Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

 

 

Objektivi Fish Eye (Ribje oko)

Avtor:Matjaž Intihar
16.01.2006 15:41

 

 

Članek sem sicer napisal in objavil leta 2000 v reviji Moj Hobi, a v optiki ni skoraj nobenih bistvenih spremeb kot se je to dogodilo v tem času s kamerami. Vsi ti objektivi so še danes v prodaji in uporabni tudi na digitalnih foto kamerah.

Zdaj vemo kaj je "ribje oko", kateri objektiv je linearni, diagonalni, cirkularni in katere so njihove zakonitosti. Na koncu pa tudi, da obstajajo objektivi s kotom zajema 220 stopinj.

 

 

Fish eye. Takole vas vidi riba s svojim očesom. Zdaj veste, zakaj se vas boji. Diagonalni objektiv 15 mm omogoča fotografirati iz razdalje samo 15 cm. Globinske ostrine pa imate pri zaslonki 22 od samo 25 cm oddaljenosti do neskončnosti.

 

Na vašo željo sem tokrat pre­izkusil ekstremno široko­kotne objektive. Pri tem sem se spom­nil kolega, ki mi je enkrat dejal: “Ko grem na izlet s kamero, na njo vedno vstavim kak butast ob­jektiv, saj se le tako zares pot­rudim ujeti zanimiv motiv.”

In res je tako. Ko sem se sam podal na lov za motivom s temi objektivi, je glava začela v celoti delovati fotografsko. Objektiv vam omogoča le toliko, kot vi­dite, ni zoom izreza, ni enos­tavnega normalnega pogleda skozi kamero. So le deformacije, ekstremno široki kot in čuden pogled na motiv. In prav v tem je šarm teh objektivov.

 

Pod goriščno razdaljo 20mm se prične zanimivo področje eks­tremno širokokotnih objektivov. Taki objektivi, predvsem kako­vostni, so redki, ker so kon­s­trukcijsko zapleteni in zato dragi. Širok zorni kot in velika globinska ostrina omogočata nenavadne in zelo zanimive posnetke. Značilnost ekstremno širokokotnih objek­tivov je močno izbočena prva leča. Zaradi tega je uporaba navojnih filtrov nemogoča. Pri teh ob­jektivih upo­rabljamo želatinske filtre, ki jih pritrdimo na zadnjo stran ali notranjost objektiva. Nikkor 6mm jih ima že vgrajene v objektiv.

 

 

Za preizkus sem uporabil 14 mm linearni objektiv in 15 mm diagonalni objektiv (fish eye - 180 stopinj).

 

 

Objektiva sta izdelana v podjetju SIGMA. 14mm ima celo HSM način ostrenja. Torej zelo tiho in hitro ostrenje, česar pa pri teh objektivih niti ne potrebujemo. Izredno velika globinska ostrina namreč omogoča tudi nenatančno ročno ostrenje.

 

 

Oba objektiva sta svetlobno zelo močna, saj imata največjo svetlobno jakost 2,8. S temi objektivi pa morate biti zelo pozorni na prvi plan, saj če ste od njega oddaljeni preveč, se le ta med množico podatkov na fotografiji izgubi.

 

Širokokotni linearni objektiv

Kadar slikamo ravno drevo, želimo imeti ravno drevo tudi na fotografiji. Tako sliko nam brez težav naredi klasični 50mm objektiv in to ponavadi tudi pričakujemo od objektiva. Pri ekstremno širokokotnih objek­tivih pa je to povezano z velikimi teh­ničnimi težavami.

 

Za primer vzemimo, da od zgoraj navzdol slikamo veliko šahov­nico (v našem primeru ravne tramove in deske). Na filmu želimo dobiti enako velike črne in bele kvadrate. Če pogledamo mimo kamere,  opazimo, da so kvadrati pod nami veliki, tisti proti robu pa manjši in sploščeni. Objektiv to popravi tako, da sliko na robu ustrezno poveča. Povečanje pa pomeni zman­jšanje svetlosti, saj iz kvadratov na robu slike prihaja manj svetlobe kot iz tistih na sredini. Zato mora imeti tak objektiv zelo velike leče, da je slika enakomerno svetla.

 

 

Diagonalni fish eye (180 stopinj po diagonali) zelo popači sliko. Vendar s tem lahko dosežemo tudi določene efekte. Linearni 14mm objektiv pa je zelo dobro popravljen, saj ni videti večje deformacije klub ekstremno širokemu kotu, ima pa manjše probleme na robovih, saj je slika temnejša.

 

 

Pri fotografiranju z ekstremno širokokotnimi objektivi je opazen problem pravilne nastavitve osvetlitve. To se opazno predvsem zaradi velike površine motiva in s tem mnogo svetlih ali temnih delov. Ko se s kamero dobro spoznate in veste, v kakšnih primerih morate pod- ali nadosvetljevati, vam bo to znanje zelo dobrodošlo.

 

 

Če vaši zoom objektivi z goriščno razdaljo 28 mm popačijo sliko, to pomeni, da niso zadovoljivo popravljeni. Prav v tem je tudi skrita višja cena boljših objektivov.

 

Najbolj širokokotni objektivi, ki so zdaj v proizvodnji za zrcalno refleksne kamere z avtomatskim ostrenjem, imajo goriščno razdaljo 14 mm. Pogosti so tudi zoom objektivi, ki imajo ponavadi go­riščno razdaljo od 17 - 35 mm.

 

Ribje oko

Če želimo zajeti zorni kot 180 stopinj ali več, moramo uporabiti eks­tremno širokokotne diagonalne ali cirkularne objektive, tako ime­novane ribje oko. Diagonalni objektiv nam naredi sliko v velikosti celega formata filma, vendar 180 stopinj samo po diagonali posnetka. Cirkularni objektiv, pa nam na posnetek zariše celotno sliko, le ta pa deluje kot bi jo fotografirali iz črne luknje. Slika je okrogla. Ti objektivi na robu ne razteguje sliko in zato je manj težav z enakomerno osvet­ljenostjo filma po celi površini. Zato pa je slika močno popa­čena. Ti objektivi so kon­s­trukcijsko enostavnejši, cenejši in manjši od linearnih. Večina diagonalnih objektivov ima svetlobno jakost 2,8. Diagonalni z goriščno razdaljo 15 mm pokrije zorni kot okoli 180 stopinj po diagonali posnetka, cirkularni objektivi z goriščno razdaljo 6mm ali 15mm pa pok­rijejo celoten polprostor, sliko pa dobimo izrisano v krogu. Ti objektivi dosežejo zorni kot tudi 220 stopinj. Takšen je na primer, Nikon 6mm f/2,8. Pri njemu je prva leča je kar štirikrat večja od kamere.

 

 

Zgornja slika je posneta s 15 mm diagonalnim objektivom, spodnja pa s 14 mm linearnim. Na teh dveh slikah se lepo vidi, kaj objektiva zmoreta in kakšne so njune lastnosti. Medtem ko diagonalni močno popači, linearni kljub samo 15 cm oddaljenosti od motiva lepo drži proporce. Testni list je zguban, to ni napaka objektiva.

 

 

 

Uporaba

Linearne objektive (brez popačenj a z najširšim kotom zajema cca. 115 stopinj po diagonali) uporabljamo predvsem v arhitekturi ter za pokrajinske in dokumentarne posnetke. Prve take objektive so razvili za slikanje zemlje iz letal in izdelavo zemljevidov. Zelo uporabni so za slikanje not­ranjosti zgradb ali avtomobilov. Popačenje je malenkostno, zaradi korekcije pa je slika na robu včasih videti nekoliko razpotegnjena. Velika globinska ostrina omogoča zanimive pos­netke, saj imamo na istem posnetku lahko majhen detajl v ospredju, v ozadju pa razločno vidimo celotno pokrajino.

Diagonalni objektiv (ribje oko) skrivi sliko, vendar ohrani navidezno velikost predmetov. Uporaba je podobna kot pri drugih širokokotnih objektivih, posebej pa so zanimivi športni motivi (plezanje, rolanje).

Cirkularni objektiv (ribje oko) z izjemno širokim kotom 180 ali več stopinj (že omenjeni Nikon 6mm) se pogosto uporablja v znanstvene in dokumentarne namene. Meteorologi ga upo­rabljajo za določitev, koliko odstotkov neba je pokritega z oblaki, astronomi pa za foto­grafiranje celotnega neba pri zasledovanju utrinkov.

Upam, da sem vas s to pred­stavitvijo približal ali odvrnil za nakup teh objektivov. Kajti samo če se zavedate, kaj ti objektivi ponujajo, boste z njimi za­dovoljni.

 

 

Pri tej sliki se potrjuje nepisano pravilo (ki pa ne velja vedno), kakršna goriščnica, tak najdaljši čas osvetlitve. 14 mm linearni objektiv in 1/15 sekunde. Smučar je zaradi hitrosti premaknjen, ostali motiv pa oster. Pri fotografiranju z ekstremno širokokotnimi objektivi moramo biti zelo pozorni na gibajoče objekte, ki so zelo hitro v našem vidnem polju. Fotograf potrebuje kar nekaj časa, da se navadi na ekstremno široki kot in nenavadnost glede na naravno videnje našega očesa.

Moje mnenje je, da so to bolj profesionalni objektivi, za hobi fotografa pa izredno zahtevni, saj morate pri iskanju motiva dati zares vse od sebe. Z njimi ni enostavno poiskati dober motiv in predvsem dragi so.

 

Dve zanimivi fotografiji, nastali s 14mm linearnim objektivom. Prednji plan je lahko oddaljen samo nekaj deset centimetrov. Prav paziti je treba, da nismo preveč oddaljeni od prednjega plana.

 


 

Posebneži med "fish eye" objektivi. Nikkor 8mmf/2,8 in Nikkor 6mmf/2,8

 

Fisheye-Nikkor 8mm f/2.8s (kot zajema 180stopinj)

 

Fisheye-Nikkor 6mm f/2.8s. Novejša verzija spodnjega objektiva. Kot zajema 220 stopinj, teža 5,200g, premer 236mm, višina 17cm, vgrajeni filtri.

 

Fisheye-Nikkor 6mm f/2.8, starejša verzija a lep prikaz njegove velikosti.

 

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com