Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

Fotografija in potovanja

02.06.2004 09:25

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 

Fotografiranje na potovanju, dopustu ali izletu je verjetno najbolj množičen načina fotografiranja nasploh. Prizori, ko se ducat turistov hkrati obrne v isto smer in ko s svojimi kompaktnimi kamerami z vgrajenimi bliskavicami "osvetlijo" nekaj deset metrov oddaljeno znamenitost, so nam vsem dobro znani. A v tem zapisu bi se rad oddaljil od turističnega fotografiranja in pokazal svoj pogled na fotografiranje, ko gremo na pot brez turističnega vodnika in z željo, da bomo svoje fotografske izdelke po končani poti pokazali vsaj svojim najbljižjim in prijateljem.

Naj že takoj na začetku potegnem ločnico med reportažno in popotniško fotografijo, čeprav se včasih, vsaj na amaterski ravni, nekoliko prepletata. Pri reportažni fotografiji nam je glavni cilj narediti čim več dobrih fotografij, potovanje pa je pač le nujno zlo za dosego cilja. Pri popotniškem načinu fotografiranja pa nam je cilj potovanje, samo fotografiranje pa je potisnjeno v drugi plan.

Zaradi prej omenjenih različnih pristopov do fotografiranja pa je temu primerna tudi količina opreme, ki jo vzamemo s seboj. Ko sem prvič slišal koliko desetin kilogramov opreme nosi s seboj Arne Hodalič sem bil, blago rečeno, zelo presenečen, lahko bi celo dejal, da kar šokiran. Sam srečujem predvsem popotnike, ki svoje spomine beležijo s kompaktnimi kamerami in le redki so taki, ki s seboj nosijo "ta veliki" fotoaparat, pa še kakšen dodaten objektiv in bliskavico. Vendar pa iz lastnih izkušenj vem, da se z željo po boljših fotografijah, veča tudi količina foto opreme, ki jo nosimo s seboj na potovanjih.

Na svojo prvo pot sem poleg nahrbtnika tudi sam vzel fotoaparat skoraj žepnega formata, a na srečo sem bil nad izdelki tako razočaran, da ga je že naslednjič zamenjal zrcalnorefleksni Canon z dvema objektivoma (28-80 in 80-200). Ko sem nekoč moral več dni v Myanmaru fotografirati samo s teleobjektivom, ker mi je vlaga uničila standardnega, sem ugotovil, da bi bilo dobro s seboj vzeti še kakšen dodaten objektiv. Objektivom se je pridružila še bliskavica in oprema je postaja vedno težja tako, da sem sklenil, da bi bilo vseeno bolje, če bi imel en čim bolj univerzalen objektiv in postal sem eden izmed prvih lastnikov Tamronovega 28-300. A kljub vsem dobrim lastnostim univerzalnega objektiva, sem še vedno tovoril vsaj še dva objektiva - za vsak slučaj.

Tako je torej s foto opremo na potovanju: nikoli je ni dovolj, a vedno jo je preveč.

Seveda pa k opremi sodi tudi potrošni material. Že v analognih časih je bilo najboljše, če si celotno zalogo filmov, ki si jih mislil porabiti, nesel s seboj, kajti nikoli nisi mogel biti prepričan, da boš na poti dobil želene filme, še sploh pa dia filme. Pri digitalnih kamerah pa so problemi, predvsem zaradi večjega števila narejenih posnetkov, v bistvu še večji. Ne glede na velikost in število pomnilniških kartic, prej ali slej ugotovimo, da potrebujemo dodaten pomnilniški prostor. V nekaterih deželah si lahko pomagamo z internetnimi kavarnicami, ki ponavadi omogočajo tudi prepis podatkov s kartic ali neposredno iz aparata s pomočjo USB kabla na optične medije (CD, DVD). Žal pa te možnosti velikokrat ni (saj veste: navadno ravno takrat, ko to najbolj potrebujemo) in tako nam preostane edino, da s seboj vzamemo eno izmed variant prenosnega diska. Sam imam dobre izkušnje z Archosovim Jukeboxom, ki mi omogoča tudi pregledovanje (resda počasno) slik, predvsem pa kontrolo, da je bilo res vse prenešeno. Koliko kartic in kako velik disk vzeti s seboj, pa je bolj domena vsakega posameznika, pač odvisno o dolžine potovanja in števila narejenih posnetkov. Pri tem sem se spomnil dveh izjav, sicer še o filmih, a vseeno zelo slikovitih: mlado dekle, ki se je vrnila z dvotedenskih počitnic je dejala, da ji je bilo tako všeč, da je porabila KAR štiri filme; zagrizen "foto popotnik" pa je dejal, da pozna ljudi, ki porabijo SAMO dva filma na dan.

Pri digitalni fotografiji so pomemben dejavnik pri potrošnem materialu postale tudi baterije. Če uporabljamo klasične baterijske vložke (navadno tipa AA) potem kakšnih večjih problemov ne bi smeli imeti, saj so dosegljive praktično povsod. Povsem zadosti je, če s seboj vzamemo en rezervni komplet. Seveda pa je povsem drugače, če smo ekološko zavedni in uporabljamo baterijske vložke, ki se jih da ponovno polniti (ponavadi NiMH) ali če imamo v kameri nestandardno baterijo (ponavadi Li-ion). V takem primeru je najboljše, da si nabavimo še dodatno baterijo in seveda adapter za različne elektro vtičnice (po svetu je kar nekaj različnih oblik vtičnic).

Tako se nam je nabralo že kar za zajeten kup opreme, ki jo moramo nekam spraviti. Na tržišču je ogromno različnih vrst torb in nahrbtnikov v vseh cenovnih razredih. Pri izbiri naj odloča predvsem kakovost materiala, ki naj nudi čimboljšo zaščito, kajti ponavadi je še tako draga torba bistveno cenejša od opreme, ki jo prenašamo. Seveda pa moramo biti pozorni tudi na praktično uporabo, čimmanjšo težo, priročnost in prostornost, pri tem pa upoštevati kje vse bo torba našla svoje mesto. Letalski prevozniki postavljajo meje tako pri velikosti, kot pri teži ročne prtljage, če boste potovali z avtobusi bo prostora še manj in jo boste verjetno imeli kje na tleh, med nogami.

Vsekakor naj bo foto opreme toliko in in naj bo spravljena tako, da boste lahko sami prenašali še vso ostalo popotniško opremo!

Popotna fotografija odraža zapis nekega prostora in časa. Večinoma s potovanj ne bomo nosili umetniških fotografij, pač pa take, ki bodo nam za spomin na obiskane kraje in doživljaje, ostalim pa omogočale vpogled na tuje dežele, kraje, ljudi in dogodke. Seveda pa se moramo zavedati, da fotografije največ povedo le nam samim, kajti le mi vemo, kakšna zgodba se skriva za vsako fotografijo. Pripravljeni moramo biti na večjo kritiko "nepoznavalcev zgodbe", oziroma narediti posnetke tako, da bodo dovolj zgovorni tudi brez obširne razlage.

Na potovanjih se srečujemo z zelo raznolikimi motivi (pokrajina, arhitektura, ljudje, rastline, živali, dogodki), zato mora biti tudi naše fotografsko znanje čimbolj vsestransko. Ker smo na poti navadno omejeni s časom in (ne)poznavanjem lokalnih značilnosti je zelo priporočljivo, da se na pot pripravimo tudi fotografsko. Internet nam nudi praktično vse podatke, ki jih potrebujemo: znamenitosti (npr. kje je Taj Mahal, kako pridemo do tja), dogajanja (npr. kdaj in kje se bo dogajal festival barv Holi), vremenski podatki (npr. ob monsunskem deževju bo bolj težko fotografirati), lokalni običaji (npr. ne smemo fotografirati indijancev v Chiapasu) in nenazadnje si lahko ogledamo tudi slike s krajev kamor nameravamo potovati.

Fotografski motivi na potovanjih so več ali manj neponovljivi in zato se nam bo dobra priprava še kako obrestovala. Res, da Taj Mahal stoji na istem mestu že kar nekaj časa, a če ga obiščemo opoldan, v času poletnega monsuna, bo na naših fotografijah komaj še razpoznaven in verjetno ni prav velike verjetnosti, da bomo vajo ponovili še drugo leto spomladi.

Če fotografije ne bodo namenjene zgolj družinskemu albumu, potem je priporočljivo, da fotografiramo čim več različnih motivov in tako ustvarimo celotno sliko prostora in časa našega potovanja. To še zlasti velja, če nameravamo fotografije pokazati v obliki potopisnega predavanja ali česa podobnega. Žal pri tem tudi sam delam napake in premalo fotografiram stvari, ki se mi na poti zdijo povsem običajne, doma pa se izkaže, da jih ljudje pač ne poznajo (npr. vrste hrane in način prehranjevanja, prevozna sredstva,...).

S končanim potovanjem in s prihodom domov pa delo s fotografijami še ni končano. Najboljše je, da si jih najprej arhiviramo (vsaj na trdi disk in še eno kopijo na optični medij) in šele potem začnemo z obdelavo. Potem pa lahko mirno izločimo tiste, ki so tehnično zanič in obdelamo tiste, ki jih bomo uporabili za predstavitev ali izdelali (dali izdelati) v papirni obliki. Glede na to koliko truda (in nenazadnje tudi finančnih sredstev) smo vložili v potovanje, je smotrno, da se potrudimo tudi pri selekciji in obdelavi fotografij.

Pa veliko lepih fotografij na zanimivih potovanjih.

avtor: Marko Petrič

Deli članek prijateljem / Spremljaj e-Fotografija.si

 
 
 
 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com