonki, EV)
FotoPOTEP Bali - Indonezija

Nikon D5100, 18-105mm, 1/4000sek., f/5.6, ISO 200, EV -1
Tudi motiv sončnega zahoda nam daje možnost fotografiranja idej.
FotoPOTEP Hrvaška - Pag

Nikon D5100, 18-105mm, 1/1000sek., f/8, ISO 200, EV -2
Nizka svetloba nam poda čudovite odboje.
FotoPOTEP Tajska - Phuket

Nikon D3x, 24-70mm f/2.8, 1/200sek., f/4.5, ISO 200
Ob sončnem zahodu se izgubi del barvnega spektra (modra, violična). Ostane samo topli del spektra (rdeča, oranžna), kar se odraža tudi na tonskih vrednostih motiva. Na primeru kožnih tonov boste najlažje ugotovili, da ta svetloba ne omogoča dobrega popravka rdečega pridiha niti v programu za obdelavo slike, saj kamera tudi v RAW zapisu zabeležila premalo modre, violične in zelene.
FotoPOTEP Namibija - Kamanjab

Panasonic GX8, 12mm f/2.8, 1/200sek., f/8, ISO 200
Prevladujejo topli toni. Čas sončnega zahoda ni pravi za tiste motive, kjer se želi dobiti barve, kot vam jih beleži oko in sproducirajo možgani. Tudi kasneje v obdelavi slike, se ne da dovolj dobro izničiti prevladujočih tonov.
FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Canon EOS 5Ds R, Tamron 15-30mm f/2.8, 1/200sek., f/7.1, ISO 100, EV -1
Še ena fotografija, ki pokaže kako močno topli toni zarišejo fotografijo. Dobra korektura v realne tone, kot bi jih zarisala svetloba skozi dan ni mogoča. Zaradi nizkega položaja sonca in posledično dolge poti svetlobe skozi ozračje se izgubi hladni spekter modre in violične.
FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Canon EOS 5Ds R, Tamron 15-30mm f/2.8, 1/160sek., f/9, ISO 100, EV -2/3, bliskavica 600 EX
S pomočjo bliskavice ima model "realne"tonske vrednosti. Ozadje pa ostaja toplih tonov.
FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Olympus E-M5 MkII, 12-40mm f/2.8, 1/8sek., f/8, ISO 100
Tudi ko sonce zaide za horizont lahko naredimo še nekaj posnetkov s toplimi barvami. Vendar svetlobe je malo, zato so dolgi časi osvetlitve in potrebno je stojalo ali močno dvigniti občutljivost.
FotoPOTEP Namibija - Etosha

Nikon D800e, 70-200mm f/4, 1/160sek., f/8, ISO 1600​, EV -1 2/3
FotoPOTEP Namibija - Etosha

Nikon D800e, 70-200mm f/4, 1/320sek., f/8, ISO 1600​, EV -1 2/3​
FotoPOTEP Namibija - Etosha

Nikon D300s, 70-200mm f/2.8, 1/400sek., f/9, ISO 1600​, EV -1 1/3​
FotoPOTEP Namibija - Etosha

Nikon D300s, 70-200mm f/2.8, 1/2000sek., f/6.3, ISO 100​, EV -1 2/3​
FotoPOTEP Namibija - Etosha

Canon EOS 5D MkIII, Tamron 70-200mm f/2.8, 1/500sek., f/6.3, ISO 100​
FotoPOTEP Tenerife

Canon EOS 7D, 18-200mm, 1sek., f/5, ISO 100
FotoPOTEP Hawaii

Olympus OM-D E-M1, 45mm, 1/2000sek., f/6.1, ISO 200, EV -1
FotoPOTEP Tajska - Krabi

Canon EOS 60D, Sigma 8-16mm, 1/100sek., f/11, ISO 100​, EV -2/3​
FotoPOTEP Bali

Canon EOS 7D, 70-200mm f/2.8, 1/200sek., f/13, ISO 100​, EV -3​
FotoPOTEP Bali

Nikon D610, Tokina 16-28mm f/2.8, 1/1600sek., f/10, ISO 1600​
FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

Nikon D5100, 18-105mm, 1/100sek., f/4, ISO 140, EV +1
V prednjem planu je gugalnica, ki kar kliče k uživanju ob še zadnji svetlobi dnevi.
FotoPOTEP Tajska - Krabi

Pentax K-5, Sigma 18-250mm, 1/45sek., f/22, ISO 200
FotoPOTEP Tajska - Krabi

Nikon D800e, 16-35mm f/4, 1/100sek., f/14, ISO 400
So trenutki, ko se lahko odloži fotokamero in uživa v trenutkih "svetlobe za bogove". Še toliko bolj, če ste na lokacijah, katere že same po sebi navdušijo.
FotoPOTEP Namibija - Spitzkoppe

 

V protisvetlobi je težko pravilno izostriti. Avtomatsko ostrenje potrebuje kontrast. Če ne gre drugače izostrite na kontrastih v oblakih, ali na samem horizontu. Če je potrebno zaradi ravnih linih horizonta, kamero obrnite za 45 stopinj in bo lažje izostrila. Uporabite samo eno točko ostrenja. Najbolje sredinsko in potem naredite rekompozicijo. Več o ostrenju v članku; "AF ostrenje"!

Če imate poudarek na pokrajini v sončnem zahodu, potem ostrite na prvi tretjini motiva (članek: Globinska ostrina v pokrajinski fotografiji)

 

Za konec

Tudi v tem članku vam predstavljam zgolj svoj osebni pogled in praktične izkušnje na možne načine fotografiranja sončnega zahoda. Preko fotografij in nasvetov podajam svoje osebno mnenje, ki pa nikakor ni eno in edino, ali da sporoča, da se ne da narediti še drugače. Je samo vam v pomoč za razmišljanja ali spoznanje, kako boste delovali ob vaših sončnih zahodih. Predvsem preizkušajte z različnimi kadri, nastavitvami in kasnejšo obdelavo slike.

Vsekakor ne pozabite na dejstvo, da se ne osredotočite samo na sončni zahod. Obrnite se in ob zanimivem motivu izkoristite toplo svetlobo, ki poda povsem druge osvetlitve in samo predstavitev motiva. In seveda, ne pozabite, da horizont na sliki ne sme padati. V večini primerov ga poravnamo kasneje v računalniškem programu.

Polarizacijski filter v direktno svetlobo nima efekta zasičenosti barv, zato je uporaben le, če želite malo zastreti močno svetlobo (cca 1.5 EV). Članek: Polarizacijski filter, odličen fotografov pripomoček

Na koncu še ta nasvet. Po sončnem zahodu smo že v slabi svetlobi. Priporočljivo je stojalo, saj je takoj po padcu sonca za horizont svetloba šibka. Če čakate "modro" svetlobo neba boste že v temi, vi pa bi želeli nastaviti parametre na kameri. S seboj si vzemite baterijsko svetilko (lahko si pomagate s fotofonom), da boste našli vse nastavitvene gumbe. Obenem pa ne pozabite, da je po sončnem zahodu lahko že hladno. Zato se bolj toplo oblecite.

Še ta nasvet. Kjerkoli na svetu ste, tu je kalkulator za prikaz sončnih vzhodov in zahodov... VSTOPI. Glede sončnega zahoda velja, da je ob uri zahoda sonce že za horizontom in posledično je že temno. Zato za "Svetlobo za bogove", bodite na lokaciji vsaj uro prej. Pol ure pred zahodom, zna lepota te svetlobe že izginiti. Obenem pa velja, da lahko pol ure po zahodu na jasnem nebu že lahko pričakujete modrino neba. To je tisti efekt "blue light", ko vidite rumeno osvetljene stavbe, ulice in temno modro nebo. Zato počakajte tudi na to možnost zajema zanimivih fotografij.

Čeprav je članek namenjen fotografiranju in predvsem kako zajeti "svetlobo za bogove", naj velja tudi tisto, kar sem zapisal ob zadnji fotografiji. Ne pozabite uživati ob teh prekrasnih trenutkih. Sam ob čudovitih sončnih zahodih in nekaj posnetkih, znam tudi odložiti kamero in užiti zadnje trenutke dneva!

Vezan članek: (članek: Sončni vzhod / Zlata svetloba)

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

 

 

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com