top of page

Večerna fotografija - osebe in lučke v adventnem času

Pri dobri svetlobi je enostavno! Kaj pa zvečer?

Res je, pri dobri svetlobi lahko izkoriščamo nižjo občutljivost ISO, bliskavica ni potrebna in tudi stresenih posnetkov ali premaknjenih objektov imamo manj.

Skratka, podnevi nam gre enostavno. Zvečer pa? V nadaljevanju spoznajmo nekaj nasvetov za fotografiranje v večerni svetlobi in vaše fotografije so lahko enako ali še bolj zanimive, prav zaradi drugačne svetlobe.


Uvod

Članek sem spisal že leta 2017. Vsakih nekaj let ga dodelam zaradi nove tehnike, bistvo pa ostaja enako. Tu je veseli december. Z lučkami okrašeni kraji kar vabijo k fotografiranju. Avtomatika naredi po svoje. Torej, naredimo drugače, izkoristimo tehniko in naše znanje, ter naredimo drugače.

Na naših predprazničnih srečanjih e-Fotografija, se vedno poizkusimo v večernem fotografiranju s stojali, z bliskavico ali brez. (video iz enega izmed predprazničnih foto srečanj)

Da boste za te praznične dni tudi vi imeli boljše večerne fotografije, vam podajam nekaj napotkov. Objavljen je tudi članek vezan na te praznične dni Ognjemet v fotografiji in video.


1. Fotografiranje zvečer in svetloba ambienta

Zlato pravilo za nestreseni posnetek je uporaba stojala. Če ste še neizkušeni v fotografiranju, uporabljate predvsem AUTO nastavitev ali slikovne avtomatike potem vedite, da vam bo kamera (večina njih) pri taki svetlobi vedno sama avtomatsko vklopila bliskavico. Na kameri lahko preko ikone za bliskavico (strela) le to izklopimo.

Če vaša kamera omogoča, izberite kreativno programsko nastavitev A (Av). Nastavite zaslonko na najmanjšo številko (odprta zaslonka) in izbirajte ISO (občutljivost) v vrednosti kolikor želite imeti čas osvetlitve. V našem primeru smo imeli nastavljeno pri uporabi stativa zaslonko f/4, ISO 200, čas osvetlitve 2 sekundi. Če želite imeti čas osvetlitve 1 sekunda, potem izberite ISO 400. V primeru, da želite imeti bolj zabrisane premikajoče objekte, izberite ISO 100, s tem bo čas osvetlitve 4 sekunde. Če želite v lučeh efekt zvezdice (razpršene svetlobe v črtah), morate zaslonko zapreti na vrednost f/22. Toda potem boste delovali z dolgimi časi 30 sekund in več, ali pa morate dvigniti občutljivost (ISO), da se časi zopet skrajšajo. (ena ISO vrednost več, skrajša čas osvetlitve za polovico)

Fujifilm X-T2, XF 56mm f/1.2 R APD, 1/40 sek., f/1.2, ISO 1600.
Samo malo hitrejši premik glave in je 1/40 sekunde že predolg čas osvetlitve.

Če nimate stativa in fotografirate iz roke, je treba za nestresen posnetek dvigniti občutljivost (ISO). Vklopite tudi sistem stabilizacije slike (IS, VR, OIS...). Pri nekaterih kamerah ISO funkcije ne morete izbirati, če ste v popolni zeleni avtomatiki ali slikovnih programih. Priporočam, da izberete programsko nastavitev A (Av), najbolj odprto zaslonko (najnižjo številko), občutljivost (ISO) pa dvignite na vrednost 1600 ISO ali več. V našem primeru ISO 6400, f/4 in čas osvetlitve je bil dosežen 1/40 sekunde, kar še daje možnost nestresenega posnetka. V primeru, da je manj svetlobe ali, da ne morete dvigniti občutljivosti še višje, kamero naslonite na betonski podstavek, vogal hiše, ulično svetilko ali podobno naslonjalo ter nežno, počasi sprožite prožilec.

Da bo kamera izostrila, morate imeti točke ostrenja usmerjene v svetlobni kontrast. Če ne gre drugače, si pomagajte z ročnim ostrenjem (M).

Fotografija lahko deluje še bolj všečno, če boste fotografirali v jasnem nebu po sončnem zahodu. Še kakšno uro potem, ko sonce zaide za obzorje, se bo nebo na naših fotografijah risalo modro. V zapisih boste brali kot "blue light".


2. Fotografiranje z bliskavico in svetloba ambienta

Zlato pravilo, izkoristite bliskavico in daljši čas osvetlitve! Bodite blizu portreta. Bliskavica na pet metrov ne bo dodala pravega efekta. Raje izkoristite široki kot, kot ozki (teleobjektiv), tako boste bližje glavnemu objektu in dovolj bo še lučk v ozadju. V primeru močnejše proti svetlobe je uporaba bliskavice za doosvetlitev motiva še kako dobrodošla. Neizkušeni uporabite slikovno programsko nastavitev s sliko osebe in lučke v ozadju (glej spodnjo sliko). Kamera v tem primeru dvigne občutljivost, doda svetlobo bliskavice in čas osvetlitve je okoli 1/15 sekunde. Bliskavica zamrzne motiv, ki je v slabi svetlobi, zaradi daljšega časa osvetlitve, pa se zariše na tipalo še svetloba v samem ambientu. Imejte vklopljeno funkcijo stabilizacije slike. Mirno držite kamero še nekaj trenutkov po proženju, da ne bodo preveč streseni posnetki.

Programska nastavitev za doosvetlitev z bliskavico z daljšim časom osvetlitve.
Uporabno tudi v notranjih prostorih, kjer je dodana svetloba ambienta.

Kreativne nastavitve

Vendar program, je samo program. Veliko lahko pomaga, toda vsega sam ne zna. Svetlobni pogoji v nočni fotografiji so lahko zelo različni in v vseh se slikovni program ne znajde najbolje. Lahko se poizkusite v kreativni nastavitvi. Na kameri lahko sami nastavite na ročno izbiro. Za začetek odprite zaslonko f (najmanjšo številko) izberite 1/15 sekunde, dvignite bliskavico, občutljivost okoli 400 ISO, odvisno od svetlobe ambienta in prožite. Preko menija ali nastavitev na kameri oziroma na samih zunanjih bliskavicah lahko dodajate ali odvzemate moč svetlobi bliskavice.

Čas ne morete podaljševati v nedogled. Za dokaj umirjen posnetek ozadja se uporablja med 1/10 in 1/30 sekunde. Če je svetlobe v ozadju premalo, še dvignite občutljivost. Več na primerih ob fotografijah.

Pri Nikon kamerah imate še dodatno pomoč v načinu Program (P). Pri izbiri delovanja bliskavice lahko izberete funkcijo Slow Sync in kamera bo izkoristila daljše čase osvetlitve ob uporabi bliskavice.

Uporabljate lahko bliskavico na kameri ali dodatno zunanjo bliskavico.
Novejše kamere omogočajo tudi brezvrvično proženje dodatne bliskavice.
Canon EOS 5D MkII, 1/10sek., f/2.8, ISO 560.
Nikon D800, 1/25sek., f/4, ISO 400.
Nikon D700, 1/15 sek., f/4, ISO 400.
Nikon D7100, 1/15 sek., f/2.8, ISO 560. Uporaba nižje občutljivosti ISO, kot na sliki, doprinese temnejše ozadje.
Nikon D700, 1/15 sek., f/4, ISO 320.
Canon EOS 7D MkII, 1/20 sek., f/2.8, ISO 560.
Canon EOS 7D MkII, 1/15 sek., f/2, ISO 400. Pri daljših časih imamo lahko težavo s tem, da ujamemo svetlobo bliskavice drugega fotografa. Dvojna osvetlitev hitro doprinese k preosvetlitvi. Vedno naredite več posnetkov. Kasneje lahko izberete boljšega.

3. Brez bliskavice

V primeru, da delujete brez bliskavice, potrebujemo še dovolj kratke čase za nestresen posnetek. Enako velja, če se oseba giblje. Treba bo dvigniti občutljivost ISO. Če imate objektiv z večjo svetlobno močjo ga uporabite. Meja za nestresen posnetek naj vam bo okoli 1/60sek., tudi v primeru, če se oseba premika.

Fujifilm X-T2, XF 56mm f/1.2 R APD, 1/125 sek., f/1.2, ISO 1600. Želel sem oster, nestresen posnetek, zato sem izbral visoko občutljivost. Zaslonka f/1.2 mi je nudila še dovolj ostrine po globini obraza pri malo daljši oddaljenosti od objekta, 1/125sek, pa nestresenost in posledično odlično ostrino.
Fujifilm X-T2, XF 56mm f/1.2 R APD, 1/40 sek., f/1.2, ISO 1600. Objekti so bili dovolj na miru, da kljub samo 1/40 sekundi niso premaknjeni.

Efekti / daljši čas, zum, premik kamere

Pri zgornjih fotografijah sem predstavil statično delovanje. Kratek blisk zamrzne predni osvetljeni objekt, ozadje pa je zaradi odprte zaslonke neostro že samo po sebi. Prav tako svetloba ni močna in v recimo 1/15 sekunde posnetek v ozadju ne bo toliko stresen, da bi to bilo moteče.

Fotografija nam nudi veliko kreativnosti. In če imamo predni objekt, katerega osvetlimo z bliskavico v dovolj neosvetljenem delu motiva, se lahko igramo še z dodatnimi triki. Izkoristimo portret v slabi svetlobi in močno svetlobo luči v oddaljenem ozadju.

Sedaj izberemo še daljše čase osvetlitve. Recimo 1/8 sekunde ali celo sekundo in več. Odvisno od svetlobe v ozadju in želji po efektu. ISO naj bo nižji, recimo samo ISO 100, saj je čas osvetlitve dolg.

Canon EOS 5D MkII, 1/8 sek., f/2.8, ISO 100. Po proženju in blisku, ki je zamrznil z drugo svetlobo zelo malo osvetljeni portret, sem kamero samo malo zavrtel v levo in nastal je efekt premikajočih luči.
Nikon D800, 1 sek., f/2.8, ISO 100. Po proženju in blisku, sem kamero premikal v levo gor dol. Torej močno stresel posnetek. Ker je bil portret v nesovetljenem delu motiva je zaradi kratkega bliska ostal oster.
Canon EOS 7 MkII, 1/4 sek., f/2.8, ISO 100.
Po proženju in blisku, sem kamero zavrtel v njeni osi.
Canon EOS 7D MkII, 1/4 sek., f/2.8, ISO 100. Po blisku je premaknjena goriščnica "zum".
Držite obroč za premik goriščnice (zum), prožite, blisk bo doosvetlil prednji del, obrnite goriščnico in premik leč naredi naredi tisti znani zum efekt. Drugačen kot zajema nam v fazi premika spremnija perspektivo in s tem zaris luči.
Nikon Df, 1/2 sek., f/2.8, ISO 100. Premik goriščnice, zum efekt.
Nikon Df, 1 sek., f/2.8, ISO 100. Premik goriščnice, zum efekt.

Nasvet

Poizkušajte in še 100X poizkušajte. Zanimivi efekti ne pridejo sami od sebi. Včasih tudi po 10X-ni ponovitvi ne dobimo želenega rezultata. Čas in ISO nastavitev sta ključnega pomena. Zaslonko imamo v večini primerov povsem odprto. Vse ostalo je domena vaše kreativnosti.

 

Fotografije iz e-Fotografija predprazničnih druženj





455 views

Recent Posts

See All

MI FotoPOTEPi  -  Kontaktirajte me  /  Oglejte si

  • mail-clipart-mail-logo-4
  • Facebook
  • YouTube FotoPOTEP
  • Instagram

Deli članek na splet

Naroči se na novice

Hvala za potrditev

Kako fotografirati?

IZLETI slovenija

Foto LOKACIJE

Združeni članki
matjaz_intihar_edited_m.jpg

Matjaz Intihar FotoPOTEPi / Potovanja                  Kontakti / Ogledi

  • mail-clipart
  • Facebook Social Icon
  • YouTube
  • Instagram Social Icon
bottom of page