Naročite se na enovice

http://www.nanlite.si
http://www.cyberstudio.si
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

 

 

 

 

Canon R sistem - skorajšnje novosti EOS R5 in R6 ter RF objektivi

25.06.2020 23:14

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

Začelo se je! Predstavitev Canon novosti naj bi bila v začetku julija. Že pred leti sem zapisal, da ko bosta Canon in Nikon prenehala varovati svoj sistem DSLR, se bo do sedaj znani svet brezzrcalnih kamer spremenil. In ja, tudi pri nas se že sprejemajo prednaročila za niti še predstavljeno Canon EOS R5. Točnih specifikacij in roka dobave še ni, a že prve zgodbe kažejo, da Canon ne misli več čakati in bo sistemu CSC dal močan zagon. Ko nekdo pospeši, lahko kdo odpade. Pisal sem že, da vsi proizvajalci, pa čeprav jih je malo ne bodo preživeli. Korona virus je povsem nepričakovano dodal še dodatne težave in Olympus je prav v času pisanja članka najavil, da odstopajo iz fotosveta. Oddelek so prodali, kaj bo naprej ne ve nihče. Lahko, da bodo životarili kot že nekaj let Pentax, ki si ga podjetja podajajo in zgolj ohranjajo ime.

Canon polnoformatni kameri EOS RP in R sta bili samo začetek in vstop med kamere CSC. Profesionalni fotografi so še tipali EOS R in nekateri so se prav preko nje z nekaj CSC novostmi spoprijateljili. Obenem so spoznali prednosti sistema CSC na proti DSLR z uporabo RF objektivov. Pa čeprav točni podatki še znani niso, po prvih odzivih izgleda, da bo prihajajoča EOS R5 prava uspešnica. In to kljub močni krizi v fotografski industriji. Kot kaže bo Canon ob EOS R5 predstavil še eno kamero, model EOS R6. Obe pa bi lahko dobili še dodatne izvedenke. Očitno je Sony ponudba treh kamer v enakem ohišju a z razliko glede videa ter ločljivosti pokazala pravo pot. Tako znamo dobiti klasično foto izvedenko R5 (6), model Ra za fotografiranje zvezd in Rs z višjo ločljivostjo.

Obenem naj bi EOS R5 kamere pridobile notranjo stabilizacijo (IBIS), video (8K čez polni format) in še več glede hitrosti delovanja kamere, AF v sledenju portreta, oči, živali, objekta, kot v delovanju v slabih svetlobnih pogojih.

 

Ponudba R kamer naj bi v letošnjem letu bila:

EOS RP (cca. 900€) – vstopni model

EOS R (cca. 1600€) – napredni fotografi

EOS Ra (cca. 2500€) – Astro fotografija

predstavljeni bosta julija

EOS R6 (cca. 2000€) – Portretna, poročna fotografija

EOS R5 (cca. 3500€) – Pro (splošna uporaba)

predstavitev 2020

EOS R5S (cca. 4000€) – Studio, pokrajinska fotografija

 

Kamera sama pa ne zagotavlja dovolj, da jo bodo napredni in poklicni fotografi sprejeli. Zato je Canon že v prvi seriji RF objektivov pokazal, da imajo dve smeri.

Prva je z uporabo STM motorja, ki nudi enakomerno zvezen premik in je bolj primeren za video, ter glede na ceno za hobi objektive. Hkrati si s pomočjo adapterja lahko pomagamo še z EF objektivi iz sistema DSLR.

Drugo smer dajejo RF objektivi z USM motorjem, ki zagotavlja hitrost, L oznaka pa PRO uporabnost in odlično svetlobno moč.

 

Že na voljo:

RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

RF 50mm F1.2L USM

RF 85mm F1.2L USM

RF 85mm F1.2L USM DS

RF 15-35MM F2.8L IS USM

RF 24-70MM F2.8L IS USM

RF 24-105mm F4L IS USM

RF 28-70mm F2L USM

RF 70-200mm F2.8L IS USM

 

Dosedanja ponudba objektivov gre močno v smer L serije. Tudi PRO fotografu so že nudili dovolj, predvsem pa pokazali, da zares zmorejo izkoristiti nove možnosti krajšega svetlobnega jaška. Kakovost slike je s pravim objektivom krepko na strani sistema CSC.

Ker pa Canon ve, da CSC sistem še ni tisti pravi za špotno reportersko fotografijo, teh RF objektivov še niti predstavili niso. Ti fotografi so dobili pred kratkim na uporabo nov stroj, t.j. EOS 1D X MkIII. Tu je na voljo kopica hitrih in svetlobno močnih EF objektivov z dolgimi goriščnicami. Toda naslednja PRO kamera za to zvrst fotografije ne bo več DSLR. Canon ima še okoli dve leti časa, da svetlobno močne L teleobjektive prenese v sistem RF, ko bomo dobili EOS R1.

Ob novih kamerah EOS R6 in EOS R5, bodo predstavljeni še novi objektivi. Večina njih predvsem za napredne fotografe. O novih za PRO uporabo, za zdaj ni govora.

Klasična naj bi bila 50mm f/1.8 IS STM, ki je vsakemu hobi fotografu zelo uporaben za portretno fotografijo in ob slabi svetlobi. Obenem je cenovno prijazen. Govori se, da bi lahkobila njegova cena samo okoli 100€. Tudi, če bo podobna tisti iz DSLR sveta okoli 150-200€, se ne bo pritoževati.

Macro svet naj bi dopolnil RF 85mm f/2 IS STM Macro, ki bo odličen tudi za portretno fotografijo. Za napredne fotografe bo predstavljen zelo uporaben RF 70-200mm f/4L IS USM.

Polni format ni ravno domena hobi fotografije. Canon EOS R do sedaj uporabljajo PRO studijski, poročni, portretni in krajinski fotografi. Canon ve, da je do menjave EOS 1D X MkIII in potrebe po predstavitvi RF PRO svetlobno močnih tele zum objektivov še dve leti. Zato so z novimi objektivi dolge goriščnice namenili naprednim fotografom s posebnimi zahtevami. Med njimi sta v prvi vrsti kompaktnost in cena.

Ja vem, večina bo takoj zastrigla z ušesi in rekla, to je neumnost, le kdo bo to kupoval. Govora je o objektivih s svetlobno močjo f/8 ali celo f/11. Neumno ne?

Objektivi, ki imajo svetlobno moč kot nekdaj zrcalni. Včasih smo uporabljali zrcalne objektive z goriščnicami 500 in 800mm z f/8 in 1000mm z f/11. Na filmu komaj uporabni objektivi, a imeli so odlično prednost in z uporabo stojalo svojo uporabnost. To je kompaktnost ob ekstremni goriščnici. So lahki in dolgi le 10 do 20cm.

Kdo ima do sedaj v sistemu CSC res kompaktne objektive? Olympus in Panasonic v m4/3 sistemu. Izredno kompaktna glede na kot zajema sta 300mm f/4 (ekv.600mm) in 100-400mm f/4-6,3 (ekv.200-800mm). Žal pa je tipalo zelo majhno in posledično s slabo kontrolo šuma. Se pa m4/3 sistemu nikakor ne piše dobro. Panasonic je moči usmeril v polni format s kamerami S, Olympus je kot že omenjeno fotooddelek prodal.

 

Canon bo predstavil že znane goriščnice in f:

RF 50mm f/1.8 IS STM

RF 85mm f/2 IS STM

RF 70-200mm f/4L IS USM

...in posebne predvsem v svetlobni moči:

RF 100-500mm f/4.5-7.1L IS USM

RF 400mm f/8 DO IS USM

RF 600mm f/11 DO IS STM

RF 800mm f/11 DO IS STM

 

Sem že zgoraj podal; f/11, neumno ne? Ne ni, nikakor! Je pa za današnje pojme svetlosti objektivov še kako nenavadno.

Canon zrcalni objektiv iz sveta ročnega ostrenja. V zadnjem delu objektiva in v sredini prednje leče je bilo zrcalo. S tem se je podaljšalo gorišče. Kakovost zapisa za film je bila še kolikor toliko zadovoljiva. Za visokoločljiva tipala nikakor. Zato so se sedaj glede kompoktnosti in nižje cene raje obrnili na difrakcijsko lečo in f/11.

 

Najprej. Veste kdaj smo imeli nazadnje objektive z f/11? V dobi ročnega ostrenja! Zakaj, ker AF v kameri DSLR potrebuje maksimalno f/8, pa še to zmorejo samo tiste iz višjega razreda. Pri hobi DSLR kamerah se AF konča že pri f/5,6. S kamerami CSC smo prišli do ostrenja preko tipala za sliko (že prej pri DSLR z LiveView opcijo, a se ta način ni veliko uporabljal). Ostrenje preko tipala za sliko ima sicer še svoje slabosti predvsem v hitrosti končne izostritve, kar pa je tako ali tako v veliki meri samo domena profesionalne športne fotografije.

AF preko tipala za sliko pa deluje na principu kontrasta. Prve AF kamere SLR so tudi tako delovale, dokler ni prišel fazni sistem. Zdaj gre že vse skupaj hitreje in kontrastni AF nima omejitve glede količine svetlobe, obenem je bolj natančen. In Canon je v svetu CSC in AF preko tipala za sliko hitro našel nišo.

 

f/11 ?

Marsikdo bo rekel, f/11 kje je to sploh uporabno? Najprej, imamo dve opciji. Prva, imeti 800mm f/5.6, s težo 4kg+, dolžino 50cm+ in ceno 12.000€+. Drugo, imeti 800mm f/11, s težo 2kg, dolžino 35cm in ceno okoli 2500€. Kdo to potrebuje, kdo bi si želel tak objektiv? Naravoslovni in safari fotograf! Ja, večina bo rekla a zakaj f/11, je potrebno? Res je, bolje f/5,6. A prednja leča s svojo velikostjo da končno ceno. Iz prakse, kadarkoli sem z več kot 400mm fotografiral živali na oddaljenosti 10-20m, sem za kolikor toliko spodobno globinsko ostrino uporabil minimalno f/8, raje f/10. Torej samo eno vrednost ISO več potrebujem za f/11 ob enakem času osvetlitve. Za prave kamere za to zvrst fotografije, šala mala!

1/1000sek., f/9, ISO 640, 500mm.​​​ Za f/11 bi za enak čas potreboval ISO 1000.

1/1000sek., f/10, ISO 1250, 800mm

 

Najbolj pomebno je, da razumemo f/11 in da je visoki ISO vse bolj uporaben. Pri f/4 bomo izbrali ISO 400, da ne bomo stresli fotografije, pri f/11 pa ISO 3200. Razlika? Pri najnovejših CSC tipalih je ne boste opazili brez pipetkanja. Imeli pa boste s seboj na uporabo poceni, lahak in kakovosten 600 ali 800mm objektiv.

Še kako vem, kako izgleda na safari ali samo v domači gozd nositi današnji 600mm f/4 objektiv. Teža, cena in na koncu tako ali tako za višjo kakovost zapisa uporabiš f/5,6-8, ko potrebuješ več (te je tako ali tako za vzorec) globinske ostrine pa f/10. Torej nismo več daleč od filozofije, da bo napredni fotograf kmalu spoznal kako mu f/11 teleobjektivi lahko krasno služijo.

Kot že omenjeno. PRO fotografi bodo čez leto, dve, ob EOS R1 dobili tudi klasične super tele f/4 in f/5,6 teleobjektive. Njim je dobra svetlobna moč s pomočjo krajšega časa ključnega pomena za ujeti trenutek. Vendar zdaj je bolje razumljeno, da zaprta zaslonka niti ni težava. Kdo pa potrebuje pri fotografiranju slona s teleobjektivom f/2.8? Ideja zgolj za kreativne posnetke. Kdor bo rabil f/4 ali f/5,6 objektiv zaradi nižjega ISO, pa bo odštel tistih 10K €+ za večji in težji objektiv.

Ob pregledu prihajajočih novosti mi deluje, kot da je Canon v FF svet podal Olympus dobrote. Bo kdo rekel, ja pri m4/3 imamo objektiv ekv.35mm 600mm in f/4. Super objektiv, imel sem ga na nekaj safarijih, a ISO pri m4/3 in pri FF kamerah se ne da primerjati. Še toliko bolj, ker iz prakse vem, da pri f/4 objektivu nisem šel zaradi globinske ostrine nikoli pod f/8. Ergo? Verjamem, marsikdo je še skeptičen na f/11 filozofijo. Vendar ste že preizkusili ISO 51200 pri novih kamerah? Poznamo dilemo f/1.2 ali f/1.4. Na koncu v večini primerov odloča žep. In enako bo z f/11, ko se bo pogledalo v denarnico. Razlika pa zna biti krepkih 5000+€ kar nikakor ne bo neudločujoč faktor. Če ne drugega, alternativa je tu, kdo bo skočil v njo pa je povsem njegova izbira.

ISO 51200

 

Podnevi bo treba za okoli 1/1000sek., pri f/11 zgolj na ISO 1600 ali 3200, kar pa je za te zvrsti fotografije zanemarljivo. To ni pokrajina, kjer bi vsi uporabljali ISO 100 in ga kar pribili z žebljem. Čeprav v vednost njim, večina niti ne ve, da so nominalne nastavitve za tipalo lahko ISO 125, 200 in je pri ISO 100 celo slabša slika.

Predstavljena naj bi bila še dva zanimiva objektiva z f/7.1 in f/8. To pa sploh ni tako hudo, kot se zdaj še bojimo f/11. Vsi DSLR zum teleobjektivi za napredne fotografe so že imeli f/6,3. Torej smo oddaljeni samo za manj kot eno stopnjo ISO.
Med njimi bo zopet odličen »safari« zum RF 100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM. Ker ni težava v AF glede na svetlobno moč, se bo na njemu lahko uporabljal RF 1,4X ali RF 2X konverter.

Če ste opazili oznako DO, enogoriščni teleobjektivi bodo s fresnelovo lečo. Te se uporabljajo tudi v lučeh svetilnikov. Omogoča, da ena luči služi za dve v klasičnem objektivu. S tem se lahko zmanjša sama dolžina objektiva. In zato bodo ti objektivi s krepko nižjo težo, dolgi samo okoli 30cm in še vedno s kakovostni zapisom. Canon je kot prvi predstavil tak objektiv leta 2001 (EF 400mm f/4 DO IS USM).

 

RF sistem objektivov pa počasi kaže bližnjo prihodnost. Canon je že podal patente za objektive z univerzalnimi goriščnicami in dobro svetlobno močjo;

RF 28-280mm f/2.8

RF 28-135mm f/4

RF 24-170mm f/4

še za dva ekstremna zum teleobjektiva;

RF 100-600mm f/4,6-6,8

120-700mm f/4,6-8

Če bo cena zadnji dveh tja do 5000€, bodo napredni fotografi še kako zadovoljni. Drugače pa bo še vedno odličen RF 100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM.

Zato tiste, ki res mislite da potrebujete f/4 ali f/5,6 pri dolgih goriščnicah še vedno velja. Najbrž vam je potrebna hitrost zajema, zato še vedno dobrodošli med uporabnike EOS 1D X MkIII in ceno za objektiv 10.000€ plus. Proizvajalec in tgovec vas bosta še kako vesela. Čez leto ali dve, pa mogoče lahko pričakujemo od novih RF objektivov celo 300 ali 400mm z f/1.8 in 600 z f/2.8 ali 800mm z f/4. A razen PRO uporabnikov bomo drugi hitro spoznali, da so za naš žep in predvsem uporabniško vrednost f/8 ali celo f/11 še kako uporabni.

 

Zaključek

Boj za tržne deleže v brezzrcalnem sistemu prihaja v drugo fazo. DSLR je postavljen v mrtvi tek in dokler bodo te kamere še želene, ga bosta Nikon in Canon nudila in vzdrževala, nič več pa razvijala novosti. Te gredo naprej le v sistemu CSC. Vedno sem poudarjal, da bo sistem CSC povsem zaživel, ko se bo Canon odločil za to. In zdaj gredo s polnimi jadri naprej. Kot ponavadi so tisti, ki počaka in kot zadnji predstavi drugačnost v novih tehničnih rešitvah.

Potrjene so že tehnične lastnosti glede videa. Iz foto sveta lahko razberemo, da bo kamera imela najmanj 35M točk, CFexpress in SD reži ter stabilizacijo v ohišju kompatibilno z IS.

 

Kameri EOS R5 in EOS R6, bosta prinesli novo tehnično kakovost. PRO fotografi že imajo na voljo osnovne objektive visoke ločljivosti in svetlobne moči. Napredni fotograf pa bo dobil v uporabo nove rešitve. Če pomislim, kako težko je bilo in kako še težje bo po koroni nositi dolge objektive na avion, bodo f/11 objektivi še kako zanimiva rešitev. Poznamo tisto, Travel Light. V smislu, da s seboj ne nosiš preveliko in težko opremo. Canon bi lahko ob novih "lahkih" teleobjektivih predstavil še APS-C kamero za RF bajonet. Svet goriščnic L teleobjektivov bi pri naprednih fotografih dosegel še višjo uporabno vrednost.

Torej CSC sistem se širi, kaže nove možnosti, kdaj se bo vsak od nas odločil za prestop v ta razred pa se odloči sam. Vstop v CSC nam je predvsem pri Sony kamerah nakazal eno. Kupiš dobro ohišje, špara pa se na objektivih. Kajti tisti najboljši in to med krajšimi goriščnicami so cene 2000€ in več. Canon kaže, da se da glede na svetlobno moč in z izkoristkom CSC možnosti tudi drugače. Kar naenkrat so pred nami goriščnice, ki so bile večini nedosegljive. Le v glavi je treba obrniti miselnost, da je visoki ISO nekaj zavrženega. Konec koncev, PRO fotografi so že spoznali njegovo sladkost, ko lahko prav zaradi ekstremnih ISO izbir fotografirajo motive, o katerih so lahko pred leti samo sanjali. Enako mora napredni fotograf pozabiti, da je ISO 1600 nekaj slabega. Ne, ko je treba, je ISO 3200 lahko šele začetek. In če rabiš fotografirati določene motive in 2X nižji ISO pomeni večjo velikost, težo in 5000€+, hitro spoznaš, da najnovejše kamere še kako odlično predstavijo kakovost slike pri ISO 3200. Poizkusite, ne bo se vam posušila roka, če boste malo navili ISO! Canon to ve in ja, vprašanja po spletu so že tu. Canon uporabniki bodo z novostmi hitro prehajali v CSC svet. Kdo vse od CSC uporabnikov drugih ponudnikov bo sprejel njihovo filozofijo in celo prestopil v njihov R svet?

O avtorju: Matjaž Intihar / e-Fotografija.si

 

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com