Naročite se na enovice

http://www.e-fotografija.si/tecaji-delavnice-predavanja,1228.html
 http://www.cyberstudio.si/
http://www.facebook.com/pages/e-Fotografija/201306676587
>

Avtorske pravice v vrhunskih športih - Stroga nova foto pravila v Formuli 1

16.05.2012 14:10


Začetek F1 v letu 2012. Za fotoreporterje še strožja pravila glede neuporabe video zapisa.

Formula 1: popolna video prepoved
Formula 1 je ob boku olimpijskih iger in svetovnega prvenstva v nogometu eden od najbolj popularnih športov na svetu. Gre za visoko domišljen, odlično voden in marketinško dodelan sistem, kjer ni prostora za amaterske pristope, saj vse temelji na resnih poslovnih konceptih, vse to pa na trženju TV pravic, trženju vsakega dogodka posebej in vseh oglasnih površin na njem, vse to pa na kompleksnem sistemu večplastnega komuniciranja.
Seveda gre za zaprt sistem: organizator in promotor si lastita vse tržne pravice, ki jih potem skupaj z distribucijo vsebin tržita. Tisti, ki si te pravice zagotovi (kupi) vstopi v (ta poslovni) sistem, vsi ostali ostanejo zunaj. Seveda je ta model narejen po meri globalnih dogodkov in lokalnih TV odjemalcev.
Primer F1 je najbolj slikovit: FIA, kot krovna avtomobilska športna organizacija (v njenih statutih piše da je »sanctioning body« ��" torej: nadzorno telo: postavi pravila igre in nato kaznuje, sankcioniraali celo izloči vse tiste, ki jih ne spoštujejo) ima v lasti vse pravice povezane z avto športi pod njenim okriljem.
Za posamezne avto panoge potem te pravice proda različnim promotorjem, le-ti te pridobljene pravice tržijo dalje. Takšen model velja tudi za Olimpijske igre in še kje.
V primeru F1 pravice trži in upravlja poslovna grupacija F1 Management d.d. iz Velike Britanije, ki TV pravice (v primeru Slovenije) ekskluzivno proda le eni TV postaji. Prej jih je za okroglo desetletje imela POP TV, TV SLO pa je ostala pred vrati. Nato jih je za tri (ali morda celo pet) letkupila TV Slovenija, s tem pa je ostala pred vrati POP TV. Zneski za TV pravice se v Sloveniji vrtijo okoli enega milijonaevrov vrednosti (natančen znesek je skrivnost), na nekaterih močnih trgih (Italija, Nemčija, Britanija) pa celo presegajo zneske 30 ali celo 50 milijonov evrov letno!
Pri tem govorimo o TV prenosih. Podobna načela, le za veliko manjše zneske, veljajo pri radijskih prenosih.
Na področju tiskanim medijev je drugače: tu se avtorske pravice ne prodajajo, novinarji in foto-reporterji imajo brezplačen dostop (ni potrebno kupiti licence) do F1, a veljajo stroga cehovska pravila. Vsak medij ima svoje mesto na hierarhični lestvici, saj s(m)o vsi razporejeni od »prve do četrte lige«, s tem pa so določene tudi pravice do kod lahko sploh kdo pride, kam ima dostop in še posebej, kam sploh ne sme.
Navadnim novinarjem je omogočen dostop le do novinarskega centra in do avtodomov posameznih ekip, kjer si lahko zberejo informacije, se udeležijo rednih ali dodatnih tiskovnih konferenc, se dogovarjajo za intervjuje ali kakšne dodatne teme, ki niso vezane samo za dirkanje ali prav posebej za dirko, ki se ravno dogaja.


Pripravljen na začetek F1 vikenda.

Navadni fotoreporterji lahko pridejo na dirki le do dirkalne steze, torej so omejeni le na akcijske slike dogajanja na progi. Za stopnico višje segajo tisti, ki lahko pridejo zraven tudi pod oder ob proglasitvi zmagovalcev. Le ožji krog spustijo tudi v bokse.
Ta dostop je rezerviran le za »elito F1«: za predstavnike 5 največjih agencij na svetu, pa tudi za tiste fotoreporterje, ki redno spremljamo svet F1. To velja za tiste elitne F1 fotoreporterje, ki smo vsako leto prisotni vsaj na 14 (od 20) dirkah od Avstralije do Brazilije, seveda ob številnih drugih strogih pogojih.
Ti imamo tkim. »rdečo-stalno novinarsko prepustnico«, z njo pa dostop tudi do vseh osebnosti v boksih med pripravami na treninge in dirke (torej tudi do temu primernih slik), pa tudi na nekatera mesta, kamor navadni »zeleni« reporterji (zeleni zaradi barve novinarske prepustnice) sploh ne morejo. To velja recimo za priprave na štartni razvrstitvi, pa za najboljše mesto na prvem ovinku in še kam, kar je dostopno le za »prvo ligo« F1 reporterjev.
V najvišji razred prve lige F1 reporterjev sodi le ozek krog izbranih (35 ��" 40) reporterjev, ki smemo izmenoma (po 4 na dirko) in izjemoma v bokse in na tkim. »pit wall« (ki loči dirkalno stezo od boksov) tudi med dirko. Boksi so med dirko zelo nevarni, zato je dostop izjemno omejen, foto-reporterji pa lahko dogajanje spremljajo le z zidu ('pit wall') in ne smejo tekati ne čez stezo ne v smeri boksov...
Vsak ima na posebnem uradnem brezrokavniku FIA tudi veliko in jasno vidno »štartno številko«, da lahko v vodstvu dirke grešnike takoj prepoznajo in izločijo. Kazni? Od enoletne prepovedi do doživljenjske izključitve iz sveta F1...

Novosti v sezoni 2012
Letos je FIA zaradi razmaha vrhunskih video funkcij v foto kamerah sprejela dodatno omejitev.
Vsak novinar in vsak fotoreporter v F1 ob prevzemu F1 prepustnice podpiše posebno dvostransko pogodbo, s katero se obveže, da bo spoštoval vse omejitve, a da hkrati tudi sprejema vse kazni ob morebitnih kršitvah. Ta pogodba je za stalne (»permanentne«) reporterje z rdečimi prepustnicami iz prve in elitne lige dolga kar 5 strani, s še veliko bolj opredeljenimi obveznostmi in pravicami.
Podobno je FIA in F1 management d.d. nadzorovala tudi TV postaje in njihove snemalce: za vsako kamero v boksih ali zakulisju F1 so morali doplačati posebno takso. V časih prenosov na POP TV so se cene začele pri 5000 in prišle tudi do 12.000 evrov za eno dirko, TV SLO pa tega letos »ni kupila«, saj se zaradi varčevanje in osredotočenja na OI v Londonu drži le osnovnega paketa prenosov, brez dodatnih vsebin. Vsaka »dovoljena« TV kamera s pravico snemanja v zakulisju F1 je nato dobila posebno vidno nalepko, da so nadzorniki in varnostniki lahko že na daleč nadzorovali vse TV kamermane ter takoj izločili morebitne goljufe pri avtorskih TV pravicah!
Od letos to velja tudi za vse fotoreporterje v F1! Ker imajo (skoraj) vse fotokamere tudi funkcijo video HD snemanja, smo vsi dobili še eno dodatno omejitev: fotokamere lahko uporabljamo le za snemanje fotografij, ne pa tudi videa! Zato smo od prve dirki v Avstraliji dalje morali v četrtek ali petek zjutraj v vrsto k FIA delegatu, da nam je »napopal« na prizmo vsakega ohišja posebej nadzorno nalepko, ki ima popolnoma drugačno funkcijo kot pri TV snemalcih. Namesto dovoljenja, eksplicitno prepoveduje snemanje kakršnega koli videa!
Fotokamera brez te nalepke je na področju odvijanja dirke F1 nelegalna. Varnostnik ti jo lahko takoj odvzame, proti kršitelju pa FIA lahko kadarkoli sproži disciplinski ali odškodninski postopek. Seveda so dodatne obveze dodane tudi v naše pogodbe. Na nalepki so uporabili napis v kombinaciji ameriškega in evropskega izraza: STILL PHOTO ONLY: torej »STILL pictures« (izraz v ameriški verziji za fotografijo, za razliko od »moving pictures« za video) in »PHOTO« (v angleško-francoski verziji) ��" da bo takoj jasno še tako neukem govorcu ameriškega, francoskega, angleškega ali katerega koli jezika.

Svet F1 tako strogo in učinkovito nadzoruje vse prisotne medije, da le ti delujejo znotraj strogo dovoljenega območja dela, ter tako ne kršijo (donosnih) avtorskih pravic in na njih stkanih »mega« pravic. Seveda imajo vsi tisti, ki to spoštujejo tudi mirno delo znotraj svojega dovoljenega področja, kršiteljev pa skorajda ni! Vsi tisti, ki tako ali drugače pridejo v najožji krog izbrancev ali F1 elite, bi ob kršitvi izgubili (vsaj) dostop do sveta F1, s tem, pa do možnosti dela in zaslužka. Kdor se hoče ukvarjati z videom ali TV produkcijo pa si mora iskati drugega delodajalca (npr. TV postajo) ali pa je najbolje, da si poišče kakšno drugo področje dela, kjer takih omejitev ni.


Trenutki sprostitve.

Za konec
Seveda je svet F1 čudovit, atraktiven, dinamičen, pisan, slikovit in izredno zanimiv, še posebej ko se navadiš na red (in omejitve), ki veljajo tu: takoj ko dobiš nalepko se lahko posvetiš (v skladu z organizacijskimi pravili) svojem avtorskem ustvarjanju, lovljenju trenutkov, ki pišejo zgodovino, svojemu izražanju skozi F1 dogajanje ali izmenoma tudi enostavnem rutinskem lovljenju dogodkov, fotonovic in slikovnih zgodbic!
Ker sem v svojim mladih letih (ko je bil sistem še malo manj strog) veliko skakal »čez plot« in tekal skozi »nedovoljena področja«, me je Pat Behar, vsemogočni delegat FIA, ki je pred leti tudi sam delal za agencijo Gamma, hitro umiril z zadnjim opominom: Fant, drži se reda, ali pa si išči drugo delo! V F1 ne boš več dolgo...« In sem se umiril, naučil pravil in v Avstraliji, Maleziji ... in Monaku prvi zjutraj stal v vrsti za nalepko, brez katere ni več niti F1 fotografije. V fotoreporterske svetu F1 sem že 33 let in vsako leto se udeležim potrebnega števila dirk po vsem svetu, da ne izgubim izkaznice najvišjega ranga. (Intervju Veljko Jukič - F1 fotoreporter)


Še vedno velja...


V pravem trenutku s pravo opremo na pravem mestu!

Veljko Jukič

 
  • Deli z drugimi:
  • www.facebook.com